۰ نفر

۱۰ علامت و نشانه کمبود ویتامین دی

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۲۱:۰۴
کد خبر: 519528
۱۰ علامت و نشانه کمبود ویتامین دی

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به اشکال مختلف از جمله D1، D2 و D1 وجود دارد. با این حال ویتامین D3 (کلکالسیفرول) و ویتامین D2 (ارگوکالسیفرول) از مهمترین موارد برای انسان هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ویتامین دی یک ماده مغذی مهم است. مقدار کلسیم و فسفر را تنظیم می‌کند و چندین سیستم در بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که ویتامین های دیگر باید وارد بدن شوند، پوست شما در معرض نور خورشید می‌تواند ویتامین دی را از کلسترول،  سنتز کند. از این رو ویتامین D را ویتامین آفتاب نیز می نامند.

حتی به نظر می رسد آفتاب یک روش آسان برای بالا بردن سطح ویتامین شما است ، گرفتن نور خورشید در اتومبیل یا کنار پنجره در محل کار آنقدرها که فکر می‌کنید مفید نیست و این به دلیل انسداد شیشه در برابر اشعه ماورا بنفش بی است که برای سنتز ویتامین دی ضروری است.

ویتامین دی چیست؟ 

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است که به اشکال مختلف از جمله D1، D2 و D1 وجود دارد. با این حال ، ویتامین D3 (کلکالسیفرول) و ویتامین D2 (ارگوکالسیفرول) از مهمترین موارد برای انسان هستند. بر خلاف نام آن، ویتامین دی یک هورمون است و مسئول ساختار مناسب استخوان، رشد سلولی و بهبود ایمنی بدن است.

کمبود ویتامین D

حتی اگر بدن شما می‌تواند ویتامین دی را سنتز کند. شیوع کمبود ویتامین D بیش از آنچه شما فکر می‌کنید است. کمبود ویتامین دی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان مصرف به میزان قابل توجهی کمتر از میزان توصیه شده باشد و این می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • قرار گرفتن در معرض آفتاب محدود 
  • جذب ناکافی ویتامین دی از دستگاه گوارش

تخمین زده می‌شود که در حدود ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان سطح ویتامین کمی در خون دارند.

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۱، ۴۱.۶درصد از بزرگسالان در ایالات متحده کمبود ویتامین دارند و افرادی که بیشترین آسیب را دیده‌اند به ترتیب جمعیت اسپانیایی تبار و آفریقایی-آمریکایی با ۶۹.۲درصد و ۸۲.۱درصد جمعیت هستند.

آزمایشات مربوط به کمبود ویتامین دی

دقیق‌ترین روش برای اندازه گیری میزان ویتامین دی در بدن شما آزمایش خون ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی است. نتایج اغلب بسته به سن و جنسیت شما متفاوت است. بسته به نوع روش آزمایش مورد استفاده ، ممکن است از آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر تفاوت های جزئی وجود داشته باشد.

نتایج را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • کمبود: کمتر از ۳۰ نانومول در لیتر (۱۲ نانوگرم در میلی لیتر)
  • کمبود احتمالی: بین ۳۰ نانومول در لیتر (۱۲ نانوگرم در میلی لیتر) تا ۵۰ نانومول در لیتر (۲۰نانوگرم در میلی لیتر)
  • سطح طبیعی: بین ۵۰ نانومول در لیتر (۲۰نانوگرم در میلی لیتر) تا ۱۲۵ نانومول در لیتر (۵۰ نانوگرم در میلی لیتر)
  • سطح بالا: بالاتر از ۱۲۵ نانومول در لیتر (۵۰ نانوگرم در میلی لیتر)

دلایل بی شماری برای کمبود ویتامین دی در افراد وجود دارد و عبارتند از:

سن

با افزایش سن ، پوست شما قادر به سنتز ویتامین دی به طور موثر نیست که مسئول جذب و تنظیم کلسیم است. کلسیم برای استحکام مناسب استخوان مهم است. بیشتر افراد مسن به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند زیرا زمان بیشتری را در خانه می گذرانند و مصرف ویتامین دی محدودی دارند.

