۰ نفر

نوزادان پسر نارس در بزرگسالی زودتر پیر می‌شوند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۲۷
کد خبر: 529323
نوزادان پسر نارس در بزرگسالی زودتر پیر می‌شوند

نتیجه یک مطالعه جدید نشان می دهد که نوزادن پسر نارس که با وزن بسیار کم متولد می شوند نسبت به هم سن و سال های خود در بزرگسالی سریع تر پیر می شوند، به طوری که آنها در ۳۰ سالگی از لحاظ بیولوژیکی تقریبا پنج سال بزرگ تر هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه مک مستر  کانادا در این مطالعه اطلاعات مربوط به قدیمی‌ترین مطالعه طولی جهان را درباره نوزادان با وزن بسیار کم هنگام تولد (ELBW) جمع آوری کردند و متوجه شدند مردانی که در هنگام تولد وزن آنها کمتر از یک کیلوگرم بوده از دیگر مردان همسن خود، سالخورده تر به نظر می‌رسند.

برای مثال این افراد ۴.۶ سال از افراد هم سن خود که با وزن طبیعی متولد شده‌اند، پیرتر به نظر می‌رسند  اما مشابه این موضوع در میان دختران مشاهده نشده است.

محققان علت این اتفاق را اینگونه بیان می کنند که نوزادان پسر پیش از تولد دچار استرس فیزیولوژیکی بوده و پس از تولد نیز در بخش مراقبت‌ های ویژه نوزادان در بیمارستان دچار استرس بوده‌ اند.

در این مطالعه محققان از یک ساعت اپی ژنتیک برای مشاهده ژن مردان ۳۰ تا ۳۵ ساله که ۴۵ نفر از آنها با وزن بسیار کم متولد شده و ۴۷ نفر هنگام تولد وزن طبیعی داشتند، استفاده کردند تا سن بیولوژیکی و سلامت این دو گروه را با یکدیگر مقایسه کنند.

رایان ون لیشات نویسنده اول این مطالعه گفت: اگرچه کاملا مشخص نیست که چرا روند سالخوردگی در این افراد مشاهده می‌شود اما این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن جنین در معرض برخی استرس‌ های پیش از تولد نقش مهمی در پیری زودرس دارد.

تحقیقات قبلی نشان داده است نوزادان پسری که وزن آنها هنگام تولد کمتر از یک کیلوگرم بوده است بیشتر از دخترانی که هنگام تولد وزن آنها کمتر از یک کیلوگرم بوده در معرض استرس‌ های قبل از تولد بوده‌اند. این موضوع بر ضرورت نظارت بر سلامتی و طول عمر نوزادان نارس تأکید دارد و نشان می دهد که تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود.