۰ نفر

سرطان پروستات را جدی بگیرید

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۹:۵۸
کد خبر: 529661
 سرطان پروستات را جدی بگیرید

مردان باید سالی یکبار با معاینه عمومی، سرطان پروستات را بررسی کنند زیرا التهاب پروستات حاد و مزمن بوده و می‌تواند در هر سنی مردان را مبتلا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهری مهراد جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار افزود: سرطان پروستات بیشتر در مردان بالای ۶۰ سال شایع بوده و علت این بیماری نامشخص است، این سرطان آنقدر آرام پیشروی می کند که معمولا موجب مرگ زودرس نمی شود ولی اگر تشخیص به موقع داده نشود ممکن است به سایر قسمت های بدن انتشار یابد.

وی اظهار داشت: درد و تورم در ناحیه لگن، پشت و رانها، علائم تحریکی و انسدادی مانند جریان ادرار ضعیف، شروع ادرار تا تاخیر، سوزش و تکرر ادرار، کاهش شدید وزن و خستگی از علایم این سرطان بوده و از طریق جراحی، پروتودرمانی، قابل درمان است.

این پزشک ادامه داد: در سن ۵۰ سالگی پروستات اغلب مردان بزرگ می شود ولی این اختلال می تواند در مردان جوان تر نیز ایجاد شود، معاینات منظم می تواند اختلالات پروستات را ظاهر کند و اگر به موقع تشخیص داده شود درمان آن امکان پذیر است.

مهراد با بیان اینکه علایم پروستات ممکن است نشان دهنده سرطان نیز باشد، تصریح کرد: مردان باید با معاینات دوره ای این بیماری را جدی بگیرند و اگر مراقبت پزشکی به تاخیر افتد بیماری پیشرفت خواهد کرد و درمان را سخت تر می کند.

وی نقش تغذیه مناسب را در کنترل این بیماری مهم دانست و گفت: مصرف سیر و پیاز، عدم مصرف غذاهای گرم و تند مثل زنجبیل و فلفل و ادویه، نشستن در آب گرم قبل از خواب، خوردن زیاد ترب و خربزه و مصرف گردو، کدو، سبوس گندم، تخم مرغ و عدس برای بیماری پروستات مفید بوده و توجه فوری به علایم ابتلا به این بیماری بهترین دارو است.

 بر اساس  نتایج تحقیق مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میزان متوسط بقای پنج ساله در بیماران مبتلا به سرطان پروستات در ایران حدود ۸۲ درصد است بوده است و سرطان پروستات همپای دیگر سرطان‌های گوارشی و پوستی از شایع‌ترین سرطان‌ها در آقایان است و حدود ۱۷ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

بر اساس این تحقیق، از بین۲۷ هزار موردی که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با تشخیص سرطان پروستات، در سامانه ثبت سرطان وزارت بهداشت شناسایی شده بودند، برقراری تماس با ۳۵ درصد افراد یعنی حدود ۱۰ هزار نفر موفق بود و طی آن فاکتورهای موثر بر بیماری بررسی شده است.

آمارهای منتشرشده از آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان نیز نشان می‌دهد که سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در جهان است (با نرخ بروز ۲۹.۳ و مرگ ۷.۶ در هر صد هزار نفر). سرطان‌های ریه و  روده بزرگ نیز به ترتیب در رتبه‌های اول و سوم قرار دارند. در حالت طبیعی اندازه غده پروستات با سن، افزایش می‌یابد در نتیجه با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می‌شود. این سرطان در مردان جوان‌تر از ۵۰ سال، نادر است.

سرطان پروستات، یعنی بعضی از سلول‌های طبیعی این غده، توانایی کنترل رشد و تقسیم را از دست داده‌اند و دیگر همانند سلول‌های سالم عمل نمی‌کنند.

سرطان پروستات با شش هزار و چهار  مورد جدید در جایگاه دوم شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران بعد از سرطان معده قرار دارد. تعداد موارد مرگ‌ومیر این سرطان سه هزار و ۷۱ مورد است که بعد از سرطان‌های معده و ریه در جایگاه سوم قرار دارد. نسبت نرخ مرگ‌ومیر به نرخ بروز این سرطان در ایران ۰.۵۱ است.