۰ نفر

صدا دادن زانو چه زمانی خطرناک می‌شود؟

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۵۰
کد خبر: 522451
صدا دادن زانو چه زمانی خطرناک می‌شود؟

صدا دادن زانو بدون درد از نظر جراحان بدون خطر است اما اگر این صداد دادن بعد از آسیب دیدگی اتفاق بیفتد و با ورم و درد در مفصل زانو دیده شود نیاز به معاینه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، بسیاری از افراد از صدای زانوی خود شکایت دارند اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که اغلب این موارد هیچ نشانه ای از آسیب نمی باشد. در چنین مواردی صدایی شبیه به خرد شدن در مفصل زانو هنگام بلند شدن یا انجام بعضی از تمرین های ورزشی به گوش می رسد. تئوری جود دارد که معمولاً این صدا را به دلیل ترکیدن حباب هوا داخل بافت ها می داند که عامل ایجاد این صدا هستند. صدای زانو برای همه افراد در تمام سنین می تواند اتفاق بیفتد اما معمولاً در سن رشد رواج بیشتری دارد. گاهی اوقات صدای زانو در بعضی افراد بلندتر و در بعضی دیگر آرام تر می باشد. 

صدای زانو چه سیگنالی دارد ؟

جراحان ارتوپد صدای زانو را بدون خطر می دانند و معتقد هستند که رخ دادن آن بسیار طبیعی است اما اگر صدای زانو بعد از آسیب دیدگی اتفاق بیفتد یا همراه با صدا ، ورم و درد در مفصل زانو دیده شود ، حتماً نیاز به بررسی لازم وجود خواهد داشت.

زو چیست ؟

همان طور که گفتیم حباب های موجود در زانو می توانند عامل ایجاد صدا باشند. این حباب ها هنگام خم شدن زانو با مایع ترکیب می شوند و هنگام بلند شدن می ترکند.

اگرچه در بعضی از موارد صدای زانو زمانی اتفاق می افتد که غضروف هنگام حرکت زانو روی سطح مفصل کشیده می شود. این پروسه معمولاً زمانی اتفاق می افتد که غضروف نازک شده است که در چنین شرایطی مراجعه به پزشک ضروری است.

اگر صدای زانو با درد همراه باشد، می تواند به دلیل پارگی غضروفی یا زخم بافت در تاندون ها به وجود آمده باشد. درد مفصل زانو همراه با صدا، گاهی اوقات نشان دهنده پوکی استخوان یا سندروم درد پاتروفمورال است. در چنین شرایطی صدای زانو هنگام بالا رفتن از پله ها، نشستن یا انداختن پا روی پا شنیده می شود. 

جراحی های مربوط به صدا دادن زانو :

صدای زانو یک اتفاق رایج بعد از جراحی مفصل زانو می باشد. معمولاً هیچ گونه درمان اضافه تری برای آن مورد نیاز نیست اما اگر باز هم این صدا همراه با درد را احساس کردید، احتمالاً مشکل کوچکی در ناحیه مفصل و جراحی به وجود آمده است و باید به متخصص مراجعه کنید. 

چگونه از زانوها مراقبت کنیم ؟

جراحان ارتوپد ، بهترین راه مراقبت از زانوها را گرم نگه داشتن آن با ورزش می دانند. هرچقدر زانوهای شما قوی تر باشند، احتمال سندروم های مفصلی و یا آسیب دیدگی های غضروفی کاهش پیدا می کند. حرکاتی مثل کشش و پوشیدن کفش متناسب در سالم نگهداشتن زانو موثر است و همچنین باید وزن خود را سالم نگه دارید تا فشار وارد شده به زانوها کم باشد.

اگر صدا دادن زانو هنگام ورزش اتفاق بیفتد ، باید اقدامات زیر را انجام دهید :

  •  ورزش را ترک نکنید اما نوع تمرین ورزشی را تغییر دهید.
  •  از دویدن یا سربالایی و سرپایینی رفتن خودداری کنید.
  •  هنگام دوچرخه زدن از زانو بند استفاده کنید.
  • اگر با وزنه کار دارید ، حتما از وزنه های سبک تر استفاده کنید.
  •  در نهایت اینکه هنگام تمرین های ورزشی باید به صدای بدن خود گوش دهید. اگر دیدید که این صدا با درد همراه بود ، حتماً فعالیت مورد نظر را متوقف کنید.