۰ نفر

روشی موثر برای درمان سرطان پروستات

۲۰ تیر ۱۴۰۰، ۲۳:۳۰
کد خبر: 544271
روشی موثر برای درمان سرطان پروستات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مبتلایان به نوع حاد سرطان پروستات را می‌توان با ترکیبی از دارو‌های ویژه موجود و یک داروی جدید تجربی به گونه‌ای موثرتر درمان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، پژوهشگران تاثیر داروی هورمونی «ابیراتروُن» به همراه با یک داروی جدید به نام «ایپاتاسِرتیب» را روی بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات که پیش‌تر درمان نشده بودند، آزمایش کردند.
ابیراترون یک داروی معمول و استاندارد برای بسیاری از مبتلایان به سرطان پیشرفته پروستات است. بر اساس گزارشی از تحقیق‌های اخیر که در نشریه «لانست» منتشر شده است، استفاده از هر دوی این دارو‌ها روند پیشرفت سرطان و سرایت آن به سایر نقاط بدن را کند می‌کند.
ترکیب این دو دارو به طور هم‌زمان دو سیگنال رشد غده سرطانی را خاموش می‌کند.
مرحله سوم آزمایش بین‌المللی این دارو با نظارت موسسه مطالعات سرطان لندن (آی‌سی‌آر) و بنیاد رویال مارزدِن وابسته به نظام درمان عمومی بریتانیا انجام گرفته است.
بیش از یک هزار بیمار در ۲۰۰ نقطه مختلف از ۲۶ کشور جهان در این پژوهش شرکت داشته‌اند. تعداد ۵۲۱ نفر از آن‌ها غده فاقد ژن فعال موسوم به «پی‌تی‌ای‌ان» داشتند که معمولا وظیفه نابود کردن غده‌های سرطانی را برعهده دارد. 
پژوهشگران متوجه شدند که ترکیب دو داروی ابیراترون و ایپاتاسرتیب به عنوان درمان اول می‌تواند خطر مرگ یا پیشرفت سرطان را در این رده از بیماران تا ۲۳ درصد بیش از تجویز ابیراترون به تنهایی کاهش دهد.
سرطان حدود یک پنجم (۱۹ درصد) از بیمارانی که ترکیب این دو دارو را مصرف کردند، کاملا بهبود یافت و اثری از وجود غده سرطانی در آن‌ها دیده نشد این در حالی است که سرطان پروستات تنها شش درصد بیمارانی که تنها با ابیراترون درمان می‌شوند، بهبود می‌یابد؛ اما پژوهشگران می‌گویند پیش از تایید این دارو یا دسترسی به آن در نظام درمان عمومی بریتانیا به تحقیقات بیشتری نیاز است.
یوهان دو بوُنوُ، استاد طب تجربی سرطان در آی‌سی‌آر و متخصص سرطان در بنیاد رویال مارزدن نظام درمان عمومی بریتانیا که مسئول این پروژه است، می‌گوید: «ما نشان داده‌ایم که ترکیب یک داروی موجود و یک داروی جدید می‌تواند از دو جبهه به سرطان حمله کند و بیماران مبتلا به سرطان پروستات را برای مدت بیشتری سالم نگه دارد. این نتیجه‌گیری بارقه جدیدی در درمان بیماران مبتلا به انواع عادی و مهاجم سرطان پروستات است که می‌تواند در نهایت نوع درمان کلینیکی برای این مردان را تغییر دهد. پی‌تی‌ای‌ان یکی از ژن‌های معمولی است که در سرطان پروستات از میان می‌رود؛ بنابراین این پژوهش به بسیاری از بیماران امید می‌بخشد.»
سرطان پروستات معمول‌ترین نوع سرطان در میان مردان بریتانیایی است. نهاد سرطان پروستات بریتانیا اعلام کرده است که همه ساله بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند.