۰ نفر

چرا وضعیت کرونایی هند فاجعه‌بار شد؟ + عکس

۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۱۵
کد خبر: 523312
چرا وضعیت کرونایی هند فاجعه‌بار شد؟ + عکس

در هند در طول دو ماه گذشته هم جشن‌های سالانه رنگ در آغاز بهار برگزار شده است، هم فستیوال مذهبی عظیم حمام شاهی و هم رقابت‌های انتخاباتی در پنج ایالت پر جمعیت. هند یک میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر جمعیت دارد و حتی قبل از این هفته‌های اخیر هم متهم بود که به دلیل عدم پوشش کافی تست و مراقبت‌های بهداشتی، آماری که از تعداد بیماران و مرگ و میر ناشی از کرونا ارائه می‌کند، غیردقیق و تخفیف‌یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از اوایل ماه آوریل، یعنی از حدود سه هفته پیش آمار ابتلا در هند به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؛ موضوعی که البته با نگاه‌کردن به تصاویر آن سه رویداد عظیم بهاری، آنقدرها هم جای تعجب ندارد. ماجرا البته وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانیم از حدود ۶۰ روز پیش یک جهش تازه در ویروس کرونا در هند ثبت شده است و در روزهای گذشته، هند که در مدیریت فاجعه‌آمیز کرونا شانه به شانه یکی از بدترین کشورهای جهان یعنی برزیل که یک‌ سویه متفاوت از کرونا در آنجا هم گسترش پیدا کرده حرکت کرده بود، حالا به صورت روزانه رکورد ثبت موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن را می‌شکند.

نخست‌وزیر هند، در کنار سایر مدیران بهداشتی و سیاست‌مدارانی که تصور می‌کردند وضعیت عادی‌سازی‌ شده است حالا با این واقعیت روبه‌رو هستند که حتی اگر بخواهید به انتشار بیماری کرونا به عنوان یک «حقیقت جدید» که مردم باید با آن زندگی کنند عادت کنید، کرونا به شما این فرصت را نمی‌دهد که شرایط را عادی تصور کنید و به راه خود ادامه دهید.

هند مراسم حمام شاهی، بهار ۲۰۲۱

شرایط در هند هیچ وقت عادی نبوده، با این حال تصمیم‌گیری در مورد اینکه آن را همان طور که هست «اورژانسی» در نظر بگیرند، با تاخیر قابل ملاحظه‌ای رخ داده است. در بدترین روزهای سال گذشته میلادی در هند، این کشور رکورد ثبت ۲۰۰۰ مورد مرگ را به خود اختصاص داده است. در قله موج اول همه‌گیری در اواخر پاییز و زمستان گذشته تا ثبت روزانه ده میلیون مورد ابتلا پیش رفته است و حالا یک ماه بعد از آغاز رسمی موج دوم، موارد ثبت‌شده از ابتلا به ویروس در این کشور بیش از ماهانه ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است. تنها روز ۲۴ آوریل، ۸۹۳ هزار مورد ابتلا ثبت شده است که قطعا به دلیل کمبود دسترسی و امکانات تست شامل تمام موارد ابتلای رخ‌داده نیست.

بیشترین سویه قابل مشاهده در هند، در حال حاضر سویه ثبت‌شده در انگلیس است اما برآورد می‌شود که حدود ۱۲ درصد از مبتلایان به کرونا در هند مبتلا به نوع تازه جهش‌یافته ویروس باشند که به عنوان سویه شناسایی‌شده در هند ثبت شده است. با در نظر گرفتن اینکه سرعت واکسیناسیون در هند به نسبت جمعیت بسیار پایین است، در حال حاضر در هند عمدتا دو واکسن آسترازنکا و واکسن ساخت خود این کشور یعنی کوواکس، در کنار اسپوتنیک وی تزریق می‌شود. تنها ۸.۴ جمعیت کشور، یعنی حدود ۱۱۵ میلیون نفر تا به حال واکسینه شده‌اند که از این تعداد تنها حدود ۱.۵ درصد جمعیت، یعنی ۲۰ میلیون نفرشان دو دُز و باقی تنها یک دُز دریافت کرده‌اند. این آمار در حالی ثبت شده است که گفته می‌شود واکسن بومی هند، کوواکس در برابر جهش جدید که دو ماه پیش ثبت شده است مصونیت ایجاد نمی‌کند.

