۰ نفر

نوع جدید جهش‌یافته ویروس کرونا

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۰۳
کد خبر: 522417
نوع جدید جهش‌یافته ویروس کرونا

نوع جدید جهش یافته ویروس کرونا در دنیا پیدا شده است که شاید جهان در آستانه یک فاجعه کوویدی قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دوباره نوع جدیدی از ویروس کرونا پیدا شده است که اینبار منشأ آن کشور هند است. هرچند هنوز مشخص نیست که این نوع جدید جهش‌یافته تا چه اندازه خطرناک است، اما تا همین جا به نگرانی‌های زیادی دامن زده است.

در هند شمار تازه مبتلایان به کووید -۱۹ به شدت افزایش یافته است. روزانه ۲۷۰ هزار مورد ابتلای جدید در جمعیت یک میلیارد و ۳۸ میلیونی هند به ثبت می‌رسد. هنوز مشخص نیست نوع جدید جهش‌یافته یعنی B.۱.۶۱۷ تا چه اندازه باعث افزایش شمار مبتلایان و سرعت شیوع شده است، با این حال وجود نشانه‌هایی این فرضیه را تقویت می‌کنند.

در مورد بسیاری از کشورها، این گونه‌های جدید جهش‌یافته بودند که باعث افزایش صعودی شمار تازه مبتلایان در آنجا شدند. برخی کارشناسان در مورد نوع جدید جهش‌یافته ویروس کرونا که اولین بار در هند مشاهده شده، حتی از یک "جهش بزرگ" سخن می‌گویند که می‌تواند به سرعت منتقل و در قاره‌های دیگر منتشر شود. یکی از کارشناسان آلمانی نسبت به گسترش شدید این نوع جهش‌یافته ویروس هشدار داده و می‌گوید: «یک فاجعه کوویدی در هند در حال وقوع است.»

این نوع هندی ویروس را هم اکنون هم می‌توان در کشور‌های دیگر دید. برای نمونه در آلمان، بلژیک، بریتانیا، آمریکا، استرالیا و در سنگاپور. در بریتانیا بر پایه اطلاعات وزارت بهداشت و درمان این کشور تاکنون ۷۷ مورد از ویروس هندی مشاهده شده است.

در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است.  این ویژگی ورود سارس−کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان‌تر می‌کند و گفته می‌شود توانایی دور زدن آنتی‌بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌اند دارد و به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود. 

جهش‌های نوع هندی E۴۸۴Q/E۴۸۴K نامیده می‌شوند که برای پژوهشگران ناشناخته نیستند. آن‌ها پیش از این هم در نوع جهش‌یافته آفریقای جنوبی B.۱.۳۵۳ و در نوع برزیلی P۱ دیده شده بودند. در برخی موارد وجود این جهش‌ها حتی در نوع بریتانیایی B.۱.۱.۷  هم به اثبات رسیده است.

برآورد‌هایی متفاوت

سازمان جهانی بهداشت نوع هندی این ویروس را در شاخه "Variant of interest" جای داده است؛ یعنی آن را زیر نظر می‌گیریم، اما در حال حاضر نگران‌کننده نیست. جفری بارت، مدیر بخش بررسی‌های ژنومیک کووید ۱۹ مؤسسه "ولکام سنگر" هم می‌گوید، اینکه این ورژن هندی در ماه‌های گذشته واقعا به گونه نگران‌کننده‌ای انتشار پیدا نکرده، این احتمال را تقویت می‌کند که نوع هندی، به شدت B.۱.۱.۷ قابل انتقال نیست.

اما شمار کارشناسانی که به گونه‌ای دیگر به این نوع جهش یافته جدید می‌نگرند هم کم نیست. در ایالت مهاراشترا در هند نتایج توالی‌یابی دی‌ان‌ای نشان می‌دهد که تاکنون ابتلای ۶۰ درصد از بیماران به  B.۱.۶۱۷ مربوط است. همزمان، اما نهاد‌های رسمی بهداشت و درمان تأکید می‌کنند که شمار این آزمایش‌ها آنقدری نیست که بتوان با قطعیت نتیجه‌گیری صریحی در این‌باره داشت که آیا افزایش موارد ابتلا واقعا به B.۱.۶۱۷ مربوط است یا خیر.