۰ نفر

چرا پاهام اینقدر سنگین و خسته است؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۲۰
کد خبر: 526991
چرا پاهام اینقدر سنگین و خسته است؟

ممکن است مشکل خستگی و سنگینی پا به نظر برخی از افراد معمولی و بی اهمیت باشد، اما گاه ممکن است زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد بیماری باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، بیماری عروقی محیطی می تواند علائم مختلفی داشته باشد. بسته به نوع بیماری، پیشرفت نیز خواهد داشت. علائم رایج آن شامل خستگی و سنگینی پا است. زمانی که جریان خون در ساق پا متوقف می شود، افراد معمولاً سنگینی را در این ناحیه احساس می کنند. همچنین ممکن است هنگام راه رفتن تعادل کافی نداشته باشند. اگر شما نیز جزو آن دسته افرادی هستید که احساس خستگی و سنگینی در پاهایتان را دارید بهتر است این بخش را با دقت کامل مطالعه کنید.

علائم با جزئیات سنگینی پا

در بعضی از موارد خستگی پا بعد از تمرینات ورزشی در دوران بارداری و بعد از نشستن در مدت زمان طولانی ایجاد می شود اما زمانی که این ناراحتی مزمن و دائمی باشد، احتمالاً نشان دهنده مشکلات عروقی محیطی است که باید به پزشک مراجعه شود.

وریدی

بیماری وردیدی می تواند شامل ناراحتی ساق پا شود. علائم رایج آن احساس سنگینی در پا، درد و ورم است و بعد از ایستادن های طولانی ایجاد می شود اما زمانی که از کمپرس استفاده کنید و پاهایتان را بالا بگیرید بهبود پیدا می کند.

شریانی

زمانی که رگ های شریان ها نتوانند خون را به اندازه کافی پمپاژ کنند، عاملی برای جمع شدن خون داخل ساق پا می شوند که معمولاً درد را ایجاد می کند. این درد در قسمت عضلات ساق پا احساس می شود و هنگام پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها بیشتر است و احساس می کنید که چندین وزنه به پای شما وصل کردند ورزش کردن درد پا را بدتر می کند و احساس سنگینی بعد از توقف از راه رفتن بهبود پیدا می کند.

علل سنگینی پا

علل بیماری های وریدی که در آن زمان، در ساق پا احساس خستگی دارید، افزایش فشار وریدی است و خون به اندازه کافی به قلب برنمی گردد. ایستادن برای مدت زمان طولانی باعث بدتر شدن علائم می شود، راه رفتن را سخت می کند و فرد نمی تواند کارهای روزانه اش را انجام دهد.

علل شریانی

زمانی که بیماری اتفاق می افتد، بر اثر تجمع چربی در شریان هاست که پلاک را ایجاد می کند. این پلاک ها سفت می شود، جریان خون را کاهش می دهند و در نتیجه هنگام راه رفتن عضلات پا نیاز به اکسیژن بیشتری دارند و بدن باید بیشتر تلاش کند تا اکسیژن را به آن ها برساند و در نتیجه درد و احساس سنگینی ایجاد خواهد شد.

عوامل خطر سنگینی پا

بارداری فشار بسیار زیادی را به ناحیه لگن وارد می کند و رگ ها و شریان های اطراف آن درگیر می شود.

چاقی یا اضافه وزن فشار زیادی را به ساق پا وارد کرده و جریان خون را محدود می کند.

وضعیت های پزشکی خاص مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت عاملی برای ابتلا به بیماری شریانی است.

سیگار هم می تواند وضعیت را بدتر کند و توانایی انتقال خون را بکاهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سنگینی در پا می تواند یکی از علائم این بیماری جدی باشد که در طول زمان پیشرفت می کند. اگر احساس کردید علائم بهبود پیدا نکردند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

راهکارهایی برای درمان و از بین بردن خستگی و سنگینی پاها

کارهای روزمره و گرفتاری ها و دوندگی های بیرون از خانه سبب پادرد و احساس سنگینی و خستگی پاها می شود. راه های مناسب برای تسکین سنگینی و خستگی پاها عبارتند از :

با این نرمش ها پاهای خود را تقویت کنید:

برای رهایی از درد پا و احساس سنگینی و خستگی پاها هر روز صبح، پیش از آنکه از رختخواب خارج شوید، پاهایتان را ورزش دهید. برای اینکار ابتدا زانو و سپس پا را خم کنید و بعد پاها را به صورت صاف و کشیده به سمت بالا به صورت عمود بر بدن ببرید. این نرمش سبب تقویت و قوی کردن عضلات پا می شود.

برای درمان سنگینی پاها و رفع خستگی پاها روی پنجه های پاها ایستاده و خود را بالا بکشید. سپس دوباره به حالت اول بازگردید و کف پاها را بر روی زمین بگذارید. این تمرین را ده بار در روز انجام دهید.

پاهای خود را ماساژ دهید:

پس ازبیدار شدن از خواب و انجام تمرینات بالا ، نوبت به آن می رسد که پاها را با روغن بادام و یا زیتون ماساژ دهید.

کفش راحت بپوشید:

وقتی ساعاتی طولانی خارج از خانه هستید، راحت ترین کفش ممکن را بپوشید. کفشی بخرید که زیره و کفی استاندارد داشته باشد و بر مهره های کمرتان فشار وارد نکند. کفش شما باید به گونه ای باشد که بعداز چند ساعت سر پا ایستادن ، پاهایتان در کفش احساس راحتی کند.

هنگام استراحت یک بالش کوتاه را زیر پاهای تان بگذارید:

برای از بین بردن خستگی و سنگینی پاها دراز بکشید و یک بالش کوتاه را زیر پاهای تان بگذارید تا پاها کمی بالا بیایند. بالا گذاشتن پاها سبب برگشت خون از پاها می شود.

محافظ قوزک پا بپوشید:

برای از بین بردن خستگی و سنگینی پاها جورابتان را از نیمه ببرید و تنها قسمت بالایی آن را نگه دارید. این محافظ قوزک پا را بپوشید تا خستگی و سنگینی پاهایتان از بین برود.