۰ نفر

احتمال ابتلا به میگرن در افراد مبتلا به صرع

۸ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۶
کد خبر: 540545
احتمال ابتلا به میگرن در افراد مبتلا به صرع

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد گفت: سردرد پست ایکتال و سردرد پری ایکتال از جمله سردردهایی است که مبتلایان به صرع دچار آن می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نوشین یمانی در رابطه با سردرد در افراد مبتلا به صرع، اظهار کرد: افراد بسیاری در طول عمر خود سردرد را تجربه می‌کنند اما اگر مبتلا به بیماری صرع یا تشنج باشند، احتمالاً ابتلای آنان به سردرد بیشتر از سایر افراد خواهد بود.

وی در رابطه با احتمال ابتلا به میگرن در افراد مبتلا به صرع، افزود: در این افراد سردرد ممکن است قبل یا بعد از حمله تشنجی رخ دهد و گاهی امکان دارد سردرد تنها علامت تشنج باشد و افراد مبتلا به صرع دو برابر بیشتر از سایر افراد به میگرن مبتلا می‌شوند.

این پزشک در رابطه با سردرد پست ایکتال، تصریح کرد: سردرد پست ایکتال شایع‌ترین نوع سردرد در افراد مبتلا به بیماری صرع بوده که این سردرد کل سر را می‌گیرد و معمولاً ۶ تا ۲۴ ساعت ادامه دارد، به طوری که در صورت شدید بودن می‌تواند فعالیت روزانه فرد را مختل کند. گفتنی است حدود ۴۵ درصد افراد به خصوص افراد با صرع بزرگ، سردرد پست ایکتال را به دنبال تشنج تجربه می‌کنند.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد، در رابطه با سردرد پری ایکتال، گفت: سردرد در برخی افراد می‌تواند نشانه شروع حمله تشنج باشد که به آن سردرد پری ایکتال گفته می‌شود که این نوع سردرد در حدود ۲۰ درصد از افراد با صرع کنترل نشده وجود دارد و یک نوع علامت پیش‌درآمد برای تشنج محسوب می‌شود.

یمانی با بیان اینکه گاهی خود سردرد پدیده تشنجی است که به آن صرع ایکتال گفته می‌شود که می‌توانند درد ضرباندار، خنجری یا ثابت با شروع ناگهانی یا تدریجی باشد، اظهار کرد: سردرد ایکتال در انواع تشنج به ویژه نوع پس‌سری خوشخیم در کودکان مشاهده می‌شود که حدود یک‌چهارم این موارد فقط سردرد را به عنوان علامت تشنج تجربه می‌کنند، به طوری که با میگرن اشتباه گرفته می‌شود که تشخیص این دو مورد با نوار مغزی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ابتلا به صرع و بروز هرگونه سردرد، جزییات علائم سردرد خود را باید با پزشک معالج در میان بگذارند تا در صورت نیاز بررسی و درمان شوند.