۰ نفر

کاهش فشار خون با تنفس صحیح

۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 541981
کاهش فشار خون با تنفس صحیح

بر اساس مقاله منتشر شده در ژورنال انجمن قلب آمریکا، ۵ دقیقه تمرین تنفس می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش فشار خون داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ،تحقیقات جدید CU Boulder نشان می‌دهد که روزانه فقط ۵ دقیقه تمرینات قدرتی عضلات تنفسی، فشار خون را کاهش داده و باعث ارتقاء سلامت عروق و کاهش مصرف دارو می‌شود.

به گزارش مدیکال اکسپرس، این مطالعه که امروز در ژورنال انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، قوی‌ترین شواهد را ارائه می‌دهد که نشان دهنده مانور بسیار کارآمد در زمان تمرین برای تقویت عضله تنفسی با مقاومت بالا (IMST) می‌تواند نقش اساسی در کمک به کاهش فشار خون در سالمندان داشته باشد. 

دانیل، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: بسیاری از استراتژی‌های سبک زندگی وجود دارد که می‌دانیم می‌تواند به افراد در حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. اما واقعیت این است که آن‌ها زمان و تلاش زیادی را می‌طلبد و دسترسی به آن‌ها برای برخی افراد گران و سخت است.

IMST در دهه ۱۹۸۰ به عنوان راهی برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری تنفسی که به شدت دچار دیافراگم و سایر عضلات تنفسی (تنفسی) می‌شوند، شناخته شده است؛ استنشاق شدید از طریق دستگاه دستی که مقاومت را ایجاد می‌کند.

در ابتدا هنگام تجویز آن برای اختلالات تنفسی، پزشکان یک دستورالعمل ۳۰ دقیقه‌ای در روز را با مقاومت کم توصیه می‌کنند. اما در سال‌های اخیر، کریگد و همکارانش در دانشگاه آریزونا در حال بررسی این موضوع بودند که آیا یک پروتکل با کارآیی بیشتر در زمان  ۳۰ دقیقه، استنشاق در روز با مقاومت بالای شش روز در هفته، می‌تواند از بهبود عملکرد قلبی عروقی، شناختی و ورزشی بهره‌مند شود یا خیر.

برای مطالعه جدید، آن‌ها ۳۶ بزرگسال سالم را در سن ۵۰ تا ۷۹ سال با فشار خون سیستولیک بالا (۱۲۰ میلی متر جیوه یا بالاتر) مورد  مطالعه قرار دادند. نیمی از آن‌ها IMST با مقاومت بالا را به مدت شش هفته انجام دادند و نیمی دیگر با دارو مورد آزمایش قرار گرفتند که در آن مقاومت بسیار کمتر بود. شرکت کنندگان نمی‌دانستند در کدام گروه قرار دارند.

پس از شش هفته ارزیابی، گروه IMST کاهش فشار خون سیستولیک (بالاترین عدد) را مشاهده کردند؛ این کاهش معمولا بیش از آن است که با ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز و پنج روز در هفته حاصل می‌شود؛ این کاهش همچنین با اثرات برخی از رژیم‌های دارویی کاهش دهنده فشار خون برابر است. این روند حتی تا شش هفته پس از ترک IMST نیز ادامه داشت. 

کریگد گفت: ما در این آزمایش دریافتیم که این روش نه تنها زمانبندی بیشتری نسبت به برنامه‌های ورزشی سنتی دارد بلکه ممکن است فواید طولانی‌تر نیز داشته باشد.

گروه درمانی همچنین شاهد بهبود ۴۵ درصدی عملکرد اندوتلیال عروقی یا توانایی گسترش عروق پس از تحریک و افزایش قابل توجه سطح اکسید نیتریک، کلید مولکولی برای باز شدن عروق و جلوگیری از تجمع پلاک‌ها بودند. سطح اکسید نیتریک به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد.

نشانگر‌های التهاب و استرس اکسیداتیو که همچنین می‌توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند، پس از شش هفته انجام IMST در افراد، به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

داگ سیلز، نویسنده ارشد مقاله و استاد برجسته فیزیولوژی تلفیقی گفت: ما یک روش درمانی جدید را شناسایی کرده‌ایم که فشار خون را بدون دادن ترکیبات دارویی به افراد و با تبعیت بسیار بالاتر از ورزش‌های هوازی، کاهش می‌دهد. این قابل توجه بوده و  ممکن است به ویژه برای زنان یائسه مفید باشد.

در تحقیقات قبلی، آزمایشگاه سیلز نشان داد که زنان یائسه که از استروژن مکمل استفاده نمی‌کنند، به اندازه مردان از عملکرد اندوتلیال عروقی بهره‌ای از برنامه‌های ورزشی هوازی نمی‌برند. مطالعه جدید نشان داده است که IMST همان را در مردان بهبود بخشیده است.

کریگد گفت: اگر ورزش هوازی این معیار اصلی سلامت قلب و عروق را برای زنان یائسه بهبود ندهد، آن‌ها به مداخله دیگری در شیوه زندگی نیاز دارند.

نتایج اولیه از همان گروه نشان می‌دهد که IMST برخی از اقدامات عملکرد مغز و آمادگی جسمانی را بهبود بخشیده است و می‌تواند برای بهبود عملکرد ورزشی مفید باشد.

کریگ هد که از IMST در تمرینات ماراتن خود استفاده می‌کند، گفت: هنگام دویدن، عضلات تنفسی شما خسته شده و شروع به سرقت خون از عضلات اسکلتی می‌کنند. ایده این است که اگر در عضلات تنفسی مقاومت ایجاد کنید، این اتفاق نمی‌افتد و پا‌های شما به همان اندازه خسته نمی‌شوند.

آن‌ها می‌گویند این عمل لزوما به معنای جایگزینی ورزش نیست بلکه می‌تواند یک گزینه مفید برای کسانی باشد که دسترسی به مسیر‌های پیاده روی یا مراکز تفریحی ندارند یا به دلایل بهداشتی در انجام فعالیت‌های هوازی مشکل دارند.

در سرمقاله نشریه، محققانی که در این مطالعه مشارکت نداشته‌اند، خواستار تحقیق بیشتر در مورد مزایای بی‌شمار برای سلامتی از جمله مزایای بالقوه بهداشت روان هستند، این عمل ممکن است ادامه یابد.

محقان می‌گویند کسانی که IMST را در نظر دارند باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنند، اما تاکنون IMST به طرز قابل ملاحظه‌ای ایمن بوده است.

کریگ هد گفت: انجام این کار آسان است، مدت زیادی طول نمی‌کشد و ما فکر می‌کنیم پتانسیل زیادی برای کمک به بسیاری از افراد دارد.