۰ نفر

تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی

۱ تیر ۱۴۰۰، ۲:۰۰
کد خبر: 538418
تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی

اریکسن تنها فوتبالیستی نیست که دچار ایست قلبی شده است. بهتر است بدانیم ایست قلبی با سکته قلبی که در آن خون‌رسانی به عضله قلب قطع می‌شود، تفاوت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، کریستین اریکسن، فوتبالیست هلندی، به دنبال ایست قلبی‌ای که در مسابقه قهرمانی اروپا در روز شنبه برایش اتفاق افتاد، در بیمارستان و تحت نظر است.

اما هنوز برای پزشکان مشخص نیست که چرا قلب او یکباره ایستاد و به دنبال اصلی‌ترین علت این اتفاق هستند.

پروفسور سانجای شارما، متخصص قلب و رییس کمیته کارشناسان قلب اتحادیه فوتبال به بی‌بی‌سی گفته که «این جوان ۲۹‌ساله در حال مبارزه برای زنده ماندن است. ما اکنون باید بدانیم که حقیقتاً چه اتفاقی برایش افتاده است.»

برطبق بنیاد قلب بریتانیا یکی از شایع‌ترین دلایل ایست قلبی، بی‌نظمی غیرطبیعیِ ضربان قلب است. سایر دلایل شامل کاردیومیوپاتی – بیماری‌ای که ماهیچه قلب بر اندازه، شکل و ضخامت آن اثر گذاشته و می‌تواند ارثی باشد – و میوکاردیتیس حاد یا التهاب ماهیچه‌های قلب است.

برای شناسایی ظریف‌ترین زخم‌ها یا ناهنجاری‌ها باید از اسکن‌های پیچیده استفاده کرد که معمولاً اسکن‌های قلبی معمولی که توسط لیگ فوتبال انجام می‌شود، قادر به شناسایی آن‌ها نیست. هرچند این آزمایش‌ها نمی‌توانند ۱۰۰‌درصد مشکلات زمینه‌ای قلبی را مشخص کنند.
پروفسور شارما می‌گوید: «این نوع وضعیت‌ها معمولاً تا سن ۱۶ تا ۲۵‌سال مخفی هستند. آن‌ها ممکن است از اواخر ۲۰‌سالگی یا ۳۰‌سالگی خودشان را ظاهر کنند.» برخی اوقات این ناهنجاری‌ها در زمان بازی رخ می‌دهد، اما برخی اوقات نیز ناشی از یک بیماری دیگر است که اخیراً فوتبالیست دچار آن شده و بر قلب او اثر گذاشته است.
اگر این مشکلات به موقع تشخیص داده شوند، می‌توانند درمان شوند، اما در بعضی موارد نیز تشخیص داده نمی‌شوند و درمان‌ناپذیر هستند. ایست قلبی زمانی رخ می‌دهد که قلب یکباره پمپاژ خون به سراسر بدن را متوقف می‌کند، به مغز اکسیژن نمی‌رسد و منجر به بی‌هوشی و قطع تنفس می‌شود.
ایست قلبی با سکته قلبی که در آن خون‌رسانی به عضله قلب قطع می‌شود و اغلب به دلیل وجود لخته و رسوبات ناشی از انسداد عروق قلبی است، متفاوت است.

حوادث نادر

اریکسن تنها فوتبالیستی نیست که دچار ایست قلبی شده است. در سال ۲۰۱۲، یک فوتبالیست دیگر، به نام فابریک موآمبا، در زمین فوتبال غش کرد و برای ۷۸‌دقیقه ضربان قلبش متوقف شد. مارک ویوین-فو در سن ۲۸‌سالگی در هنگام بازی برای کامرون جان خود را از دست داد و مدافع سابق انگلستان، اوگو اهیوگو، که مربی تیم اسپرز بود در سال ۲۰۱۷ در سن ۴۴‌سالگی جان خود را از دست داد.
 ظفر اقبال، رییس پزشکی ورزشی در باشگاه فوتبال کریستال پلس می‌گوید: «ورزش شدید به دلیل آنکه فشار بیشتری به قلب وارد می‌کندف خطر را در آن‌ها افزایش می‌دهد و بیشتر احتمال دارد که برای آن‌ها مساله‌ساز شود.»
او می‌افزاید: «اما این اتفاقات بسیار نادر هستند.» ایست قلبی برای هر کسی در هر زمانی رخ می‌دهد و مختص ورزشکاران نیستند.

ایست قلبی چه زمانی رخ می‌دهد؟

هر هفته در انگلستان ۱۲‌نفر زیر سن ۳۵‌سال از ایست قلبی ناگهانی جان خود را از دست می‌دهند. هر سال در انگلستان ۳۰۰۰۰ ایست قبلی در خارج از بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و فقط ۱‌نفر از هر ۱۰‌نفر نجات پیدا می‌کنند.
قلب فوتبالیست‌ها بسیار بزرگتر از قلب دیگران است و کارایی بیشتری نسبت به قلب دیگران دارد که باعث می‌شود خطرات سایر مشکلات قلبی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی یا انسداد عروق که اغلب در سیگاری‌ها و افرادی با تغذیه ناسالم وجود دارد، کمتر باشد.
اما اگر فشار اضافی ناشی از کم‌آبی، گرما یا یک بیماری به آن اضافه شود، می‌تواند بر قلب اثر منفی داشته باشد.

هر یک ثانیه مهم است

 اقبال می‌گوید خیلی حیاتی بود که سی‌پی‌آر (احیای قلبی-ریوی) بلافاصله روی اریکسن انجام شد و بلافاصله بعد از آن دفیبریلاتور خارجی خودکار استفاده شد. این تکنیکی است که هر کسی باید آن را بداند.
 اقبال می‌گوید که دستگاه دفیبریلاتور باید در تمام دبیرستان‌ها وجود داشته باشد. «هر یک دقیقه تأخیر شانس زنده ماندن را تا ۱۰‌درصد کاهش می‌دهد.» انجام سی‌پی‌آر روی بیماران شانس زنده ماندن برخی از موارد را دوبرابر می‌کند.
 سونیا بابو-نارایان، مشاور متخصص قلب، می‌گوید: «وقتی فردی دچار ایست قلبی می‌شود هر ۱‌ثانیه مهم است و هر چه تعداد بیشتری سی‌پی‌آر بدانیم، جان‌های بیشتری نجات پیدا می‌کند.»
دفیبریلاتور‌ها اغب در محل کار، مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها، مراکز خرید و مراکز پررفت‌وآمد باید وجود داشته باشند. هر کسی باید بداند چطور با آن‌ها کار کند و کارشناسان می‌گویند که کسی نمی‌تواند این دستگاه را غلط استفاده کند. دفیبریلاتور‌ها به صورت خودکار ضربان قلب را ارزیابی می‌کنند و شوک را زمانی وارد می‌کنند که نیاز است.