۰ نفر

وزیر بهداشت مطرح کرد؛

تنها راه عبور از پیک پنجم کرونا

۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۲۱:۴۵
کد خبر: 544566
تنها راه عبور از پیک پنجم کرونا

وزیر بهداشت گفت: ایام بسیار سختی را گذرانده‌ایم و برای گذر ازپیک پنجم کرونا، ما راهی جز افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمام استانهای کشور حتی استان‌هایی که تزریق واکسن درحد بالادر آنها انجام شده، نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نمکی ۲۱ تیرماه در جلسه ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا در زابل، ضمن آرزوی سلامتی برای روسای دانشگاههای علوم پزشکی زابل و بندرعباس که مبتلا به کرونا شده‌اند، گفت: یکی از سوز دلهای من همواره در از دست دادن سرداران وافسران ارشدی‌ست که در طول تاریخ این بیماری کرونا از دست داده‌ام و همین‌طور بیمارشدن قهرمانان عرصه مبارزه با کرونا بوده است.

وی ادامه داد: بااندکی رعایت و گوش دادن به توصیه ها خیلی از مشکلات به وجود نمی‌آمد.

وی در ادامه بابیان اینکه مردم در این مدت بی نهایت محبت کردند تصریح کرد: کسبه ما در اوج تنگ دستی مغازه ها را بستند و به درخواست ما عمل کردند ولی ما فضا را در رعایت و انضباط فاصله گذاری ها مدیریت نکردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: من در زمینه سفرهای نوروزی موضع خودم را اعلام کردم و همه می‌دانند که به شدت مخالفت های خودم را در این زمینه اعلام کردم یعنی وقتی روزی ۱۲ اتوبوس فقط از استان گلستان به سمت زابل می آید آنهم در زمان پیک کرونایی که ما در آن استان داشتیم، معلوم است که به گونه ای با ویروس در این منطقه گرفتار می‌شویم که این موضوع دور از انتظار نبود.

 نمکی افزود: اینکه ما در انتخابات شوراهای شهر و روستا سفره هابیندازیم و مهمانیهای آنچنانی ترتیب بدهیم و گرفتار شویم و آنچه که در رفتارهای دیگر مردم مثل برگزاری مراسمهای عروسی و عزا باجمعیت های زیاد رخ داد، دور از انتظاز نبود و این عاقبتی‌ست که داریم درو می‌کنیم.

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه ماوهمکارانمان در نظام سلامت تاوان بعضی از کم کاریها و عدم نظارت ها نسبت به پروتکل‌ها را می پردازیم و امروز ما در منطقه سیستان و بلوچستان و نقاط دیگر کشور گرفتار ویروس هندی وبرخی جاها از انواع دیگر هستیم.

 نمکی راهکار تسریع در گذر از پیک پنجم کرونا در کشور را افزایش رعایت پروتکل ها بعنوان موثرترین گام در تمامی استانها دانست و افزود: حتی در استانهایی که واکسیناسیون در حد بالایی انجام شده، باید پروتکل ها و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و آموزش مردم را در دستور کار قرار دهیم و نسبت به اجرای دستورالعمل ها با جدیت بایستیم.

وی در ادامه گفت: من از استاندار و فرمانداران می‌خواهم که جدیت در افزایش رعایت پروتکل‌ها را به عنوان اصلی‌ترین فعالیت خودشان قرار دهند.

وزیر بهداشت ادامه داد: افزایش کلنیک های سرپایی بعنوان بزرگترین عامل پیشگیری کننده از سرازیز شدن بیماران به سمت بیمارستان ها باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بر جدیت در اجرای طرح شهید سلیمانی در بیماریابی و توسعه تست های تشخیصی باهمکاری بسیج به شکل گسترده در کشور تاکید کرد.

وزیر بهداشت، درمان سرپایی یا بستری موقت با داروهای ضد ویروس را بعنوان  بزرگترین فیلتر برای جلوگیری از سرازیر شدن بیماران به سمت بیمارستان ها عنوان کرد و افزود: ما در پیک چهارم با ویروس انگلیسی اگر اینکار را نمی کردیم باید ۱۵۰ هزار تخت، اضافه برتخت های موجود بکار می بستیم.

نمکی گفت: باید کلینیک های سرپایی و محل های بستری موقت با درمان ضد ویروس را حتی در زهک و هیرمند و بقیه جاهایی که زیر ساخت‌های حداقلی را در سیستان دارند توسعه یابد در غیر اینصورت شما زیر بار درمان و بستری گسترده می مانید.

وی ادامه داد: دوماه از مطالبات نیروی انسانی دراستان سیستان و بلوچستان کاهش خواهد یافت.

نمکی به معاون درمان وزارت بهداشت دستور داد تا در مردادماه تخصص هایی که مورد نیاز منطقه سیستان بخصوص فوق تخصص ریه است درنظر گرفته شود.

 نمکی گفت: به جهت نگهداری واکسن در پنج نقطه سیستان در بحث تامین سردخانه اقدام خواهد شد و یک ماشین حمل واکسن در اولین فرصت به دانشگاه علوم پزشکی زابل داده خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: در رابطه بانیروهای قراردادی و پزشکان طرحی نیز باید نامه از طرف دانشگاه ارسال شود تا مجوزآن صادر شود.

 نمکی گفت: هزینه درمان برای بیماران کرونایی در سراسر استان رایگان خواهد بود و از هیچ فردی در استان سیستان و بلوچستان بدلیل ابتلای به کرونا نباید پولی گرفته شود. خوشبختانه ۹۰ درصد از این هزینه مصوب شده تا بیمه ها پرداخت کنند و موارد سرپایی و اورژانس‌ها و ۱۰ درصد الباقی را ما متقبل خواهیم شد و پرداخت می کنیم، مسئولین دانشگاهها مکلفند که دستور بنده را اجرا نمایند. 

وی با اعلام خبر راه اندازی دانشکده دندانپزشکی، راه اندازی رشته های بهداشت دهان و دندان را در کنار دانشکده دندانپزشکی از ضروریات این امر عنوان کرد و ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در منطقه در دستورکارما قرار دارد راه اندازی پایگاه‌های اورژانس می‌باشد.