۰ نفر

کم خوابی خطر ابتلا به زوال عقل را ۲برابر می‌کنند

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵
کد خبر: 521567
کم خوابی خطر ابتلا به زوال عقل را ۲برابر می‌کنند

زوال عقل، اصطلاحی عمومی و بیانگر اختلال در به یاد آوردن، فکر کردن، یا تصمیم گیری است که در انجام کار‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند، با این حال، بیماری شناختی بخشی طبیعی از پیری نیست و برخی عوامل در بروز آن موثرند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، تعدادی از عوامل خطر وجود دارد که در ایجاد یا عدم وجود یکی از اشکال مختلف بیماری تأثیر دارد. این عوامل ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را دو برابر کند.

یک مطالعه منتشر شده توسط پژوهشگران آمریکایی، پیوندی جدید بین یک عادت ناسالم و زوال عقل پیدا کرده است که می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر کمتر از حد بهنجار  می‌خوابید، احتمال ابتلا به زوال عقل در شما بیشتر است. محققان در بیمارستان آموزشی  وابسته به هاروارد دریافتند که افرادی که هر شب پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند، احتمال ابتلا به زوال عقل دو برابر بیشتر از افرادی را تجربه می‌کنند که هر شب هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

حتی پژوهشگران، پیوندی را بین اختلال خواب و کمبود خواب با خطر کلی مرگ کشف کردند. نویسنده ارشد این مطالعه، ربکا رابینز، در یک بیانیه مطبوعاتی هاروارد توضیح داد: "یافته‌های ما ارتباط بین کمبود خواب و خطر ابتلا به زوال عقل را تأیید می‌کند و اهمیت تلاش برای کمک به افراد مسن را در داشتن خواب کافی هر شب تأیید می‌کند. "

به عنوان بخشی از تحقیقات، رابینز و تیم او از داده‌های جمع آوری شده از ۲، ۶۱۰ فرد مسن شرکت کننده در مطالعه ملی روند‌های پیری و سلامت (NHATS)، یک مطالعه طولی درباره ذینفعان مدیکر ۶۵ سال و بالاتر استفاده کردند. آن‌ها  روی پاسخ‌های مربوط به خواب متمرکز شدند، و سپس اطلاعاتی را درباره نتایج از جمله زوال عقل و مرگ پنج سال پس از بررسی جمع آوری کردند. آن‌ها دریافتند که عوامل مختلف مربوط به خواب بر احتمال ابتلا به زوال عقل تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، خوابیدن معمولاً ۳۰ دقیقه یا بیشتر با ۴۵ درصد بیشتر خطر ابتلا به زوال عقل همراه است، در حالی که "به طور معمول در حفظ هوشیاری، چرت زدن معمول، گزارش کیفیت پایین خواب و خوابیدن پنج ساعت یا کمتر در شب دچار مشکل می‌شوید.

زمانی که میانگین سنی شرکت کنندگان ۷۶ سال بود، با دو برابر خطر ابتلا به زوال عقل و مرگ و میر ناشی از آن در طی چهار تا پنج سال آینده همراه بود.