۰ نفر

مصرف گیاهان لعاب دار راهی برای مقابله با گرمازدگی

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۷:۲۶
کد خبر: 546683
مصرف گیاهان لعاب دار راهی برای مقابله با گرمازدگی

کارشناس گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: مصرف گیاهان لعاب دار و عرقیجات سرد، راهی برای مقابله با گرمازدگی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی شکوری گنجوی در خصوص ماهیت گرمازدگی اظهار کرد: هنگام بروز گرمازدگی، دمای بدن بیش از حد بالا رفته و بدن فرد این گرمای مضاعف را دشمن خود می‌داند و اقدام به مقابله با آن می‌کند که در نتیجه این امر نیز علائمی چون خستگی، بی‌حالی و حالت تهوع و اسهال پدید می‌آید.

وی در خصوص راه‌های مقابله با گرمازدگی گفت: مصرف گیاهان لعاب دار (دانه‌های لعابی) مثل تخم ریحان، خاکشیر، تخم شربتی، اسفرزه، چیا، خرفه و ... به جهت جذب آب و داشتن سردی طبیعی می‌توانند تا حد زیادی از بروز گرمازدگی بدن جلوگیری کنند چرا که مصرف تخم لعاب داری که آب در خود جذب کرده، منبع مناسبی برای تامین آب موردنیاز بدن محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که تامین آب طبیعی بدن به عنوان سپری در مقابل گرمازدگی عمل می‌کند، گفت: می‌توان در راستای پیشگیری از گرمازدگی از عرقیجات سرد نظیر کاسنی و همچنین کاهو استفاده کرد.

شکوری با بیان این‌که دو نوع از افراد مستعد گرمازدگی هستند، افزود: افرادی که مزاج خشک و بدنی تکیده و لاغر دارند و یا بدنشان پهن اما مزاجشان گرم است بیشتر مستعد بروز گرمازدگی هستند؛ زیرا افراد گرم، در مقابل گرما تحمل کمتری داشته و ذاتا حرارت بدنشان بالا است و افراد لاغر نیز رطوبت کمتری در بدن خود دارند که می‌توانند با مصرف گیاهان لعاب دار، میزان رطوبت بدن خود را ارتقا دهند.

وی در خصوص میزان مصرف گیاهان لعاب دار اضافه کرد: می‌توان یک قاشق مرباخوری از دانه‌های لعابی چون خاکشیر را در یک لیوان آب و یا عرق کاسنی مخلوط کرد و پس از لعاب دار شدن تخم گیاه، نوشید و در صورت تمایل برای شیرین کردن آن نیز از نبات و یا شکر قهوه‌ای استفاده کرد.

وی در خصوص میزان مصرف عرقیجات سرد نیز افزود: عرقیجات غلیظ را می‌توان روزانه دو بار، هر بار یک سوم استکان مخلوط با آب مصرف کرد اما چون اغلب مردم از عرقیجات شرکتی استفاده می‌کنند که غلظت چندانی ندارند، می‌توان روزانه دو و یا سه بار تمام استکان از این نوع عرق سرد برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف کرد.