۰ نفر

یافته محققان سوئدی؛

چاقی عامل حفاظتی در مقابل مرگ ناشی از عفونت های حاد باکتریایی

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱:۵۹
کد خبر: 530908
چاقی عامل حفاظتی در مقابل مرگ ناشی از عفونت های حاد باکتریایی

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد شاخص توده بدنی بالا با نرخ بالاتر بقاء در بیماران بستری شده در بیمارستان به خاطر عفونت‌های شدید باکتریای مرتبط است.

به گزارش ساینس دیلی، این مطالعه مبتنی بر مشاهدات طی یک دوره نه ماهه از ۲،۱۹۶ فرد بالغی بود که به خاطر عفونت شدید باکتریایی در بیمارستان بستری شده بودند. محققان این بیماران را در طول زمان، در طول و بعد از اقامت در بیمارستان، دنبال کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، نتایج نشان می‌دهد که افزایش احتمال زنده ماندن با شاخص توده بدنی بالاتر هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت ارتباط دارد.

محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد مشاهده کردند در گروه با وزن نرمال، ۲۶ درصد در طول یک سال فوت کردند. این رقم در گروه‌های با شخص توده بدنی بالاتر، ۹ تا ۱۷ درصد بود.

«آسا آلسیو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «در زمینه بسیاری از بیماری‌های دیگر، اضافه وزن و چاقی مضر است. این مربوط به انواع مختلف سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و به ویژه کووید ۱۹ است که در آنها شاخص توده بدنی بیشتر با مرگ و میر بالاتر مرتبط است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما دقیقاً نمی‌دانیم که چگونه اضافه وزن می‌تواند برای بیمار مبتلا به عفونت باکتریایی مفید باشد و اینکه آیا با عملکرد در سیستم ایمنی ارتباط دارد.»

به گفته محققان، برای روشن شدن چگونگی تأثیر وزن بدن بر دفاع بدن در برابر عفونت نیاز به مطالعات بیشتری است.