۰ نفر

یک کارشناس تغذیه هشدار داد؛

افزایش سرانه مصرف سوسیس و کالباس در سفره ایرانیان

۱ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۲۹
کد خبر: 529734
افزایش سرانه مصرف سوسیس و کالباس در سفره ایرانیان

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: سرانه مصرف سوسیس و کالباس در سفره ایرانیان رو به افزایش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فهیمه صفایی افزود: سوسیس و کالباس و غذاهای آماده نباید بیش از یک نوبت در ماه مصرف شود.

وی بیان کرد: مصرف بیش از حد این مواد به علت نوع پخت و در حال حاضر سرانه مصرف سوسیس و کالباس در اروپا ۶۴ و در ایران ۴ کیلوگرم در سال است.

وی افزود: به دلیل جوان بودن جمعیت کشور و افزایش اشتغال زنان و همچنین سرعت و سهولت در تهیه این فرآورده‌ها مصرف آنها در سفره ایرانیان رو به افزایش است.

صفایی بیان داشت: برای اینکه وضع ظاهری کالباس را مناسب کنند از نیترات استفاده می‌کنند تا آنها به رنگهای صورتی و قرمز در آیند. معمولاً فرآورده‌هایی که نیترات کمتری دارند مرغوب ترند چون نیتریت و نیترات بعد از مصرف تبدیل به نیتروژامین شده و سلامتی مصرف کنندگان را تهدید می‌کند.

صفایی یادآور شد: نیترات سدیم در بدن انسان نیتروژامین تبدیل شده و سرطان زا می‌باشد به همین خاطر معمولاً ویتامین سی را به فراورده اضافه می‌کند تا از شکل‌گیری آن طی عمل گوارش جلوگیری شود.

کارشناس مواد خوراکی آشامیدنی و آرایشی معاونت غذا و داروی استان ابراز داشت: نیتریت‌ها بسیار سمی می‌باشند بنابراین در تهیه سوسیس‌ها در مصرف این نگهدارنده بسیار احتیاط می‌شود. نیتریت در بدن با میوگلوبین ترکیب شده و ماده‌ای به نام نیتروز گلوبین را ایجاد می‌کند که موجب بروز سرطان معده می‌شود. همچنین فسفات‌ها با ایجاد اختلال در جذب کلسیم در بدن خطر ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: سوسیس و کالباس جز آن دسته از فرآورده‌های پروتئینی دست دوم هستند که دیر هضم می‌شوند و جذب پروتئین از آنها کمتر است همچنین به دلیل نمک سود شدن انواع کالباس و سوسیس مثل کالباس و سوسیس‌های دودی، تند و ادویه‌دار جذب کلسیم و پروتئین کاهش می‌یابد و در نهایت باعث پوکی استخوان می‌شود همچنین مواد افزودنی به این فرآورده‌ها باعث ایجاد اختلالاتی در جنین خواهد شد.