۰ نفر

رییس جمهور فرانسه؛

آمریکا محدودیت صادرات واکسن کرونا را بردارد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۱۰
کد خبر: 526416
آمریکا محدودیت صادرات واکسن کرونا را بردارد

رییس جمهور فرانسه از آمریکا خواست تا محدودیت صادرات واکسن کووید-۱۹ را بردارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «امانوئل ماکرون» رییس جمهورفرانسه روز شنبه از دولت آمریکا خواست تا محدودیت‌ها برای صادرات واکسن کووید-19 و اجرای واکسن‌ را بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی که در نشست اتحادیه اروپا در پرتغال صحبت می‌کرد، در کنفرانس خبری گفت که کشورها ثروتمند باید ظرفیت واکسن خود را باز کرده تا به کشورهای کمتر توسعه یافته کمک کنند.

رییس جمهور فرانسه اضافه کرد: «کلید تولید سریعتر واکسن برای کشورهای فقیر و در حال توسعه این است که تولید بیشتر شده و محدودیت‌های صادراتی برداشته شود».

آمریکا تاکید کرده است که تنها پس از پایان واکسیناسیون مردم این کشور، اجازه صادرات واکسن به دیگر کشورها را خواهد داد.

دو واکسن فایزر و مدرنا که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هستند، تقریبا تمامی تولیدات خود را برای واکسیناسیون آمریکا و رژیم صهیونیستی داده‌اند.

روز گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت مجوز استفاده اضطراری از واکسن سینوفارم ساخت چین برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ راصادر کرد.

صدور این مجوز به معنای آن است که واکسن ساخته شده توسط «موسسه محصولات بیولوژیک پکن» می‌تواند برای تقویت تلاش‌های مورد حمایت سازمان جهانی بهداشت نظیر طرح کواکس برای توزیع عادلانه واکسن در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. 

اقدام سازمان جهانی بهداشت علاوه بر این باعث افزایش اعتبار واکسن سینوفارم خواهدشد. این نخستین بار است که یکی از واکسن‌های ساخت چین موفق به کسب تأییدیه سازمان جهانی بهداشت می‌شود.

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری روز جمعه گفت: «این اقدام، فهرست واکسن‌هایی که کوواکس می‌تواند خریداری کند را گسترش می‌دهد و به کشورها برای سرعت بخشیدن به روند قانونگذاری‌های خودشان و وارد کردن و تزریق واکسن اطمینان می‌دهد.»

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته واکسن سینوفارم در دنیا مورد استفاده وسیع قرار گرفته و ۶۵ میلیون دوز از آن تزریق شده است.

یک گروه مستقل مشورتی سازمان جهانی بهداشت در هفته جاری اعلام کرد که «اطمینان دارد» واکسن سینوفارم برای ایجاد ایمنی در افراد بین ۱۸ تا ۵۹ سال کارآیی قابل ملاحظه‌ای دارد. او برای تأیید اظهاراتش به نتایج آزمایش‌های بالینی انجام شده در چین، بحرین، مصر، اردن و امارات متحده عربی اشاره کرد.

با وجود این، «گروه مشاوران راهبردی» سازمان جهانی بهداشت گفته اطمینان چندانی به کارآیی این واکسن در افراد بالای ۶۰ سال ندارد. 

کرونای جدید یکی از ۷ نوع ویروس شناخته شده «کرونا» است که باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. ۴ گونه از این نوع ویروس‌ها علائمی شبیه سرماخوردگی خفیف ایجاد می‌کنند و سه گونه دیگر باعث ایجاد بیماری‌های حاد تنفسی  نظیر «نشانگان تنفسی حاد» (سارس)، «نشانگان تنفسی خاورمیانه» (مرس) و «کووید-۱۹» می‌شوند که در مواردی به مرگ منجر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت بعد از ابتلای بیش از ۱۲۱ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماریآن را«همه‌گیر جهانی» اعلام کرد.