۰ نفر

متخصص تغذیه هشدار داد؛

چاقی زمینه ساز انواع بیماری

۱۰ تیر ۱۴۰۰، ۹:۱۷
کد خبر: 541181
چاقی زمینه ساز انواع بیماری

متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش وزن افراد خطری جدی برای هر جامعه محسوب می‌شود، چاقی می‌تواند زمینه‌ساز انواع بیماری‌های قلبی_عروقی، فشارخون و همچنین بیماری‌های روحی_روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیاوش فاضلیان  در خصوص تاثیرات مخرب کرونا بر شدت یافتن افزایش وزن در افراد، اظهار کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا تغییراتی در شیوه زندگی مردم به‌وجود آمد که این تغییرات منجر به کاهش فعالیت فیزیکی و افزایش دریافت کالری در افراد جامعه شد، این مسئله منجر به چاقی و ایجاد اضافه وزن در افراد و به‌خصوص زنان خانه‌دار و کودکانی که در سنین مدرسه قرار داشتند، شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعطیلی مدارس و باشگاه‌های ورزشی در دوران شیوع ویروس کرونا، اضافه کرد: ترس افراد از ابتلا به این ویروس منجر به کاهش ورزش و پیاده‌روی در افراد نیز شد، بنابراین در این دوران فعالیت فیزیکی در سنین مختلف افراد جامعه به‌شدت کاهش پیدا کرد.

وی افزود: به دلیل شرایط قرنطینه در زمان شیوع ویروس کرونا افراد وقت آزاد بیشتری داشتند و برخی اشخاص جامعه از این فرصت برای پخت انواع غذاها و شیرینی‌های خانگی استفاده کردند که این موضوع یکی از عوامل افزایش اضافه وزن در این دوران به‌شمار می‌رود.

فاضلیان ادامه داد: همچنین در دوران همه‌گیری ویروس کرونا خواب برخی از افراد نیز دچار اختلال و از حالت منظم خارج شد، در اثر خوابیدن دیرهنگام در شب، هورمون کورتیزول در بدن بیشتر ترشح می‌شود که یکی از عوامل چاقی در بدن انسان است، همچنین عواملی مانند پرخوری‌های عصبی و ریزه‌خواری‌های شبانه افزایش پیدا کرد و این مسئله موجب شد، افزایش وزن در جامعه ایران و تمام دنیا رشد چشمگیری داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش وزن ترس افراد از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است و همین موضوع باعث شد اشخاص جامعه برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کالری بیشتری مصرف کنند، این ترس منجر شد افراد رژیم‌های کاهش وزن خود را قطع کنند.

وی با اشاره به خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، کبدچرب و سایر موارد در اثر اضافه وزن، افزود: افزایش وزن افراد خطری جدی برای هر جامعه محسوب می‌شود، به این دلیل که چاقی فرد می‌تواند بیماری‌های قلبی_عروقی و فشارخون همچنین بیماری‌های روحی_روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس را به دنبال داشته باشد.

فاضلیان یادآور شد: اصول اولیه برای درمان چاقی و کاهش وزن تغییر شیوه زندگی است و انواع مختلف دمنوش و داروهای لاغری ممکن است در ابتدا منجر شود فرد آب بدن خود را از دست داده و در مدت کوتاهی نیز به کاهش وزن دست پیدا کند، اما لاغری ایجاد شده توسط این روش‌ها ماندگار نیست و حتی امکان دارد پس از قطع مصرف دارو یا دمنوش افزایش وزن بیشتر از قبل ایجاد شود..

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بنابراین توصیه بسیار جدی به افراد این است که برای دست یافتن به کاهش وزن از دمنوش‌ها و داروهای متعدد که متاسفانه امروزه رایج هستند، استفاده نکنند، زیرا این قبیل داروها تاثیر چندانی در کاهش وزن ندارند و حتی ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی شخص داشته باشند و سلامت افراد را در معرض خطرات جدی قرار دهند.

وی بیان کرد: افرادی که چاقی بیش از اندازه و اضافه وزن بیمارگونه دارند، می‌توانند از برخی عمل‌های جراحی که موجب کاهش حجم معده می‌شود نیز استفاده کنند.

فاضلیان خاطرنشان کرد: عمل‌های جراحی مانند لیپوساکشن و لیپوماتیک عمل زیبایی به شمار می‌روند و عمل‌های درمانی برای چاقی نیستند، نکته بسیار مهم این است که هر عمل جراحی عوارض خاص خود را دارد، بنابراین بهترین روش برای کاهش وزن اصلاح شیوه زندگی، فعالیت بدنی، خواب منظم و تغذیه سالم است.