هند فستیوال هولی، جشن بهار ۲۰۲۱

در حال حاضر در هند و سوای مردمی که خارج از بیمارستان بدون تشخیص یا با تشخیص دیرهنگام بیماری می‌میرند، عده‌ای در صف‌های بیمارستان، عده‌ای به دلیل نبود تخت خالی در بخش‌های مراقبت ویژه و عده‌ای دیگر به دلیل نبود «اکسیژن بیمارستانی» از بین می‌روند. آمار مرگ و میر در هند در تمام طول همه‌گیری در تناسب با جمعیت و وسعت این کشور بسیار بالا بوده است. در قله موج اول همه‌گیری، آمار مرگ ثبت‌شده بر اثر کرونا در هند تا ۱۳۰۰ نفر هم بالا رفته است. سه هفته بعد از آغاز موج دوم همه‌گیری روز جمعه ۲۲ آوریل، بیش از ۲۶۰۰ مورد مرگ بر اثر کرونا در هند ثبت شده است.

مردم مثل برگ خزان در گورهای عظیم دفن می‌شوند یا به سنت‌های دیگر در هند سوزانده می‌شوند و همزمان کشورهای مختلف نگران سرایت سویه جدید کشف‌شده از طریق پروازها بین هند و دیگر کشورها هستند. در هفته گذشته، آمریکا، کانادا، فرانسه و بریتانیا پروازها به و از هند را متوقف کردند، این هفته، ایران، اندونزی، کویت و امارات پروازها به این کشور را متوقف کرده‌اند. وزارت بهداشت ایران در حالی که کشور از سه هفته پیش و بعد از پایان تعطیلات بدون محدودیت نوروزی وارد موج چهارم همه‌گیری کرونا شده است و آمار روزانه مرگ و میر ثبت‌شده از بدترین روزهای موج‌های قبلی هم پیشی گرفته است، از دو روز پیش با مانور روی آمار هند در حالی سعی می‌کند هشدار دهد که افزایش تلفات به دلیل توقف دیرهنگام پرواز های ورودی از هند است، که صالحی مسئول پیشین ستاد کرونا در فرودگاه امام (ره) که در حال حاضر مدیر روابط عمومی این فرودگاه است می‌گوید حتی در جریان ورود سویه ثبت‌شده کرونا در انگلیس به کشور، طبق آمار خود وزارت بهداشت، مرزهای زمینی در جنوب و جنوب غرب کشور بیشترین تاثیر را در ورود این گونه ویروس به کشور داشتند و اولین نمونه‌های کشف‌شده از ابتلا به سویه مشهور به سویه انگلیسی هم در خوزستان دیده شده است.

هند یک گردهمایی انتخاباتی

با در نظر گرفتن اینکه هند با افغانستان و پاکستان مرز زمینی دارد و این هر دو کشور با ایران مرز مشترک دارند، نگرانی از اینکه ورود سویه جدید که ۶۰ روز پیش شناسایی شده از مرزهای زمینی رخ داده باشد یا در ادامه رخ دهد بسیار بیشتر از نگرانی از ورود ویروس از مرزهای هوایی است؛ آن هم در شرایطی که می‌دانیم در مورد کشورهایی مانند هند، در تمام هفته‌های گذشته که اقلا یک پرواز غیر مستقیم بین دهلی و تهران در روزهای جمعه برقرار بوده است، مسافران و خدمه پرواز دو بار در فرودگاه مبداء و مقصد تست شده‌اند و همچنین توسط کمیته‌های «پایش بهداشت مرزی» در فرودگاه بررسی بالینی شده‌اند.

شرایط در هند با آن جمعیت و آن بی‌مبالاتی‌های رخ‌داده در مدیریت اجتماعات و گردهم‌آیی‌ها و کمبود امکانات و دارو و تخت بیمارستانی، از هر کجای دیگری از جهان بدتر است. بروز یک سویه جدید در این کشور اوضاع را حتی از بدتر هم بدتر کرده است. با این حال، نباید نادیده گرفت که چین محل اولیه بروز ویروس کرونا، یک سال پیش در چنین روزهایی، با محدودیت‌های بسیار سخت‌گیرانه توانست جلوی ورود کشور حتی به موج دوم بیماری را هم بگیرد.

هند کمبود امکانات بیمارستانی

ویروس کرونا هر چند موذی است اما در تجربه کشور های مختلف نشان داده است که فراتر از عقل جمعی بشریت نیست؛ البته به شرطی که سیاست‌گذاران واقعا به دنبال کنترل وضعیت و کاهش هزینه‌ها باشند، نه پیداکردن بهانه‌ای برای واگذاری مسئولیت عملکردشان به یک ویروس میکروسکوپی.