۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

واکسن به بالای ۷۵ ساله‌ها رسید / مردم منتظر دریافت پیامک باشند

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۴۱
کد خبر: 528275
واکسن به بالای ۷۵ ساله‌ها رسید / مردم منتظر دریافت پیامک باشند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه نیازی به مراجعه حضوری برای واکسیناسیون کرونا نیست گفته است: اگر بالای 75ساله‌ها پیامک نوبت واکسیناسیون دریافت نکرده‌اند، فرصت دارند به سایت ثبت نام واکسیناسیون مراجعه و نام و کد ملی خود را وارد کنند.

برای ثبت نام واکسن کرونا اینجا کلیک کنید

(بدون فیلترشکن وارد شوید)

 بازگشایی سامانه ثبت‌نام واکسن برای ۷۵ ساله‌ها از این هفته

وزارت بهداشت اعلام کرده است: تا آخر هفته افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت واکسینه می‌شوند و احتمالا پایان هفته برای جاماندگان، سامانه ثبت نام بازگشایی خواهد شد. پس از اینکه پیامک برای کسانی که لیست آنها را داریم ارسال و برای واکسن فراخوان شدند و آمدند، آن وقت سامانه برای ثبت نام مابقی کسانی که در لیست نبودند آغاز می‌شود.یعنی فعلا تنها افراد بالای 80سال می‌توانند ثبت نام کنند و احتمالا از آخر این هفته 75سال به بالا هم بتوانند در سامانه ثبت نام کنند.

اقتصاد آنلاین عاطفه حسینی؛ بشر از همان سال‌های نخست حیات خود با پاندمی‌های مختلفی، از طاعون سیاه که آن را مرگبارترین پاندمی تاریخ می‌دانند تا کووید-19 که این روزها ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، روبرو بوده است. در سال‌های شیوع بیماری فلج اطفال، پدر و مادرها فرزندان خود را نزد اقوام در روستاها می‌سپردند تا بتوانند آن‌ها را از شر ویروسی که می‌توانست کودکان را یک عمر خانه نشین کند یا حتی به کام مرگ بکشاند در امان نگه دارند. آن‌ها هم مثل این روزهای ما چشم امید به علم و حکومت‌ها دوخته بودند تا راهی پیدا شود و آن‌ها را به زندگی عادی پیش از پاندمی بازگرداند.

 اما پس از آنکه ادوارد جنر، پدر ایمنی شناسی، با تزریق میکروب بیماری آبله به پسر هشت ساله باغبانشان و کشف واکسیناسیون نقطه عطفی را در تاریخ علم ایجاد کرد، بر همگان مشخص شد که برای قطع زنجیره بعضی از بیماری‌ها از جمله کرونا باید واکسیناسیون عمومی انجام شود. واکسن‌ها از اصل ایجاد مصونیت پیروی می‌کنند، یعنی با روش‌های بسیار دقیق عامل بیماری‌زا را تغییر می‌دهند تا دیگر نتواند میزبان را بیمار کند، اما همچنان سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد. با تزریق واکسن یک حافظه ایمنی ایجاد می‌شود تا اگر سیستم ایمنی در روزها یا ماه‌های آینده با عامل بیماری‌زا مواجه شد، به سرعت جلوی تکثیر و بیماری‌زایی آن را بگیرد و فرد همچنان در سلامت به زندگی خود ادامه دهد.

واکسن کرونا، فارغ از روش ساخت، برای رسیدن به مرحله تولید باید از یک چرخه ثابت عبور کنند. در ابتدا دانشمندان در طی آزمایشات پیش بالینی واکسن جدید را بر روی سلول‌ها آزمایش می‌کنند و سپس آن را به حیواناتی مانند موش یا میمون تزریق می‌کنند تا ببینند آیا پاسخ ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر. سپس در فاز یک آزمایشات ایمنی دانشمندان برای تعیین دوز مناسب و همچنین تایید توانایی تحریک سیستم ایمنی، واکسن را به تعداد کمی از افراد می‌دهند. سپس نوبت به بررسی و آزمایش ایمنی واکسن می‌رسد، برای این کار آزمایشات گسترده‌ای بر روی صدها نفر از گروه‌های سنی مختلف انجام می‌شود.

