۰ نفر

وسواس از عوارض ویروس کرونا است؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۰:۵۵
کد خبر: 525763
وسواس از عوارض ویروس کرونا است؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهند برخی از افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا، حس بویایی خود را از دست داده‌اند با وسواس بیشتری خود را تمیز می‌کنند و به نوعی به وسواس نظافت مبتلا شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، اگرچه از دست دادن حس بویایی، جدی‌ترین علامت کرونا نیست، اما هنوز هم می‌تواند آسیب زا باشد.

برخی از افرادی که مشکل بویایی پس از کرونا دارند، می‌گویند که دچار وسواس روی نظافت شخصی خود شده اند و بار‌ها اسپری‌های ضد تعریق، دئودورانت و عطر استفاده می‌کنند.

بسیاری از این افراد احساس اضطراب می‌کنند که مبادا بدنشان بوی بدی می‌دهد. برخی دیگر  نیز مدام از خود می‌پرسند مبادا حس بویایی من باز نگردد. کاهش بویایی یکی از علائم رایج کرونا است، یک مطالعه سیستمیک، که در آگوست سال ۲۰۲۰ در کلینیک مایو منتشر شد، ۲۴ مطالعه را با اندازه نمونه بیش از ۸۰۰۰ نفر بررسی کرد و دریافت که به طور متوسط ​​۴۱ ٪ از افراد مبتلا به کرونا حس چشایی و بویایی خود را از دست می‌دهند.

 سیرا مداد، اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی در بیمارستان‌های NYC Health + Hospital، در مارس ۲۰۲۰ مبتلا به کرونا شد و همچنین حس بویایی خود را از دست داد. مداد قبل از خروج از خانه به طور معمول دوش می‌گیرد، بنابراین خیلی نگران بهداشت خود نبود. با این وجود، او نمی‌توانست بوی پوشک کثیف دخترش را حس کند. مداد در این خصوص گفت: "این یکی از مواردی بود که در آن احساس بدی نیز داشتم، زیرا می‌خواهم مطمئن باشم که فرزندم تمیز است. "

مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان داد که ۱۵ ٪ از ۴۸۷ نفری که حس بویایی خود را از دست داده اند احساس افسردگی می‌کنند. هفتاد و شش درصد از شرکت کنندگان در مطالعه گفتند که کیفیت زندگی آن‌ها کاهش یافته است.