۰ نفر

فشار خون بالا، باعث تولد نوزادان کم وزن می شود

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۳۶
کد خبر: 529736
فشار خون بالا، باعث تولد نوزادان کم وزن می شود

متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران در تشریح آثار سوء فشار خون بالا بر روی مادران باردار و جنین آن‌ها گفت: با فشار خون بالا، خون کمتری از طریق جفت به جنین می‌رسد بنابراین میزان دریافت اکسیژن و مواد غذایی توسط جنین کم می‌شود و در این شرایط نوزاد با وزن کم به دنیا می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سوزان پیروان با تاکید بر اینکه فشار خون بالا برای همه افراد تهدید محسوب می شود و حادثه ساز خواهد بود، اظهار داشت: اهمیت توجه به این موضوع در مادران باردار دوچندان می شود چرا که فشار خون بالا علاوه بر مشکلات و اختلالاتی که برای مادر به وجود می آورد بر روی جنین هم آثار سوء باقی می گذارد.

وی ادامه داد: فشار خون بالا در بارداری به دو شکل وجود دارد؛ مادران بارداری که مبتلا به فشار خون مزمن هستند یعنی پیش از بارداری هم فشار خون بالا داشته اند یا در نیمه اول بارداری یعنی قبل از هفته بیستم بارداری دچار فشار خون بالا شده اند.

این متخصص زنان ادامه داد: نوع دیگر فشار خون بالایی است که بعد از نیمه بارداری یعنی از هفته بیستم به بعد پدیدار شود که به این فشار خون بارداری می گویند. این نوع فشار خون اگر رسیدگی نشود می تواند به طور ناگهانی بالا رود و فرد را دچار مسمومیت بارداری کند که بسیار خطرناک است و باعث ایجاد عوارض قلبی و ریوی می شود و گاهی حتی سکته مغزی هم ایجاد می کند.

عدد فشار خون بالا چیست؟

پیروان با تاکید بر اینکه فشار خون بالا در حاملگی یک موضوع بسیار جدی است که باید به آن توجه ویژه داشت، در پاسخ به این پرسش که چه عددی از فشار خون را بالا در نظر می گیریم؟ توضیح داد: فشار خون نرمال ۱۲۰ روی ۸۰ است اما اگر این عدد در مادر باردار به ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر برسد، فشار خون بالا محسوب می شود و مادر باید تحت مراقبت ویژه قرار گیرد.

وی درباره نوع کنترل و چکاب مادر باردار برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون یادآور شد: در هر ویزیتی که مادر باردار برای کنترل بارداری مراجعه می کند، فشار خون او کنترل می شود.

فشار خون بالا چه عوارضی بر روی مادر و جنین دارد؟

پیروان در مورد عوارض فشار خون بر روی مادر باردار گفت: فشار خون در مادر باردار، فشار و بار مضاعفی را به قلب وارد می کند و احتمال پدیدار شدن مشکلات قلبی، اثرگذاری بر روی کلیه و حتی در موارد شدید سکته مغزی را بالا می برد.

وی افزود: اثر فشار خون بالا بر روی بارداری هم این است که منجر به زایمان زودرس یا کنده شدن جفت از محل خود می شود یا به دلیل اینکه ایجاد حالت اورژانس می کند احتمال سزارین زودرس بالا می رود.

به گفته عضو انجمن زنان و مامایی ایران، وقتی فشار خون بالا باشد خون کمتری از طریق جفت به جنین می رسد بنابراین میزان دریافت اکسیژن و مواد غذایی توسط جنین کم می شود. به طوری که در فشار خون بالایی که درمان نمی شود و طول می کشد با جنین های کم وزن مواجه هستیم.

در چه افراد بارداری احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است؟

پیروان در پاسخ به این پرسش که در چه افراد بارداری احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است توضیح داد: در مادرانی که در دوران بارداری قبلی هم دچار فشار خون بودند و مادرانی که فشار خون مزمن دارند احتمال فشار خون بالا در بارداری زیاد است.

وی ادامه داد: همچنین در حاملگی های دوقلو یا چند قلو، مادران دیابتی، مادرانی که دچار بیماری کلیوی هستند، مادرانی که بیماری خودایمنی مانند لوپوس دارند، مادران چاق و مادرانی که سن آنان بیشتر از ۳۵ سال است و باردار شده اند احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیش از افراد دیگر است.

چطور می شود از ابتلا به فشار خون پیشگیری کرد؟

این متخصص زنان، درباره راهکارهای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا خاطرنشان کرد: در برخی موارد به طور ناگهانی فشار خون بارداری اتفاق می افتد و قابل پیشگیری نیست اما به طور کلی فاکتورهایی مانند وزن، دیابت و فشار خون مزمن باید کنترل شود و سپس اقدام به بارداری صورت گیرد.

وی درباره نوع تغذیه و رابطه آن با کنترل فشار خون هم یادآور شد: مصرف کلیسم به اندازه کافی در مادران باردار توصیه می شود چرا که دیده شده در مادرانی که میزان کلسیم دریافتی آنان از طریق تغذیه کم بوده احتمال فشار خون بیشتر بوده است. همچنین در مادرانی که مقدار منیزیم آنان پایین بوده احتمال ابتلا به فشار خون بیشتر است.

پیروان افزود: به همین دلیل به مادران باردار توصیه می شود که در دوران بارداری، مصرف اندازه میوه و سبزیجات به عنوان منبع منیزیم و لبنیات به عنوان منبع کلسیم را در برنامه غذایی خود بگنجانند. ضمن اینکه فراموش نکنیم حتما تلاش کنند قبل از اقدام به بارداری وزن مناسب را پیدا کرده باشند تا احتمال ابتلا به فشار خون بارداری کمتر شود.