۰ نفر

عسل آویشن چیست و چه خواصی دارد؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۳۰
کد خبر: 521261
عسل آویشن چیست و چه خواصی دارد؟

با خواص عسل آویشن در طب سنتی آشنایی دارید؟ عسل آویشن طبیعی چه مشخصاتی دارد؟ برای آشنایی با عسل آویشن و شناخت خواص جادویی این عسل خوش طعم، این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، هم عسل و هم آویشن را می‌توان از محبوب‌ترین خوراکی‌های سالم و طبیعی جهان برای افزایش سلامت عمومی بدن دانست، در این میان برخی از افراد با عسل آویشن آشنایی ندارند، نوعی عسل خاص که با خواص و مکانیزم منحصر به فرد خود، طرفدارانی پرشمار در سراسر جهان دارد.

عسل آویشن چیست؟

عسل آویشن از گل‌های نعنایی و گرده‌های گونه‌های آویشن به خصوص گونه آویشن معمولی (thymus vulgaris)، آویشن وحشی و آویشن زیره سیاه بدست می‌آید. عسل آویشن ممکن است از یک گل یا چندین گل ساخته شود، اما به این معنا نیست که از یک منبع گل تنها استفاده می‌شود. در واقع همه عسل‌های تک گله از چندین گل گوناگون تهیه می‌شوند که یکی از آن‌ها غالب است و فراوانی بیشتری دارد. شرط عمومی برای تک گله بودن یک عسل این است که ۴۵ درصد گرده‌ها از یک نوع گل گرفته شوند. بعضی عسل‌ها به خاطر کمی درصد یک گونه مانند ۱۵ درصد تک گله محسوب نمی‌شوند و بعضی عسل‌ها نیز گاهی اوقات تا ۸۰ درصد گرده هایشان را از یک نوع گل می‌گیرند و تک گله به حساب می‌آیند. عسل آویشن نیز می‌تواند عمدتا از یک نوع گل گرفته شود در حالیکه گونه‌های دیگر گل‌ها نیز سهمی در آن داشته باشند. به طور معمول عسل آویشن، کهربایی است، اما با توجه به گل‌های غالب استفاده شده رنگ‌ها تغییر می‌یابند. عسل آویشن دارای رایحه شدیدی است و شیرینی متوسط با طعم و مزه‌ای ماندگار دارد.
اگر پوشش گیاهی یک مزرعه یا دشت غالبا از یک نوع گیاه باشد، زنبورعسل بیشتر شهد گل‌های همان گیاه را به عسل تبدیل می‌کند. این نوع عسل را "عسل تک گل" یا " عسل دارویی " می‌گویند. هر یک از عسل‌های تک گل، خواص درمانی شگفت آوری دارد که مختص همان نوع عسل است.

گیاه آویشن و خواص آن

همه ما می‌دانیم که آویشن یکی از محبوب‌ترین گیاهان است که به عنوان ادویه‌ای خوش عطر نیز شناخته می‌شود، گیاه آویشن یک گیاه آروماتیک محسوب می‌شود؛ زیرا غنی از روغن‌های ضروری است. این ترکیبات آروماتیک نه‌تن‌ها باعث ایجاد طعم و عطر می‌شوند، بلکه دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی نیز هستند. شاید به همین دلیل است که ترکیب آویشن و عسل حاوی یک ماده ضد باکتری طبیعی به نام پراکسید هیدروژن هستند که عمدتاً مسئول کاهش تعداد باکتری‌ها و جلوگیری از گسترش باکتری‌ها است. عصاره آویشن در ترکیب با عسل، در درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، سینوزیت، برونشیت و ... نقش داشته و نشانه‌های آن‌ها را کاهش می‌دهد. برخی از علائم این بیماری‌ها که با کمک ترکیب عسل و آویشن بهبود می‌یابد، عبارت‌اند از: سرفه بی‌وقفه، زخم شدن گلو، از دست دادن اشتها، تسریع بهبود زخم و کاهش آکنه. آویشن برای ارزش دارویی مشهور است. برگ، گل و روغن آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به صورت تازه و خشک موجود است.

