۰ نفر

ارتباط جالب مشکلات اسکلتی با کرونا!

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۴
کد خبر: 538576
ارتباط جالب مشکلات اسکلتی با کرونا!

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران نسبت به افزایش مشکلات اسکلتی ــ عضلانی و حرکتی در دوران پاندمی کرونا هشدار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم؛ احمد موذن‌زاده با اشاره به افزایش مشکلات اسکلتی و عضلانی در دوران کرونا اظهار کرد: زندگی شهرنشینی، چاقی و کم تحرکی باعث افزایش تعداد بیمارانی که مشکلات اسکلتی -عضلانی و حرکتی دارند طی سالهای اخیر بوده اما در یکسال و نیم گذشته به واسطه پاندمی کووید ۱۹ مشکلات بیشتری برای مردم ایجاد کرده است .این مشکلات پس از مرحله حاد بیماری و خصوصا مشکلات تنفسی و عمدتا ناشی از کم شدن فعالیت فیزیکی، ضعف عضلانی و در منزل ماندن افراد است که همین مسئله باعث چاقی، بی تحرکی و کاهش توان فیزیکی در این افراد شده است.

وی افزود: این مشکلات پس از مرحله حاد بیماری و خصوصا مشکلات تنفسی و عمدتا ناشی از کم شدن فعالیت فیزیکی، ضعف عضلانی و در منزل ماندن افراد است که همین مسئله باعث چاقی، بی تحرکی و کاهش توان فیزیکی در این افراد شده است.

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران عنوان کرد: دورکاری، دور ماندن از محیطهای اجتماعی، کلاس‌های مجازی و پرخوری باعث فقدان فعالیت فیزیکی روزمره و ضعف حرکتی، افزایش وزن و بروز عوارضی چون پوکی استخوان، چاقی، فشارخون و دیابت حتی برای جوانان و‌ فرزندانمان شده است.

وی گفت: نیاز به فیزیوتراپی و آموزش‌های مناسب از نظر پیشگیری، درمان و بازتوانی بیشتر از قبل احساس می‌شود و باید اطلاعات لازم را به آحاد مردم بخصوص به کودکان و نوجوانان بدهیم که به چه نحو باید فعالیت فیزیکی و فعالیت‌های ورزشی خود را حتی در محیط منزل تنظیم کنند.

موذن زاده اظهارداشت: رژیم غذایی سالم، پیاده روی روزانه به مدت چهل دقیقه، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، ورزش‌های مناسب مانند ایروبیک، نرمش و دوچرخه سواری می‌توانند از بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان، فشارخون، دیابت و چاقی در سنین بالاتر پیشگیری کند.

وی ادامه داد: نقش فیزیوتراپی در بیماری کرونا بسیار پر رنگ بوده به این صورت که ما در مراحل حاد و تحت حاد کرونا با ورزش‌های تنفسی و بازتوانی تنفسی توانستیم نقش خودمان را ایفا کنیم و وضعیت تنفسی بیماران را به حالت عادی برگردانیم و در واقع با عوارضی مقابله کنیم که محدودیتهای فیزیکی و زجر تنفسی در مراحل اولیه این بیماری برای بیماران ایجاد می‌کند.

موذن زاده خاطرنشان کرد: در شرایط مزمن تر با توجه به اینکه این بیماری فرد را ناتوان کرده و قدرت فیزیکی فرد را کاهش می‌دهد و حجم عضلات و ناتوانی‌های حرکتی برای فرد ایجاد میکند، تلاش کردیم با آموزش‌های مناسب و انجام ورزش های تقویتی و درمان مشکلات اسکلتی-عضلانی که بیماری کرونا برای مبتلایان ایجاد میکند هرچه سریع تر فرد را به محیط کار، زندگی و فعالیت اجتماعی برگردانیم .

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران توصیه کرد: مردم می‌توانند در فضای آزاد با استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری روزانه حداقل ۴۰ دقیقه پیاده روی سریع داشته باشند و استفاده از نور آفتاب و تغدیه مناسب و در صورت نیاز، مصرف مکملهایی مانند زینک، کلسیم و ویتامین سی می‌تواند به حفظ سلامتی، افزایش قدرت سیستم ایمنی و پیشگیری از بروز بیماری کرونا کمک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۲۵ تیرماه انتخابات سراسری هیات مدیره‌های نظام پزشکی در سطح کشور به صورت حضوری برگزار خواهد شد که خوشبختانه در اغلب شهرها به خصوص در مراکز استانها و شهرهای بزرگ همکاران فیزیوتراپیست ما کاندیدا هستند و به امید خدا به شکل فراگیری در این انتخابات مشارکت خواهیم کرد و تمامی اعضای جامعه پزشکی خصوصا همکاران فیزیوتراپیست را دعوت به حضور و شرکت در این انتخابات و صیانت از حقوق حرفه‌ای جامعه پزشکی از طریق انتخاب هیات مدیره‌های توانمند نظام پزشکی می‌کنیم.