۰ نفر

یافته‌های یک مطالعه نشان داد؛

ارتباط دیابت بارداری با استرس و اضطراب پس از زایمان

۲۶ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۲
کد خبر: 536694
ارتباط دیابت بارداری با استرس و اضطراب پس از زایمان

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که دیابت بارداری می‌تواند یک عامل خطر احتمالی در بروز استرس و تنیدگی‌های پس از زایمان باشد و زنانی که دچار دیابت بارداری هستند، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ماه اول پس از زایمان، بحرانی‌ترین زمان برای مادران است و می‌تواند با عوامل استرس‌زای روانی مانند نگرانی‌ها در مورد نقش مادری، نبود حمایت‌های اجتماعی، ارتباط زناشویی ضعیف و عوامل استرس‌زای جسمی مانند درد، خستگی، مشکلات خواب و ... همراه باشد.

در برخی مطالعات عنوان شده که اختلالات پزشکی مانند دیابت در دوران بارداری می‌تواند باعث استرس در زنان باردار شود. دیابت بارداری، شایع‌ترین عارضه متابولیک دوران بارداری است و برای اولین‌بار در دوران بارداری شروع و تشخیص داده می‌شود. دیابت در دوران بارداری اگر تحت درمان قرار نگیرد احتمال بروز مشکلات و ناهنجاری‌هایی را در جنین به دنبال خواهد داشت.

در برخی پژوهش‌ها از تاثیر اضطراب و استرس بر متغیرهای مربوط به بارداری صحبت شده است؛ ولی با توجه به این‌که در خصوص ارتباط دیابت بارداری با استرس بعد از زایمان، اطمینان وجود ندارد، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل این ارتباط را مورد بررسی قرار دادند.

این تحقیق در سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ و بر روی ۱۰۰ زن باردار شامل ۵۰ زن باردار با تشخیص قطعی دیابت و ۵۰ زن باردار سالم انجام شد. پژوهشگران داده‌های مورد نیاز این مطالعه را از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری کردند.

بررسی نتایج به‌دست آمده از این مطالعه حاکی از آن بود که به نظر دیابت بارداری با استرس‌های پس از زایمان در ارتباط است و نمره تنیدگی‌های پس از زایمان در گروه دیابت بارداری، به طور معناداری بیشتر از افراد گروه سالم بود.

به اعتقاد پژوهشگران این مطالعه متخصصین زنان، ماماها و تمام دست اندرکاران مراقبت‌های بهداشتی که ارزیابی پس از زایمان را برعهده دارند، باید آموزش‌های لازم را برای تشخیص زودرس علائم استرس پس از زایمان دیده و این اطلاعات را به زنان مبتلا به دیابت بارداری به عنوان افراد در معرض خطر انتقال دهند تا با شناسایی زودهنگام و انجام اقدامات پیشگیرانه از عوارض نامطلوب این بیماری کاسته شود.

در انجام این تحقیق، فاطمه ارم، مریم کوچک‌زایی، ساناز نهبندانی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی زابل، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه، زمستان سال ۱۳۹۹ به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی رابطه دیابت بارداری با تنیدگی‌های پس از زایمان» در فصل‌نامه علمی پژوهشی پرستاری دیابت زابل، منتشر شده است.