۰ نفر

اهمیت کنترل وزن زنان باردار

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۳:۵۲
کد خبر: 526404
اهمیت کنترل وزن زنان باردار

همه ما می‌دانیم که زنان باردار باید غذا‌هایی با کیفیت بالا بخورند، اما یک باور اشتباه درباره تغذیه زنان باردار وجود دارد که می‌گوید: اشکالی ندارد اگر پرخوری کنید، شما باید به اندازه دو نفر غذا بخورید. این افسانه از دوران باستان تا کنون باقی مانده است و کاملا اشتباه است. بله، البته که، زنان باردار به کالری و مواد مغذی اضافی نیاز دارند، با این حال، نباید دو برابر غذا بخورند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، از نظر فیزیولوژیکی، یک زن باردار ملزم به افزایش مقداری وزن برای تأمین مواد مغذی و کالری اضافی مورد نیاز در دوران بارداری است، اما به این معنی نیست که نیاز به خوردن دو نفر دارد.

تنظیم رژیم غذایی مادر برای اطمینان از مصرف مواد مغذی در محدوده استاندارد  مهم است. در سال ۲۰۱۴، ۳۸.۹ میلیون زن باردار در سراسر جهان دارای اضافه وزن یا چاقی غیر استاندارد بودند. در مالزی، طبق نظرسنجی سازمان ملی بهداشت و بیماری در سال ۲۰۱۶، ۱۴.۶ درصد از زنان باردار چاق بودند.

زنان باردار دارای اضافه وزن و چاقی مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری و اکلامپسی هستند. چاقی باعث افزایش عوارض در حین زایمان می‌شود و داشتن بیماری‌های دیگر باعث بدتر شدن آن می‌شود.

یک خانم باردار با شاخص توده بدنی (BMI) بیش از ۴۰  سه برابر بیشتر با خطر ابتلا به ناهنجاری‌های مغز و ستون فقرات مواجه است و کودکان چنین مادرانی نیز، مستعد چاقی و دیابت خواهند شد.

تحرک و داشتن BMI طبیعی قبل از بارداری نیز بسیار مهم است. زنان قبل از بارداری باید در این مورد به خوبی آگاه شده و آموزش کافی داشته باشند. این برای آن‌ها ضروری است. دستیابی به وزن سالم قبل از بارداری می‌تواند شانس بارداری را بهبود بخشد و خطر عوارض دوران بارداری را به حداقل برساند.

علاوه بر این، BMI قبل از بارداری بر توصیه‌های افزایش وزن در دوران بارداری تأثیر می‌گذارد. افزایش وزن ایده آل برای دسته‌های مختلف BMI متفاوت است. مجموع افزایش وزن توصیه شده برای یک خانم باردار با BMI طبیعی ۱۱.۵ کیلوگرم تا ۱۶ کیلوگرم است، برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند از ۷ کیلوگرم تا ۱۱.۵ کیلوگرم است در حالی که برای کسانی که چاق هستند از ۵ کیلوگرم تا ۹ کیلوگرم است.

چگونه می‌توان به این مهم دست یافت؟ برای همه زنان باردار بسیار مهم است که بدانند رژیم غذایی سالم و متعادل چیست. اساساً، آن‌ها باید به جای خوردن مقادیر زیاد مواد غذایی، روی کیفیت بالا تمرکز کنند. به طور خلاصه، کنترل افزایش وزن برای زنان باردار برای اطمینان از سلامت مادر و کودک، نه تنها در دوران بارداری بلکه تا آخر عمر، امری حیاتی است.