۰ نفر

از واکسن زده ها نترسید!

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۳
کد خبر: 527118
از واکسن زده ها نترسید!

بعد از تزریق واکسن کووید- 19به بسیاری از واجدان شرایط، این نگرانی به‌وجود آمده که آیا فرد پس از تزریق این واکسن ناقل بیماری است یا نه؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ این مسئله یکی از نگرانی‌هایی خانواده‌هاست. مقامات پزشکی در جهان هشدار داده‌اند افرادی که واکسن کرونا زده‌اند درصورتی که بیمار شوند هنوز می‌توانند ناقل ویروس باشند و باید محدودیت‌های قرنطینه را رعایت کنند. دانشمندان هنوز از تأثیر واکسن در انتقال ویروس اطلاع ندارند. واکسن هرچند امیدواری ایجاد می‌کند، اما همزمان میزان ابتلا باید به سرعت کاهش یابد. هیچ واکسنی تاکنون ۱۰۰درصد مؤثر نبوده، بنابراین هیچ تضمینی برای حفاظت کامل وجود ندارد. احتمال سرایت ویروس در دو تا سه هفته پس از تزریق واکسن وجود دارد و بهتر است افراد مسن دست‌کم سه هفته صبر کنند تا سیستم ایمنی به‌طور کامل به تزریق واکسن پاسخ دهد. حتی پس از دریافت هر دو دوز واکسن، ممکن است ویروس کووید-۱۹ را به فرد دیگری انتقال دهید و زنجیره انتقال ادامه داشته باشد.

بعد از واکسن‌زدن همچنان بهداشت باید رعایت شود 

پزشکان و متخصصان داخلی نیز معتقدند که دریافت واکسن به‌صورت 100درصد جلوی بیماری را نمی‌گیرد و اثربخشی حتمی نیست. با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی این واکسن قطعا جلوی مرگ را خواهد گرفت و باعث می‌شود که فرد مبتلا بیماری‌اش خفیف باشد. پس می‌تواند بیماری خفیف را بگیرد و ناقل بیماری باشد. بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و همچنان از ماسک استفاده کنند. به‌گفته دکتر سعید اسلامی، متخصص انفورماتیک پزشکی، افرادی که واکسن کووید- ۱۹ دریافت می‌کنند ناقل این ویروس نیستند و نیازی به قرنطینه ندارند. اما اگر به کووید- 19مبتلا شوند ناقل بیماری هستند و می‌توانند دیگران را بیمار کنند.

توصیه می‌شود به‌دلیل ضعف عمومی بدن پس از دریافت واکسن، افراد بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت استراحت کنند. اکنون واکسیناسیون برای ایمنی‌زایی در جامعه ضروری است و در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، می‌توان به بازگشت به زندگی عادی امیدوار بود. بعد از واکسیناسیون عمومی شدت ابتلا به کووید- ۱۹ در جامعه کم خواهد شد، اما این تفکر که چون واکسن زده‌ایم دیگر نیازی به رعایت شیوه‌نامه‌ها نیست، کاملا اشتباه است و حتی بعد از آن نیز باید نکات بهداشتی رعایت شود.

آسیب واکسن، کمتر از مبتلا‌شدن به ویروس کووید- 19

توجه به این نکته ضروری است که آسیب واکسن کمتر از یک روز ابتلا به ویروس کووید- ۱۹ است و ریسک واکسن‌زدن هزاران بار کمتر از ابتلا به این ویروس است. با تزریق واکسن احتمال ابتلا به کرونا صفر می‌شود، ولی از بین نمی‌رود؛ واکسن 100درصد جلوی مرگ‌ومیر در اثر ابتلا به این ویروس را می‌گیرد و تا ۹۰درصد بستری‌ها را کاهش می‌دهد و زنجیره بیماری را قطع خواهد کرد و فعلا تنها راه و بهترین راه، واکسیناسیون است. عوارضی مانند تب، لرز، بدن‌درد، اسهال و استفراغ بعد از استفاده از این واکسن ممکن است در افراد بروز کند که کاملا طبیعی است. این علائم گاهی تا ۴۸ساعت و گاهی تا ۲۸روز بعد از تزریق ممکن است با شدت کمتر یا بیشتری در افراد بروز کند.

افرادی که تاکنون کرونا نگرفته‌اند نیز باید واکسن بزنند

بعضی افراد می‌گویند با توجه ‌به اینکه تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند، پس نیازی به واکسن ندارند! این تفکر نیز کاملا اشتباه است زیرا ابتلا به کرونا لحظه‌ای است و هیچ تضمینی برای مبتلا‌نشدن افراد در آینده وجود ندارد. مانند این است که بگویید، چون تا به‌حال تصادف نکرده‌اید، دیگر هیچ‌وقت تصادف نخواهید کرد. واکسیناسیون برای همه جامعه و در تعداد زیاد باید انجام شود و این تفکر که اگر دیگران واکسن بزنند، بیماری کاهش می‌یابد و ما دیگر مبتلا نمی‌شویم نیز درست نیست زیرا با رواج همین نگاه در تعداد انبوهی از افراد جامعه، ایمنی ایجاد نخواهد شد.