۰ نفر

اولین محموله میلیونی واکسن ایرانی کرونا؛ هفته جاری

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۲
کد خبر: 535876
اولین محموله میلیونی واکسن ایرانی کرونا؛ هفته جاری

رییس سازمان غذا و دارو درباره ایجاد وقفه در واکسیناسیون سالمندان گفت: محموله جدید چند میلیونی واکسن در راه است. اما همانطور که از ابتدا اعلام کرده بودیم، بحث مان استفاده از ظرفیت های تولید داخل است. ان شاءلله در طول این هفته اولین‌ محموله میلیونی تولید داخل را خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا شانه ساز در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان غذا ودارو با مناطق آزاد تجاری، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ظرفیت های بسیار خوبی را دارند و بسیاری از محدودیت هایی که در سرزمین اصلی وجود دارد، در مناطق ویژه دیده نمی شود و به همین دلیل سرعت رشد هم از بعد اقتصادی و هم سرمایه گذاری در این مناطق بسیار بالاتر از سایر بخش ها است. خصوصا با سازوکار مدیریتی که در آن مناطق طبق قانون پیش بینی شده است، می تواند زمینه رشد و توسعه و سرمایه گذاری را هم در زمینه تامین اقلام سلامت محور و هم خصوصا در بحث تولید ایجاد کند.

وی افزود: با توجه به شعار امسال هم که مقام معظم رهبری بحث تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را مطرح کردند، این ظرفیت ویژه خاص تر از گذشته مدنظر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است. ان شاءلله در قالب تفاهم نامه ای که امضا شد، شاهد رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور باشیم و الگویی برای رشد سرمایه گذاری و رشد اقتصادی کشور شده و الگویی برای سایر بخش ها و حوزه های اداری باشد که بتوانند شعارهای اصلی و کلان اقتصادی کشور را محقق کنند.

وی درباره واردات واکسن‌کرونا از طریق مناطق آزاد، افزود: ستاد ملی کرونا مصوبه ای دارد. باتوجه به محدودیت هایی که در سایر بخش ها وجود دارد و در مناطق ویژه اقتصادی نیست، می توانند در زمینه واردات واکسن در مناطق آزاد به صورت ویژه برنامه ریزی کنند. البته منبع یابی خارج از کشور و مناطق را خود عزیزان انجام داده و ما به عنوان سازمان غذا و دارو در تایید آن منابع حداکثر سرعت را به کار میبریم. این موضوع در حد توافقی است که صحبت شده است.

شانه ساز درباره ایجاد وقفه در واکسیناسیون سالمندان گفت: محموله جدید چند میلیونی در راه است. منتها همانطور که از ابتدا اعلام کرده بودیم، بحث مان استفاده از ظرفیت های تولید داخل است. ان شاءلله در طول این هفته اولین‌ محموله میلیونی تولید داخل را خواهیم داشت. همه تاییدیه ها و مدارک با نظارت مستقیم وزیر بهداشت مجوزها صادر می شود و قطعا از سوی مقام عالی وزارت هم برندها و هم‌ میزانی که در اختیار قرار می گیرد و شرایط مصرفش اعلام می شود.

شانه ساز درباره کسانی که دوز اول را از نوع واکسن خارجی تزریق کردند، گفت: جایگزینی پلتفرم های  مشترک واکسن که روش تولید یکسان دارند، هیچ منفی ندارد. در دنیا هم تقریبا همه کشورها این اقدام را انجام داده اند. ما تا جایی که ظرفیتمان اجازه دهد و واردات واکسن را تامین می کند، قطعا از نمونه های وارداتی استفاده می کنیم. اگر بخشی دچار کمبود شود که تاکنون اتفاق نیفتاده است، طبق همان استانداردهای سازمان جهانی بهداشت از ظرفیت های تولید داخلی برای دوز دوم استفاده می کنیم. در عین حال فقط واکسن روسی است که دوز اول و دومش متفاوت است و بقیه واکسن ها دوز اول و دومشان فرق نمیکند.

وی گفت: پلتفرم و برند واکسن روسی در ایران از سوی بخش خصوصی به زودی تولید می شود و فکر میکنم در تیر ماه حتی برندی هم که با همکاری مشترک ایران و روسیه است، در ایران تولید کنیم.