عسل آویشن چگونه تولید می‌شود؟

نحوه به دست آمدن عسل آویشن دو صورت است؛ و این بستگی به منطقه‌ای دارد که کندودار، کندو‌های خود را در آن قرار می‌دهد که آویشن‌های آن منطقه خودرو باشند یا وحشی. دامنه‌های البر، سبلان و بخش‌هایی از زاگرس مملو از آویشن‌های خودرو می‌باشد، که عسل به دست آمده در این مناطق به عسل آویشن معروف است. آویشن کشت شده در ایران در مصارف دارویی و اسانس گیری، مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. قرار داشتن کندو‌های عسل در این مناطق باعث به دست آمدن عسل آویشنی است که درصد بالاتری از شهد آویشن را به خود اختصاص می‌دهد.
عسل آویشن یکی از عسل‌های معروف و درمانی به حساب می‌آید. منظور از عسل آویشن، محصولی است که زنبورعسل برای تولید ان بیشتر شهدی که جمع آوری کرده است، مربوط به گیاه آویشن بوده است. در صورتی که در منطقه حداقل ۷۰ در صد پوشش گیاهی اویشن باشد، پس بیشترین شهدی که وارد کلنی میشود، مربوط به این گیاه است. طبع عسل‌ها بر اساس نوع تغذیه‌ای که زنبور‌ها از گل‌ها دارند متفاوت است. بر این اساس انواع عسل‌ها بر دو نوع طبع گرم و طبع سرد تقسیم می‌شوند. عسل آویشن جز عسل‌های طبع گرم به حساب می‌آیند. افرادی که مزاج سرد دارند توصیه می‌شود از عسل‌های طبع گرم استفاده کنند.

ویژگی‌ها و مشخصات عسل آویشن

بهترین دما برای نگهداری عسل آویشن، دمای اتاق بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب است (باعث از بین رفتن آنزیم‌ها می‌شود)، بنابراین بهترین جا، کابینت آشپزخانه است. در این شرایط عسل تا دو سال می‌تواند کیفیت خود را حفظ کند. توجه داشته باشید که عسل خام ممکن است پس از مدتی شکرک بزند. عسل آویشن، غنی‌ترین عسل از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی است.

خواص عسل آویشن

عسل آویشن یکی از پر خاصیت‌ترین انواع عسل است و از خواص آن هر چه بگوییم کم خواهد بود، همانطور که تقریبا قابل حدس است، خواص مختلف این نوع خاص از عسل باعث می‌شود که برای انواع مختلف بیماری‌ها مانند خستگی، آکنه یا ورم معده مفید باشد، اما عسل آویشن در درجه اول به بهبود سلامت سیستم‌های گوارشی و تنفسی کمک می‌کند. عسل طبیعی آویشن، دارای طعم و مزه مشخص، تند و ملایم تلخی است که به علت غلظت بالای تیمول (یک گیاه مفید فنل) در مبارزه با التهاب در سراسر بدن موثر است. به عنوان مثال، اگر گلودرد دارید، یک فنجان چای عسل آویشن می‌تواند تسکین کننده درد شما باشد.

تسکین گلو درد

اثر ضد باکتریایی عسل آویشن، به کاهش بار باکتری و عفونت در گلو کمک می‌کند. اما برای اینکه عسل کارآمد باشد، باید خام و گرم نشده باشد و حداقل یک ساعت بعد از مصرف آن، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید و چندین بار در روز درمان با عسل آویشن را تکرار کنید.

ضد باکتری قوی

گیاه آویشن دارای اثرات ضد میکروبی و ضد قارچی چشمگیری است، رایحه قوی عسل آویشن بیانگر وجود ترکیبات ضد میکروبی است. عسل آویشن، حاوی یک ضد باکتری مهم طبیعی به نام پراکسید هیدروژن است که تا حد زیادی مسئول کاهش تعداد باکتری‌ها و جلوگیری از انتشار آنهاست. عناصر دیگری که اثر ضد باکتریایی عسل آویشن را تشکیل می‌دهند، PH اسیدی و رطوبت کم آن است که در کاهش بار باکتریایی و عفونت موثر هستند. این عسل و سایر عسل‌ها کمک بزرگی برای درمان عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، رینوزینوزیت، برونشیت و ... و علائم آن مانند گلو درد، سرفه بی امان یا کم اشتهایی هستند.

