۰ نفر

یک متخصص طب سنتی عنوان کرد؛

بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال

۲ تیر ۱۴۰۰، ۷:۰۸
کد خبر: 538768
بایدها و نبایدهای تغذیه در روزهای گرم سال

یک متخصص طب سنتی به ارائه نکاتی در خصوص تغذیه سالم و جلوگیری از گرمازدگی در روزهای گرم سال پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ناصر رضایی‌پور در خصوص تدابیر تندرستی در فصل تابستان گفت: در این فصل افراد دارای مزاج گرم و خشک، باید از مصرف خوردنی‌های گرم و خشک، مانند غذاهای خیلی‌تند، شور یا شیرین پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه در فصول گرم سال به تدریج دستگاه گوارش ما ضعیف‌تر می‌شود، گفت در تابستان باید از مصرف غذاهای سنگین مانند آش‌ها، آبگوشت، کله‌پاچه، هلیم، فسنجان و… پرهیز کنیم و مصرف کباب‌ها را هم کم کنیم.

این متخصص طب ایرانی افزود: غذاهایی مانند آش‌های ساده، رقیق و با گوشت و حبوبات کم، با چاشنی‌های کمی‌ترش مانند آلو بخارا، دانه انار و غوره، می‌توانند جایگزین مناسبی برای مواد غذایی یادشده باشند.

رضایی‌پور با اشاره به طبیعت سرد و تر کاهو، بیان‌کرد: کاهو، کاهنده حرارت و تعدیل‌کننده خشکی بدن است و تشنگی و التهاب ناشی از مواجهه با گرما را کاهش‌می‌دهد و مصرف آن به‌همراه سکنجبین نعناعی، یکی از بهترین راه‌های چیرگی بر تشنگی، التهاب و خشکی بدن در روزهای گرم تابستان است.

وی اظهار کرد: مصرف شربت‌های سکنجبین، لیمو، ریباس، انار، نارنج، تمر هندی، آب یا فالوده سکنجبینی هندوانه و فالوده سکنجبین خیار، در کنار خوردن میوه‌های تر و ترش و شیرین تابستانی و سبزی‌هایی همچون کدو و خیار در این فصل توصیه‌می‌شود.

رضایی‌پور بیان‌کرد: مصرف گوشت‌های زودگوار مانند ماهی قزل‌آلای تازه و کولی که با روغن کنجد پخته‌شده‌باشد یا جوجه مرغ با چاشنی‌های ترش، در این فصل و پرهیز از مصرف غذاهایی که منجر به یبوست می‌شوند با استفاده از ملین‌هایی مانند انجیر و آب کامل میوه‌ها، یا شربت گل سرخ، بسیار مناسب است.

وی با اشاره به اینکه ورزش و فعالیت‌های بدنی در تابستان موجب گرمای شدید می‌شوند، عنوان‌کرد: با توجه به اینکه فعالیت‌های جسمی سبب تعریق و گرمای شدید می‌شود، بنابراین استراحت در ساعات گرم روز و ورزش و فعالیت‌های بدنی خفیف در آغاز صبح توصیه ما به افراد است.

رضایی‌پور در خصوص انجام حجامت و فصد کردن نیز تصریح‌کرد: توصیه‌می‌شود در این فصل از هرگونه خون‌گیری و حجامت و فصد کردن بدون تجویز پزشک متخصص پرهیز شود.

این متخصص طب ایرانی در آخر تاکید کرد: پوشیدن لباس‌های خنک کتانی، پنبه‌ای و نخی و پرهیز از پوشیدن البسه نایلونی در فصل تابستان یکی از نکاتی است که افراد باید به آن توجه کنند.