۰ نفر

رییس انستیتو پاستور ایران؛

واکسن "پاستوکووک" جهش‌های ویروس کرونا را خنثی می‌ کند

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۸:۲۳
کد خبر: 545264
واکسن "پاستوکووک" جهش‌های ویروس کرونا را خنثی می‌ کند

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: نتایج اولیه بررسی‌ها در کوبا نشان می‌دهد که واکسن پاستوکووک روی گونه‌های آفریقای جنوبی، هندی و سویه‌های مرتبط با این جهش‌ها بسیار خوب عمل کرده و به عبارتی آنها را خنثی می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا بیگلری  افزود: نتایج اولیه این بررسی نشان داد که واکسن پاستوکووک در مقابل جهش آفریقای جنوبی که بیشترین شیوع در کوبا را دارد و گونه نیویورکی که ترکیبی از چند سویه از جمله هندی است، بسیار خوب عمل کرد.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های مردم از شیوع سویه های آفریقایی و هندی این بود که آیا این گونه ها تاثیر واکسن ها را خنثی می کنند، این بررسی ضمن نشان دادن تاثیر واکسن مشترک ایران و کوبا از نگرانی مردم هم کاست.

رییس انستیتو پاستور ایران توضیح داد: به طور مثال واکسن آسترازنکا در حالت عادی حدود ۷۰ درصد کارایی دارد اما در مقابل سویه آفریقای جنوبی کارایی آن به ۱۰ درصد تنزل پیدا کرد،  اما واکسن پاستوکووک می تواند در مقابل این سویه ها تا حد ۶۲ درصد محافظت را ایجاد کند که این موضوع خبر بسیار خوبی است.

 تزریق واکسن به تمام داوطلبان در ۸ شهر انجام شده است

بیگلری با بیان اینکه تزریق واکسن  پاستوکووک در فاز سوم انسانی به تمام داوطلبان در هشت شهر انجام شده است، گفت: جمعیت ۲۴ هزار نفری در این شهرها وارد این طرح مطالعاتی شدند و روند کار به خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: هرچند تمرکز ما بر انجام کارآزمایی بالینی است اما تولید همزمان و به طور موازی در حال انجام است. هدف گذاری شده تا پایان شهریور ماه حدود یک میلیون دوز واکسن تولید و تحویل وزارت بهداشت شود.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: در حال ارتقای ظرفیت تولید این واکسن هستیم و امیدواریم از پاییز ظرفیت تولید افزایش پیدا کند. با تمام توان در تلاش هستیم ظرفیت تولید را به ۲ تا ۳ برابر ظرفیت فعلی برسانیم.

بیگلری همچنین گفت: دانش فنی نهادینه شده در مورد واکسن سازی در انستیتو پاستور ایران وجود دارد و برنامه ریزی برای تولید انجام شده و در حال تولید در مجموعه در حال انجام است.

 تولید مشترک واکسن کرونا ایران و کوبا در کوبا به نام سوبرانا ۲ و در ایران به نام پاستوکووک نامگذاری شده است.

بر اساس اظهارات مسوولان انستیتو پاستور ایران، مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا مشترک ایران و کوبا در کشور کوبا انجام شده و فاز سوم آن با اخذ مجوز از وزارت بهداشت در ایران تقریبا به پایان رسیده است.

داوطلبان مرحله سوم فاز انسانی پاستوکووک، ۲ دز واکسن خود را تا آخر خرداد ماه دریافت کردند، تزریق دز یادآور یا همان دز سوم که در ۲ شهر هدف گذاری شده بود در زنجان به پایان رسید و در یزد از هفته جاری آغاز شده است و تا چند روز آینده با دریافت دز یادآور توسط داوطلبان یزدی، تزریق دز یادآور این واکسن هم به داوطلبان به پایان می رسد.

مرحله سوم کارآزمایی پاستوکووک با جمعیت ۲۴ هزار نفری از ششم اردیبهشت در هشت شهر کشور آغاز شده و اکنون در حال اتمام کار خود است.