۰ نفر

امکان مهار آلزایمر با روشی ساده

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۶
کد خبر: 536472
امکان مهار آلزایمر با روشی ساده

بیماری الزایمر که با افزایش سن و زوال عقل بروز می یابد بیش از ۷۰۰ نفر را در ایران مبتلا کرده است این بیماری به عوامل مختلفی همچون استرس های روانی، آلودگی هوا و سابقه خانوادگی و غیره بستگی دارد که می توان نقش تغذیه را از همه عوامل یاد شده، مهمتر دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  باتوجه به روند پیر شدن جمعیت کشور که رو به افزایش بوده، آلزایمر یکی از مهمترین بیماری هایی است که با افزایش سن و زوال عقل، بروز می یابد و باید با تغذیه سالم بتوان آن را کنترل کرد.

بیماری آلزایمر شایع ترین نوع دمانس با شروع تدریجی و پیشرفت مداوم است که به مرور حافظه و توانایی های ذهنی دیگر مانند تفکر، استدلال و قضاوت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد را در انجام وظایف روزانه زندگی با مشکل مواجه می کند.

گزارش‌های انجمن آلزایمر ایران نشان می دهد، ۵۰ درصد کسانی که از این بیماران مراقبت می‌کنند، دچار افسردگی می‌شوند. به همین دلیل مراقبت باید بین اعضای خانواده تقسیم شود. در حال حاضر نیز درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد به همین دلیل تمام سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه در تشخیص زودهنگام و کاهش سرعت رسیدن افراد به بیماری آلزایمر است.

 براساس آمار ارائه شده ،فقط سه درصد افراد بین سنین ۶۵ و ۶۹ سال مبتلا به زوال عقل هستند اما این میزان بین سنین ۸۵ تا ۸۹ سالگی تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

این بیماری را اولین بار روانپزشک آلمانی به نام آلویز آلزایمر در سال ۱۹۰۶ میلادی معرفی کرد،  آلزایمر اغلب بسیار دیر تشخیص داده می شود. سه چهارم مبتلایان خود از این بیماری آگاهی ندارند.

جهان ۵۰ میلیون بیمار مبتلا به آلزایمر دارد و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵  میلیون  بیمار می رسد. به طوری که در سال ۲۰۵۰ از هر ۸۵ نفر یک نفر مبتلا به آلزایمر دیده می شود. 

معصومه صالحی مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران روز سه شنبه در این زمینه گفت: روند آسیب مغز در بیماری آلزایمر از حافظه کوتاه مدت شروع می شود و سپس با درگیر شدن قسمت های مختلف مغز، طیف وسیعی از علائم متفاوت ایجاد می‌شود.

وی، اختلالات شناختی، ضعف در حافظه و فراموش کردن مطالب، اختلال در زبان، اختلال در تفکر، ناتوانی در قضاوت و استدلال، اختلال در جهت یابی و آگاهی به زمان و مکان، کاهش توجه و تمرکز،  آشفتگی و بی ثباتی خلق و تحریک پذیری، ترس و اضطراب و افسردگی، از دست دادن لذت ها و علایق گذشته، ضعف تدریجی عواطف، شکاکی، سوءظن، بدبینی و بی اعتمادی، بی خوابی و آشفتگی خواب،  تغییر تدریجی شخصیت فرد مبتلا،  مخفی و انبار کردن وسایل یا خوراکی ها، کاهش تعادل فیزیکی و مهارت های حرکتی و هماهنگی میان آنها در راه رفتن، غذاخوردن، لباس پوشیدن، استحمام، بروز رفتارهای ناپسند را از علایم آلزایمر بیان کرد.

صالحی افزود: آلزایمر یک بیماری پیش رونده و تحلیل برنده است و طول دوره بیماری از سه تا ۲۰ سال متغیر بوده و علائم بیماری به تدریج ظاهر می شوند و  یکی از مشکلات عمده سلامتی است که با بالارفتن سن رواج پیدا می کند.

وی ادامه داد: در واقع آلزایمر یک نوع اختلال عملکردی مغز است که به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود، بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه است و اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می کند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی آسیب می بینند.

وی خاطرنشان کرد: این  بیماری یکی از مشکلات عمده سلامتی است که با بالا رفتن سن رواج پیدا می کند، باید با پیروی از سبک زندگی سالم بتوان از ابتلا به آلزایمر در پیری جلوگیری کرد.

مهدی رمضانی متخصص تغذیه نیز در این باره گفت: تغذیه سالم نقش کلیدی در پیشگیری از بروز آلزایمر در میانسالی دارد و مبحثی که در این بیماری مطرح است، ذخایر آهن بوده که با مراکز حافظه و عمل فکر کردن در ارتباط هستند و افزایش آهن باعث فشردگی این مناطق در مغز می شود.

وی با اشاره به اینکه عمده این آسیب و خطرها در بافت ها و سلول ها مشاهده می شود، اظهار داشت: غلظت آهن معمولا در نواحی که بیماری آلزایمر در پاتولوژی دیده می شود، آشکار شده  و همچنین تولید بیش از حد انواع رادیکال های آزاد در این نواحی را موجب می شود.

رمضانی افزود: کمبود ویتامین B نیز در بروز آلزایمر نقش دارد، توصیه می شود،  میوه و سبزیجات، نان ها و  دیگر مواد تهیه شده از غلات، سیب زمینی، حبوبات و دیگر دانه ها  و روغن زیتون که از منابع اصلی تامین کننده چربی است استفاده شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه موادی مانند توت فرنگی، و بادام زمینی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد،گفت: لازم است در هفته چهار عدد تخم مرغ  استفاده و  گوشت قرمز  به میزان کم مصرف شود،  مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد را خنثی می کنند که این مواد غذایی سرشار از ویتامین های C , E هستند.