۰ نفر

یک متخصص پزشکی تشریح کرد؛

عوارض وحشتناک مصرف مکمل‌های غیرمجاز برای زنان

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۳۱
کد خبر: 522798
عوارض وحشتناک مصرف مکمل‌های غیرمجاز برای زنان

نایب رییس هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش مصرف مکمل‌های دارویی غیرمجاز بین بانوان، گفت: با مصرف این مکمل‌ها، تعادل هورمونی زنان بر هم خورده و باعث بروز بیماری‌هایی در آنها می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  «نازنین آرین در یک گفت و گوی که در فضای مجازی و با موضوع دوپینگ و عوارض آن در ورزشکاران انجام شد با بیان اینکه دوپینگ یعنی استفاده از ماده‌ایی که توان و انرژی فرد را چند برابر کند، افزود: این کار رقابت سالم بین ورزشکاران را خدشه دار می‌کند.

وی اظهار داشت: کافئین ها یکی از شایع ترین مواد محرک در دنیا محسوب می‌شوند که در کنار تئین ها (چای) مصرف آنها بسیار بالاست در حالیکه همین کافئین ها جزو مواد ممنوعه قرار دارند، لذا ورزشکاران باید در مصرف آنها دقت داشته باشند.  

نایب رییس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه تاکید کرد: گاهی می‌بینیم که یک ورزشکار بدلیل بیماری و یا آسیب دیدگی به پزشک مراجعه می‌کند و چون پزشک ورزشی نیست لذا از لیست داروهای ممنوعه که تجویز آنها باعث می‌شود تست دوپینگ ورزشکار مثبت شود خبر ندارد، برای همین این نوع داروها را  تجویز و ناخواسته حذف و محرومیت ورزشکار را از مسابقات رقم می‌زند.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد که فدراسیون پزشکی ورزشی و هیات‌های استانی موظف هستند آگاه سازی و اطلاع رسانی را به ورزشکاران و مربیان در قالب بروشور، برگزاری کارگاه آموزشی و ... را در دستور کار داشته باشند.

آرین با بیان اینکه ورزشکارانی نیز هستند که بدلیل نوع بیماری که دارند باید داروهایی را مصرف کنند که در لیست ممنوعه هستند، گفت: ورزشکارانی که بیماری‌های خاص مانند آسم دارند و مجبورند داروهایی را مصرف کنند که در لیست ممنوعه قرار دارند، می‌توانند به فدراسیون و هیات‌های پزشکی ورزشی استان‌ها مراجعه کنند تا پزشک ورزشی با پر کردن فرم مربوطه، اطلاعات ورزشکار را قبل از ورود به مسابقات به فدراسیون ورزشی مربوطه تحویل دهد تا این موارد در تست اخذ شده از ورزشکار مدنظر قرار گیرد در غیر این صورت ورزشکار باید مسوولیت کامل مقابل آنچه که اتفاق می‌افتد را بپذیرد.

وی به تشریح مهمترین عوارض دوپینگ در ورزشکاران هم پرداخت و افزود: عوارض دوپینگ بر هیچ کسی پوشیده نیست و متاسفانه در سال‌های اخیر می‌بینیم این مساله در بین ورزشکاران خانم نیز دیده شده که با مصرف داروهای غیر مجاز تعادل هورمونی شان برهم خورده و این باعث بروز بیماری‌هایی در آنها شده است.

نایب رییس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه اضافه کرد:  شایع ترین عوارض دوپینگ روی عروق، کلیه ها، قلب و غدد درون ریز بدن ورزشکار خود را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از ورزشکاران از استروئیدی های آنابولیک استفاده می کنند، یادآور شد: اگر این مواد بیش از حد وارد بدن شود باعث آکنه های مقاوم به درمان، ریزش مو، خشونت صدا در خانم‌ها و عوارضی بر اعصاب و روان، می‌شوند.

آرین درخصوص مصرف کراتین ها هم اظهار داشت: کراتین در ورزش‌های انفجاری مثل وزنه برداری قابل استفاده و مصرف آنها برای این نوع از ورزش ها گاهی مفید هم خواهد بود اما باید توجه داشت استفاده بیش از حد و بدون در نظر گرفتن زمان مناسب از این ماده باعث عوارض قلبی و عروقی و سردردهای مقاوم به درمان خواهد شد البته در ورزش‌هایی که انفجاری نیست اصلا نیازی به مصرف کراتین وجود ندارد.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود ورزشکارانی که قصد مصرف مکمل دارند از پزشکان متخصص ورزشی و متخصصان تغذیه ورزشی مشاوره لازم را درخصوص مصرف بگیرند.

نایب رییس هیات پزشکی ورزشی کرمانشاه افزود: در این راستا یکی از وظایف هیات‌های پزشکی ورزشی و پزشکان ورزشی بعنوان سفیران سلامت این است که ورزشکاران را کاملا آگاه کرده و با در اختیار قرار دادن کتابچه دوپینگ، آنها را مطلع کنند که اگر آزمایش دوپینگ شان مثبت شود از لحاظ قانونی و حقوقی چه پیامدهایی برایشان در پی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: روانشناسان ورزشی می‌توانند با بالا بردن میزان خودباوری بین ورزشکاران به آنها کمک کنند تا کمتر سراغ مکمل‌ها و مواد ممنوعه بروند همچنین متخصصان ورزشی با تغذیه درست و طراحی تمرین و ... می‌توانند به این امر کمک کنند.

آرین یادآور شد: رسانه‌ها هم می‌توانند با  پوشش دادن هر چه بیشتر این مقوله آگاهی را در سطح جامعه و ورزشکاران افزایش دهند.