۰ نفر

ارتباط کرونا و سلامت روده

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۱۰
کد خبر: 528926
ارتباط کرونا و سلامت روده

یک متخصص انگلیسی در عرصه تحقیقات اپیدمیولوژی در ژنتیک به این نتیجه رسیده است که بیماران کووید -۱۹ با مشکلات میکروبیوم روده مواجه می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ "تیم اسپکتور" متخصص مطالعات اپیدمیولوژی در ژنتیک معتقد است که "میکروفلور" روده در بیماران مبتلا به کووید -۱۹ شدید، دچار مشکل می‌شود و در مقابل، وضعیت میکروبیوم انسان بر محافظت در برابر ویروس کرونا و دیگر بیماری های جدی تأثیر می گذارد.

میکروفلور روده شامل میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارشی است که نقش مهمی در تنظیم سرعت متابولیسم مواد مغذی دارند.

وی معتقد است که فاصله غذایی زیاد برای میکروفلور روده مفید است و بطور کلی باعث افزایش مقاومت در مقابل بیماری ها می شود.

وی معتقد است: باید برنامه غذایی مرسوم آمریکایی یعنی شش وعده غذا در روز فراموش شود و به دو وعده غذایی اصلی صبحانه و شام گذار کرد که حداقل ۱۲ ساعت فاصله بین آن ها باشد.

گفتنی است شواهد تازه حاکی از وجود رابطه بین عفونت کووید ۱۹ و وضعیت میکروبیوم های روده است. این یکی از چندین فاکتور تأثیرگذار بر شدت بیماری است.

با در نظر گرفتن این حقیقت که روده رابطه شدیدی با سیستم ایمنی، وضعیت التهابی و توانایی به چالش کشیدن پاتوژن ها دارد، میکروبیوم های روده هم می‌توانند در پیامدهای ناشی از ویروس تأثیرگذار باشند. از این رو پروبیوتیک ها و پری‌بیوتیک ها در جهت کاهش عفونت‌های تنفسی استفاده می‌شوند.

محققان دریافتند افزایش میزان میکروارگانیسم های مثبت در روده می‌تواند بر مقابله با کووید ۱۹ تأثیر داشته باشد. همچنین میکروبیوم های روده، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ترشح می‌کنند که تأثیر سیستمیک بر کل بدن دارد.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه آنلاین "pledgetimes" در این مطلب آورده است: از این رو محققان معتقدند هماهنگ سازی میکروبیوم های روده با مصرف پروبیوتیک ها می‌تواند ابزاری برای کمک به بدن در راستای مقابله با کووید ۱۹ باشد. میکروبیوم روده می‌تواند در واکنش سیستم ایمنی بدن در مقابل کووید-۱۹ دخیل باشد.