درمان ورم معده

عسل آویشن با انجام یک عمل تسکین دهنده روی پوشش تحریک شده معده و تشویق آن به بهبود، ممکن است به ورم معده کمک می‌کند. توصیه می‌شود که هر روز صبح یک قاشق غذاخوری عسل خام و گرم نشده را با معده خالی بخورید.

تسکین سرفه

عسل آویشن، به آرامش رفلکس سرفه و تسکین آن کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید برای درمان خلط، مقداری از آن را به چای گرم اضافه کنید تا ترکیب ایجاد شده به عنوان ملین خفیف عمل کند. اگر سرفه آزار دهنده دارید، عسل آویشن راهی عالی برای درمان است.

بهبود سیستم ایمنی

عسل آویشن دارای خواص تعدیل سیستم ایمنی است، به عنوان مثال با افزایش تعداد گلبول‌های سفید، پاسخ سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، خوردن عسل پیامد‌های مثبتی در پاسخ سیستم ایمنی بدن ما دارد، البته به شرطی که حساسیت نداشته باشیم.

ضد آلرژی

این یک پارادوکس عجیب و باور نکردنی است که با وجود حساسیت برخی از افراد به گرده عسل، عسل آویشن به علت اینکه حاوی انواع مختلفی از ترکیبات ضد حساسیت مانند کوئرستین است، به عنوان سلاحی علیه آلرژی‌های فصلی به کار می‌رود.

منبع ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی

عسل آویشن برخوردار از قند‌های طبیعی و مقدار کمی ویتامین، مواد معدنی، اسید‌های آمینه و سایر عناصر با ارزش غذایی مانند گرده یا موم، مقوی است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی سالم برای رژیم غذایی فرد محسوب شود. برخی از مواد مغذی موجود در عسل آویشن شامل ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، سدیم و منیزیم، مس، آهن و است.

انرژی بخش

یک قاشق غذاخوری عسل آویشن، می‌تواند به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر شما را به سطح بالایی از انرژی برساند. عسل آویشن از افت قند خون نیز جلوگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری عسل می‌تواند به مدت ۱۵ دقیقه یا بیشتر شما را به سطح بالایی از انرژی برساند.

آنتی اکسیدان‌های قوی

هرچه عسل آویشن تیره‌تر باشد، آنتی اکسیدان آن بیشتر است. عسل آویشن حاوی مقادیر خوبی از پلی فنل‌های آنتی اکسیدان، به ویژه فلاونوئید‌ها و همچنین کاروتنوئید‌ها است که از سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند و به جلوگیری از بیماری‌های جدی‌تر ناشی از استرس اکسیداتیو مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و به طور کلی بیماری‌های التهابی کمک می‌کند.

درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها

بسیاری از ما با ماسک‌ها یا کرم‌های عسل آشنا هستیم، بنابراین عجیب نیست که بدانیم استفاده از عسل به صورت موضعی روی بریدگی، سوختگی و زخم‌ها بسیار مفید است. از جمله خواص عسل آویشن می‌توان به کمک در ترمیم زخم، تسکین سرفه، کاهش ناراحتی گلو، انرژی زا و آنتی اکسیدان بودن آن اشاره کرد.

بهترین طریقه مصرف عسل آویشن

مخلوط کردن دو تا سه قاشق عسل آویشن با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه به آن. این شربت از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

دمنوش آویشن و عسل

دمنوش عسل و آویشن از زمان‌های قدیم برای درمان عفونت‌ها و بیماری عفونی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مصرف دمنوش عسل و آویشن در درمان بیماری‌های ریوی، سرفه، زخم گلو، التهاب روده و ... بسیار موثر است. دلیل تاثیر آن می‌تواند خاصیت آنتی اکسیدانی بالای آن باشد. بقرای تهیه این نوشیدنی مقداری گیاه آویشن را دم کرده و پس از خنک‌تر شدن آن، میتوانید عسل را اضافه و سپس میل کنید. مصرف این دمنوش در افزایش انرژی و درمان سرماخوردگی و سردرد نیز توصیه شده است. گفته شده است مصرف ۳ تا ۷ روز از این دمنوش میتواند مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کند.