۰ نفر

توصیه‌ هایی برای پیشگیری از گرمازدگی

۲ تیر ۱۴۰۰، ۱:۴۷
کد خبر: 538755
توصیه‌ هایی برای پیشگیری از گرمازدگی

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، احتمال ابتلا به بیماریهای ناشی از گرما افزایش پیدا می‌کند و در چنین شرایطی، یادآوری و آگاهی از دستورالعمل‌های موثر برای خنک نگه داشتن بدن ضروری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هر ساله گرمای هوا موجب بیماری و در شرایط سخت‌تر حتی منجر به مرگ شماری از افراد آسیب‌پذیرتر می‌شود و طبق اعلام "مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا"، سالانه بیش از ۷۰۰ نفر در این کشور بر اثر گرمای هوا جان خود را از دست می‌دهند.

با بالا رفتن دمای بدن چه اتفاقی می افتد؟

به گفته پزشکان، اگر دمای بدن خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، بدن انسان واکنش نشان می دهد. در صورت قرار گرفتن بدن در معرض گرمای شدید، مشکلاتی مانند نارسایی کبد و کلیه و همچنین اختلال در عملکرد مغز ممکن است رخ دهد.

نشانه های گرمازدگی

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا، نشانه های بیماریهای ناشی از گرمازدگی شامل سردرد، احساس گیجی و حالت تهوع است.

به گفته متخصصان سلامت، سطوح مختلفی از بیماریهای ناشی از گرمازدگی وجود دارد. گرفتگی عضلات، اولین نشانه گرمازدگی است که البته با تعریق زیاد و تشنگی نیز همراه می شود. مرحله بعدی خستگی ناشی از گرماست که شامل بالا رفتن ضربان قلب می شود. همچنین شدیدترین نوع آن سکته بر اثر گرماست که می تواند با آسیب های شدید به بدن همراه باشد.

چه افرادی مستعد ابتلا به بیماریهای ناشی از گرما هستند؟

بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا، کودکان، افراد ۶۵ سال به بالا، افراد دچار اضافه وزن یا بیمار، بیشتر در معرض پیامدهای جسمی و روانیِ ناشی از افزایش دما هستند.

راهکاری برای پایین آوردن دمای بدن در صورت نبودن کولر

یکی از آسانترین روش ها برای خنک کردن بدن در هوای گرم و جایی که کولر ندارد، خودداری از قرار گرفتن در محیط های مرطوب است و بهتر است خنک کنندگی تبخیری بدن به حداکثر برسد. یک بطری که قابلیت اسپری کردن داشته باشد و همچنین پنکه تهیه کنید، هر دو را کنار هم قرار دهید و آب را به صورت خود اسپری کرده و پنکه رو روشن کنید. در صورت نبودن پنکه پس از اسپری کردن آب، خودتان را باد بزنید. این کار خنک کنندگی تبخیری را به همراه دارد که در پایین آوردن دمای بدن موثر است.

آب مورد نیاز بدن را تامین کنید

نوشیدن آب و هیدراته ماندن بدن ممکن است امری بدیهی هنگام افزایش دما باشد اما در واقع این کار نیز چندان ساده نیست. افراد نباید تمام روز تنها آب بنوشند بلکه می توانند آب میوه هم مصرف کنند.

به گفته متخصصان، دلیلی که افراد نباید تنها آب زیاد بنوشند این است که وقتی بدن عرق می کند، مقدار زیادی الکترولیت یا همان املاح معدنی و ضروری را از راه تعریق از دست می دهد و نوشیدن آب به تنهایی برای جایگزین کردن این املاح و در نتیجه کمک به رفع عطش و گرمازدگی کافی نیست بلکه مصرف آب میوه ها و نوشیدنی های ورزشی می تواند به شارژ مجدد الکترولیت بدن کمک کند. همچنین باید دقت داشت که زیاده روی در مصرف آب می تواند موجب مسمومیت شده و حتی خطرناک باشد.

خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

به گزارش یو اس ای تودی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید یا عدم استفاده از کرم ضد آفتاب در هوای گرم خطرناک است.