۰ نفر

علامتی که نشان دهنده سیروز کبدی است

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۱۱
کد خبر: 525949
علامتی که نشان دهنده سیروز کبدی است

کبد چرب و آسیب وارد شده به این اندام می‌تواند با علائم مختلفی خود را نشان دهد.

به گزارش اکسپرس، کبد چرب یکی از بیماری‌های رایجی است که باعث التهاب و آسیب به سلول‌های کبد می‌شود. با این حال، بسیاری از مردم از علائم این بیماری خاموش اطلاعی ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ در حقیقت دو نوع کبد چرب وجود دارد، نوع اول کبد چرب غیرالکلی است که چربی ذخیره شده در کبد باعث آسیب به این اندام نمی‌شود. اما در نوع دوم که کبد چرب الکلی است بافت کبد تخریب می‌شود. متاسفانه افرادی که به کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند در صورتی که بیماری خود را به موقع تشخیص ندهند، علائم بیماری به کبد چرب الکلی تغییر کرده و بافت کبد تخریب می‌شود.

متخصصان انگلیسی می‌گویند با وارد شدن آسیب به کبد رایج‌ترین علامتی که در فرد بروز می‌کند کاهش وزن بی دلیل است. علائم رایج این بیماری شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- خستگی شدید

۲- ضعف

۳- کاهش وزن

۴- زرد شدن پوست یا چشم

۵- عنکبوتی شکل شدن رگ‌های خونی در پوست

۶- خارش بلند مدت

با این حال، متاسفانه بروز این علائم ممکن است سال‌ها طول بکشد که همین امر باعث آسیب بیشتر به کبد می‌شود. برخی از این آسیب‌ها به کبد غیرقابل بازگشت هستند به خصوص آسیب‌هایی که به "زخم‌های کبدی" معروف هستند.

متخصصان می‌گویند در کنار علائم رایج، سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) خود را با علائم ذیل نشان می‌دهد:

۱- احتباس مایعات

۲- خونریزی داخلی

۳- تحلیل عضلات

۴- گیجی

اصلی‌ترین علامتی که نشان دهنده سیروز کبدی است

تحقیقات متعدد نشان داده است رایج‌ترین دلیل بروز بیماری کبد چرب چاقی و اضافه وزن است. دیگر عواملی که در بروز این بیماری دخیل است شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- سطح کلسترول بالا

۲- سطح تری گلیسرید بالا

۳- دیابت

۴- پیش دیابت (سطح قند خون فرد بالاست، اما آنقدر بالا نیست که بتوان فرد را مبتلا به دیابت دانست)

۵- فشار خون بالا

بهترین راه برای درمان بیماری کبد چرب تغییر سبک زندگی است. این موارد شامل کاهش وزن، و پایین آوردن سطح کلسترول و دی گلیسرید خون می‌شود که می‌توان با رژیم غذایی و ورزش کردن به آن دست یافت. همچنین بهتر است به کنترل بیماری‌های دیگر خود مانند دیابت اهتمام ویژه‌ای داشته باشید. افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند باید این کار را ترک کنند.

متاسفانه در صورتی که فرد نسبت به فرآیند درمان بیماری کبد چرب خود بی توجهی کند، پیشرفت بیماری می‌تواند باعث اختلال در کارکرد و در نهایت نارسایی کبد شود. در این مرحله کبد در انجام اقدامات خود ناتوان است و در صورتی که پیوند کبد صورت نگیرد، فرد جان خود را از دست می‌دهد.