۰ نفر

هشدار؛ از الکل برای پاشویه نوزاد استفاده نکنید

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۴۹
کد خبر: 528408
هشدار؛ از الکل برای پاشویه نوزاد استفاده نکنید

متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: برخی از افراد برای پایین آوردن تب نوزاد از الکل جهت پاشویه استفاده می کنند که این کار بسیار خطرناکی است زیرا الکل از طریق پوست جذب و وارد خون می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کاوه کاشانی اظهار داشت: ورود الکل به خون می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی و یا تشنج شود. اقدامات خودسرانه برخی خانواده ها برای کاهش تب در نوزادان و کودکان عواقب وخیمی را برای آنها رقم می‌زند و مشکلات دیگری را ایجاد می کند.

وی اظهار داشت: بسیاری از کودکان در سنین ۶ ماهگی تا پنج سالگی بعد از تب شدید دچار تشنج می‌شوند اما آنچه باید بدانیم این است که به دنبال تشنج اکسیژن‌رسانی به مغز مختل می‌شود و هرچقدر زمان تشنج طولانی‌تر باشد میزان اختلالات و عوارض ناشی از آن در بیمار بیشتر خواهد بود.

کاشانی اضافه کرد: حدود یک درصد کودکان از هنگام تولد تا سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی دچار بیماری صرع می‌شوند اما هر تشنجی را نمی‌توان به صرع نسبت داد جز در مواردی که بیش از دوبار تکرار شود.  کودکانی که صرع در آنها به ‌طور قطعی تشخیص داده شده، باید تحت درمان دارویی قرار بگیرند البته در هر بیمار میزان دارو فرق می‌کند و بدن او به مقداری مشخص از آن دارو جواب می‌دهد.

این متخصص گفت: انتخاب نوع دارویی که برای بیمار تجویز می‌شود بر اساس نوع تشنج است و تجویز داروی اشتباه، سبب وخیم‌ تر شدن تشنج می‌شود. اطمینان از بهبودی با حداقل ۲ سال فاقد تشنج بودن حاصل می‌شود و بیماران باید دوره درمان حداقل دو ساله را طی کنند.

به گفته وی پس از گذشت ۲ تا پنج سال از آخرین تشنج و رسیدن نوار مغز بیمار به حد طبیعی، می‌توان به تدریج مصرف داروها را کاهش داد.

متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت: کودک هنگام تشنج دچار اختلال سطح هوشیاری می‎شود و اطرافیان و زمان و مکان را نمی‎شناسد یا در هنگام شب در کف اتاق می افتد و یا بدنش خشک و دست و پایش کاملا شل می شود. در این هنگام صورتش کاملا سیاه و کبود همچنین دور لب‎ها و چشم هایش سیاه می شود و در اصطلاح اکسیژن‎ رسانی کافی انجام نمی‎شود.

این پزشک متخصص گفت:در حین تشنج، کودک ممکن است کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد یا شروع به دویدن و حرکت دایره‎ای بی ‎هدف دور خودش در اتاق کند و یا برای چند ثانیه به طرف مقابل خیره و ارتباطش با محیط قطع شود.
به گفته وی اگر تشنج بیش از ۲ دقیقه به طول انجامد، باید سریع کودک را به اورژانس منتقل کرد.