۰ نفر

کلسترول و تری گلیسیرید چه فرقی با هم دارد؟

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۱۱
کد خبر: 521366
کلسترول و تری گلیسیرید چه فرقی با هم دارد؟

کلسترول و تری گلیسیرید دو شکل از لیپید یا چربی هستند که در جریان خون شما گردش می کنند. هر دوی آنها برای زندگی شما ضروری هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کلسترول برای ساخت و نگه داشتن قسمت های اصلی سلول ها مانند غشای سلول و همچنین ساخت چند هورمون اساسی از جمله استروژن، پروژسترون، ویتامین دی و استروئیدها بسیار مهم است. تری گلیسیرید نیز زنجیره ای از اسیدهای رب هستند که بخش اعظمی از انرژی مورد نیاز برای عملکرد بافت های بدن را تامین می کنند. بنابراین شما نمی توانید بدون هیچ یک از این چربی ها زندگی کنید.

اما هنگامی که سطح کلسترول خون و یا تری گلیسیرید بیش از حد بالا می رود، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری های عروق محیطی و ... به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

به همین دلیل باید نگران میزان این دو چربی در بدن باشید:

دو منبع برای کلسترول و تری گلیسیرید وجود دارد: منابع غذایی و منابع درون زا (که در بدن تولید می شوند). چربی های موجود در رژیم غذایی از طریق روده جذب می شوند و سپس از طریق جریان خون به کبد می روند و پردازش می شوند. یکی از کارهای اصلی کبد این است که مطمئن شود تمام بافت های بدن شما کلسترول و تری گلیسیرید مورد نیاز خود را دریافت کرده اند. به طور کلی ، حدودا هشت ساعت بعد از غذا ، کبد کلسترول و تری گلیسیریدهای غذایی را از جریان خون می گیرد. در مواقعی که چربیهای رژیمی موجود نیست، کبد شما به خودی کلسترول و تری گلیسیرید تولید می کند. در واقع حدود ۷۵ درصد کلسترول بدن شما توسط کبد تولید می شود.

سپس کبد کلسترول و تری گلیسیرید را به همراه پروتئین های خاص در بسته های ریزشکل به نام لیپوپروتئین ها قرار می دهد که به گردش خون منتقل می شوند. کلسترول و تری گلیسیرید از لیپوپروتئین ها خارج می شوند و در هر کجا که مورد نیاز باشد، به سلولهای بدن تحویل داده می شوند. در این میان، تری گلیسیرید اضافی – یعنی آنهایی که بلافاصله برای سوخت و انرژی لازم نیستند - برای استفاده های بعدی در سلول های چربی ذخیره می شوند.

اختلال لیپیدی چیست؟

اگر در شما اختلال لیپیدی یا دیس لیپیدمی تشخیص داده شده است، این یعنی سطح کلسترول بد شما یا لیپوپروتئین با چگالی پایین و در اصطلاحLDLو همچنین تری گلیسیرید شما بیش از حد مجاز است. همانطور که گفته شد، مقادیر بالای این دو چربی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برد.

برای درک اینکه اختلال لیپیدی چیست، باید در مورد کلسترول بدانید. دو شکل کلسترول موجود در بدن شما یعنی لیپوپروتئین با چگالی کم و لیپوپروتئین با چگالی بالا یاHDLوجود دارد. ال دی ال یا همان کلسترول بد توسط بد از طریق غذاهای سرشار از کلسترول مانند گوشت قرمز یا لبنیات جذب می شود. این چری با سایر چربی ها و مواد موجود در خون شما ترکیب شده و باعث انسداد در شریان ها می گردد. انسداد در شریان ها، جریان خون را کاهش داده و باعث بروز حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

در مقابل ال دی ال، اچ دی ال، تاثیرات محافظتی بر قلب شما دارد. اچ دی ال کلسترول مضر را از شریان ها منتقل کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دور می کند.

در مقابل این دو نوع کلسترول، تری گلیسیریدها هستند. بدن شما کالری اضافی موجود در بدن را که سوزانده نشده، تبدیل به چربی می کند.

فراموش نکنید که غیر از مصرف غذاهای پرچربی مانند پنیر و شیر پرچرب، استیک و کره، چربی های ترانس و روغن های حیوانی، عدم ورزش، استعمال سیگار و ژنتیک، برخی شرایط پزشکی از جمله دیابت، کم کاری تیروئید، سندرم متابولیک، سندرم کوشینگ، سندرم تخمدان پلی کیستیک، بیماری کلیوی و ... سطح کلسترول بد را بالا می برند.

تشخیص دیس لیپیدمی

برای بررسی میزان کلسترول، پزشک شما آزمایش خون تحت عنوان پروفایل لیپید را ترتیب می دهد. این تست کلسترول ال دی ال و اچ دی ال به همراه تری گلیسیرید را بررسی می کند. قبل از این آزمایش، پزشک به احتمال زیاد از شما می خواهد که حداقل ۸ تا ۱۲ ساعت از خوردن و آشامیدن مایعات خودداری کنید.

کلسترول تام شما نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. شما باید از پزشکتان یاد بگیرید که طور نتایج پروفایل لیپید را تفسیر کنید.

انجمن قلب آمریکا تصویه می کند که سطح تری گلیسیرید ناشتا در هر فرد باید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر و یا در حالت غیر ناشتا در یک فرد سالم باید کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.