شانه ساز درباره زمان صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن برکت و پاستور نیز گفت: به زودی مجوز اضطراری این واکسن ها طبق شرایطی که از سوی کمیته علمی واکسن وزارت بهداشت و کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو اعلام شده، این شرایط اعلام شده و شخص وزیر این موضوع را اعلام می کنند که ان شاءلله سعی می کنیم این هفته انجام شود.

در بخش دیگری از این مراسم نیز شانه ساز با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان غذا و دارو و مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، گفت: امضای این تفاهم نامه در راهگشایی و تحقق شعار سال که مقام معظم رهبری فرمودند و دستورات رییس جمهور در برداشتن موانع و عملی شدن پشتیبانی ها بسیار موثر خواهد بود. با امضای این تفاهم نامه شاهد فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی در مناطق آزاد هستیم و امیدواریم سایر بخش ها هم از این گونه اقدامات الگوبرداری کنند و با سهولت و سرعت بیشتری بتوانیم از این پس عمل کنیم.

 در ادامه نشست  حمیدرضا مومنی - مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،  اظهار کرد: دولت محدودیت هایی دارد و دستگاه های اجرایی هم مسئولیت هایی دارند. باید توجه کرد که ماموریت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حساسیت خاصی دارد، چرا که با سلامت مردم در ارتباط است.

مومنی ادامه داد: در حوزه غذا و دارو و سایر بخش های حوزه سلامت، به ویژه کرونا از تمام مناطق آزاد خواستیم پای کار بیایند و تا جایی که در توان دارند در حوزه پشتیبانی به کمک وزارت بهداشت بیایند.  ما در قشم بیش از ١۵ میلیارد تومان در حوزه کرونا هزینه کردیم و ۴ ماه پیش برای خرید یک اکسیژن ساز در قشم‌ اقدام کردیم که اگر این دستگاه‌ها نبودند بیماران از دست می رفتند.

وی گفت: باید تفویض اختیار به مناطق آزاد صورت گیرد؛ چرا که مناطق آزاد منابع خوبی دارند و می‌توانند کمک کننده سازمان غذا و دارو و دستگاه های اجرایی شوند. مناطق آزاد در حوزه واردات انواع محصولات می توانند کمک کنند و حفظ استانداردها برای ورود به کشور اهمیت بالایی دارد.

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار کرد: باید ظرفیت های مناطق آزاد در چارچوب ماموریت‌های غذا و دارو قرار گیرد و آزمایشگاه‌هایی با استاندارد بالا ایجاد شود و خلأها در حوزه آموزش برطرف و سمینارها و نشست‌ها برای ارتقای آموزش برگزار شود.

مومنی اظهار کرد: ما علاقه مند هستیم در حوزه محصولات حلال در مناطق آزاد فعالیت کنیم. معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است تا سقف ٨٠ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کنند و ما با تمام توان و تجهیزات آماده هستیم پای کار بیاییم و اقدامات در حوزه دارو و غذا می تواند الگویی برای مناطقی باشد که تبدیل به مناطق آزاد می‌شوند و در قالب تفاهم نامه سازو کار مناطق آزاد جدید شکل می‌گیرد. مناطق آزاد نسل سه باید در چارچوب‌های جدید اقدام کنند.

مومنی با اشاره به ظرفیت واردات سه میلیون دوز واکسن در مناطق آزاد گفت: ما توان داریم ٣ میلیون دوز واکسن با تمام الزامات و چارچوب‌ها و مکانیزم‌های تعیین شده وارد کنیم و از این واکسن‌ها برای شهروندان و حتی گردشگران استفاده کنیم. در حال حاضر امارات برای واکسن ویزا می دهد و شرط تزریق واکسن اقامت ١۵ روزه در هتل‌های گردشگری مناطق آزاد آنجا بوده است. لازم است این  اقدام به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد کلید بخورد و ما خودمان را مکلف می‌دانیم که هم افزایی ها را افزایش دهیم تا در این زمینه موفق عمل کنیم.

 مومنی در حاشیه این مراسم نیز گفت: ما پیش از این به مسئولان وزارت بهداشت و وزیر بهداشت مکتوب اعلام کرده ایم که مناطق آزاد با توجه به اختیارات و وظایفی که دارند می توانند در زمان تحریم منشأ اثر در حوزه دارو و تامین مایحتاج کشور باشند و اعلام کرده ایم هر دارویی را با قیمت و استاندارهای تعیین شده در سازمان غذا و دارو، تامین کرده و تحویل وزارت بهداشت می دهیم.