۰ نفر

رقابت جهانی برای واکسیناسیون سریع

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹
کد خبر: 526271
رقابت جهانی برای واکسیناسیون سریع

بر اساس آمارهای بین‌المللی ایران از لحاظ میزان توزیع واکسن در رده ۱۲۴ جهان قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ واکسیناسیون علیه کووید-19 به‌عنوان تنها راه‌حل فعلی برای عبور از بحران کرونا، از آذر‌ماه سال گذشته در جهان با محوریت کشورهای ثروتمند آغاز شده است. طبق آمار؛ در این مدت زمان کوتاه بیش از 1.21میلیارد دوز واکسن در سراسر جهان توزیع شده است که برابر با 16دوز به ازای هر 100نفر است. البته هم ‌اکنون بین برنامه‌های واکسیناسیون در کشورهای مختلف، فاصله فاحشی وجود دارد و طبق گزارش‌ها، هنوز در برخی از آنها حتی یک دوز واکسن نه توزیع و نه تزریق شده است.

از منظر آماری فرد واکسینه شده به شخصی گفته می‌شود که حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده باشد و یک فرد کامل واکسینه شده کسی است که هر 2 دوز لازم را دریافت کرده است. اکثر واکسن‌های مجاز کووید-19 در دنیا برای اثربخشی و ایجاد ایمنی به 2 دوز تزریق نیاز دارند که در این بین فقط واکسن آمریکایی جانسون ‌اند جانسون به‌عنوان تک دوز مجوز استفاده گرفته است که استفاده آن البته فعلا محدود به آمریکاست.

با این حال که دوزهای واکسن در سطح جهانی تقریبا کم توزیع شده،  اما اکثر کشورها اقدامات اولیه واکسیناسیون خود را روی گروه‌های اولویت دار مانند افراد با بیماری زمینه ای و کادر درمان متمرکز کرده‌اند. در اولویت‌های بعدی نیز افراد مسن بالای 80 و 70سال و ساکن در آسایشگاه سالمندان نیز واکسینه شده و می‌شوند.

نقشه‌های واکسیناسیون نشان می‌دهد که اختلاف چشمگیری بین قاره‌ها وجود دارد. آفریقا کمترین میزان واکسیناسیون را در بین سایر قاره‌ها دارد و برخی از کشورها هنوز اقدام به واکسیناسیون گسترده نکرده‌اند. کشورهای کم درآمد در این بین به برنامه تقسیم عادلانه واکسن سازمان ملل به نام کوواکس اعتماد می‌کنند که هدف آن تامین 2میلیارد دوز تا پایان سال است. 83درصد از دوزهایی که در سراسر جهان تزریق شده، در کشورهای ثروتمند و متوسط به بالا اجرا شده و فقط 0.3درصد از دوزها در کشورهای کم‌درآمد اجرا شده است.

داده‌ها و نمودارهای زیر از منابع دولتی توسط پروژه Our World in Data در دانشگاه آکسفورد جمع‌آوری شده است