۰ نفر

یک مقام مسئول:

اختلالات بینایی در کشور ۲۶درصد افزایش یافته است

۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۲۴
کد خبر: 535152
اختلالات بینایی در کشور ۲۶درصد افزایش یافته است

رییس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اختلالات بینایی جزء مشکلات رو به تزاید جامعه ایرانی است که تا کنون در سطح کشور ۲۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیامک زارعی قنواتی افزود: شاخص میزان سال های سپری شده توام با ناتوانی ناشی از نابینایی و کم بینایی طی سنوات گذشته افزایش یافته است که امکان پیوند قرنیه می تواند به کاهش این معضل در سطح جامعه بینجامد.

وی ادامه داد: با گذشت حدود ۲ سال از آغاز فعالیت اجرایی بانک چشم، به ازای هر روز فعالیت به طور متوسط سه هزار روز ازدست رفته با ناتوانی کاهش یافته است.

این استاد دانشگاه گفت: جوان ترین اهداکنندگان قرنیه که به علت فوت قبل از تاریخ اهدای عضو فقط قرنیه هایشان اهدا شده بود ۲ کودک چهار ساله هستند.

زارعی قنواتی با اشاره به اینکه مسن ترین فرد اهداکننده قرنیه، فرد مرگ مغزی ۷۱ ساله است افزود: جوان ترین فرد دریافت کننده قرنیه نیز کودکی ۹ ماهه و مسن ترین فرد دریافت کننده قرنیه فرد ۹۱ ساله بوده است.
وی ادامه داد: در مدت فعالیت بانک چشم ۱۲۶ بیمار مرگ مغزی نیز داوطلب اهدای قرنیه بودند. 

بانک چشم جمهوری اسلامی ایران از ۲۰ سال گذشته در تهران راه اندازی شده  و بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دومین بانک چشم کشور است که در سال ۱۳۹۶ در زمینی به مساحت حدود ۸۰۰ متر مربع احداث شده است و قابلیت نگهداری و آماده سازی ۵۰ قرنیه در روز را  برای پیوند داراست.