در فاز سوم دانشمندان واکسن را به هزاران نفر می‌دهند. آزمایشات این فاز مشخص می‌کند که آیا واکسن در برابر ویروس کرونا محافظت ایجاد می‌کند یا خیر و به نوعی اثر بخشی آن مشخص می‌شود. در مرحله آخر نتایج آزمایش‌ها کامل و برنامه‌های تولید واکسن مورد بررسی قرار گرفته و درباره تایید کامل آن تصمیم گرفته می‌شود.

از بین 9 واکسنی که در دنیا با موفقیت از فاز سوم بیرون آمدند و مجوز استفاده اضطراری یا استفاده کامل را گرفتند، فقط 4 واکسن مجوز ورود به ایران را دارد. واکسن اسپوتنیک-وی روسی که در آزمایشات فاز سوم اثر بخشی 91.6 درصدی از خود نشان داد، پیش از همه وارد کشور شد. از دیگر واکسن‌های وارداتی به کشور واکسن بهارات ساخت هند، واکسن چینی سینوفارم و واکسن آسترازنکا است که از سبد کوواکس خریداری شده است.

همچنین در طی روزهای گذشته با تحویل 300هزار دوز واکسن "کوو ایران برکت" به وزارت بهداشت و وعده تحویل 25 تا 30میلیون دوز از این واکسن در شهریور ماه سال جاری امیدها به خودکفایی در ساخت واکسن‌ قوت گرفت. به گفته سید رضا مظهری رییس سامانه 4030، با آغاز مرحله اجرایی فاز سوم مطالعات بالینی واکسن برکت، همه علاقه‌مندان به تزریق این واکسن در فاز نهایی مطالعات بالینی در رده سنی 18 تا 75سال و در 6 شهر تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان و بوشهر می‌توانند از طریق تماس با سامانه 4030 و یا از طریق اپلیکیشن آی‌گپ (#10*4030*) در این مرحه ثبت نام کنند.

واکسن کرونا

از سایر واکسن‌های داخلی نیز خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. واکسن مشترک ایران و کوبا در خرداد آماده تولید خواهد شد و طبق برنامه ریزی انستیتو پاستور، تولید 6 تا 7 میلیون دوز واکسن کرونا در مهر ماه هدف گذاری شده است. در فاز سوم مطالعات واکسن "کووپارس" هم تا شهریورماه بیش از 10 هزار نفر از داوطلبان واکسن دریافت خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود پس از آن با دریافت مجوز از وزارت بهداشت، ماهیانه 20 میلیون دوز از این واکسن تولید شود. واکسن "فخرا" هم از اواخر همین ماه وارد فاز دوم می‌شود که پیش‌بینی می‌شود بتواند اواسط مرداد ماه به تولید انبوه برسد.

تا کنون بیش از 3 میلیون و 200 هزار دوز واکسن که از سازمان غذا و دارو مجوز مصرف اضطراری دارند وارد کشور شده و بیش از 2 میلیون و 108 هزار دوز واکسن در دو نوبت به افراد بر اساس اولویت بندی تزریق شده است. افرادی که اطلاعات آن‌ها در سامانه‌های بهداشت ثبت شده برای تزریق واکسن به مراکز مربوط به واکسیناسیون فراخوان می‌شوند و سایر افراد که نوبت واکسیناسیون آن‌ها رسیده اما اطلاعات آنها در سامانه موجود نیست، از طریق سایت ثبت نام واکسیناسیون می‌توانند مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند.

برای ثبت نام واکسن کرونا اینجا کلیک کنید

(بدون فیلترشکن وارد شوید)