اضافه وزن یا چاقی

چاقی مانع توانایی پوست در سنتز ویتامین دی نمی‌شود. با این وجود ، مقدار زیادی چربی زیر پوستی می‌تواند انتقال ویتامین به سیستم را آهسته، کند. علاوه بر این ، افراد چاق یا دارای اضافه وزن که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند ممکن است در آینده برای جلوگیری از کمبود به مکمل های ویتامین دی نیاز داشته باشند. 

به این دلیل که بخشی از روده کوچک (اثنی عشر) که مسئول جذب ویتامین دی است ، دور زده شده است. بنابراین ممکن است جذب ویتامین دی از ذخایر چربی در سیستم اضافه کاری جبران نشود.

رژیم غذایی ناکافی

افرادی که رژیم سخت وگان را دنبال می کنند در معرض کمبود هستند. این بدان دلیل است که ویتامین دی بیشتر در محصولات حیوانی مانند ماهی ، روغن ماهی ، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود. برای دریافت مقدار مناسب ویتامین دی باید این غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. با این حال ، اگر مشکلی دارید ، می توانید به جای آن از مکمل ها استفاده کنید.

پوست تیره

پوست تیره به طور کلی رنگدانه های ملانین بیشتری دارد. پوست تیره توانایی زیادی در جلوگیری از اشعه ماورا بنفش دارد. متأسفانه ، این موضوع توانایی پوست برای سنتز ویتامین دی را کاهش می‌دهد.

در خانه ماندن

افرادی که زمان زیادی را در خانه می گذرانند یا مشاغلی دارند که آفتاب را محدود می‌کند ، مقدار کافی ویتامین دی دریافت نمی کنند.

زندگی دور از خط استوا 

مناطق دور از خط استوا در تمام طول سال آفتاب بسیار کمی دارند. این احتمالاً در دریافت ویتامین دی در این مکان تأثیرگذار است. افرادی که نزدیک خط استوا زندگی می کنند و زمان زیادی را در فضای باز می گذرانند کمبود ویتامین کمتری دارند.

دوز توصیه شده

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین دی به سن شما بستگی دارد. میزان دریافت ویتامین دی در میکروگرم یا واحد بین المللی (آی یو) اندازه گیری می‌شود. موسسه ملی بهداشت دوز زیر را توصیه می‌کند:

  • نوزادان ۰ تا ۱۲ ماه: ۴۰۰ واحد بین المللی (۱۰ میکروگرم).
  • کودکان ۱ تا ۱۸ سال: ۶۰۰ آی یو (۱۵ میکروگرم)
  • بزرگسالان تا ۷۰ سال: ۶۰۰ آی یو (۱۵ میکروگرم)
  • بزرگسالان بالای ۷۰ سال: ۸۰۰ آی یو (۲۰ میکروگرم).
  • زنان باردار یا شیرده: ۶۰۰ آی یو (۱۵ میکروگرم).

میزان مجاز رژیم غذایی برای بزرگسالان بین ۱۹ سال تا ۱۰ سال ۶۰۰ آی یو است. با این حال ، اگر ۷۰ سال از سن شما گذشته است ، روزانه به ۸۰۰ آی یو نیاز دارید.

حداکثر مصرف روزانه ای که بدن شما می‌تواند بدون عوارض جانبی غیر ضروری ویتامین D دریافت کند ۴۰۰۰ آی یو برای بزرگسالان و کودکان بالای ۹ سال است. این محدودیت به عنوان سطح بالای مصرف متحمل شناخته می‌شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت ۱۰-۵ دقیقه ، ۲ تا ۳ بار در هفته ، به پوست شما اجازه می‌دهد مقدار کافی ویتامین دی را سنتز کند. با این حال عواملی مانند سن، وزن یا رنگ پوست نیز تعیین می‌کند که آیا شما نیاز دارید در معرض بیشتر نور خورشید قرار بگیرید  یا مکمل های اضافی مصرف کنید.

علائم کمبود ویتامین دی

همانطور که قبلاً ذکر شد کمبود ویتامین دی می‌تواند ظریف باشد. برای شما آسان است که علائم کمبود را از بین ببرید ، حتی اگر این امر ضررهای قابل توجهی در زندگی روزمره شما وارد کند. در زیر لیستی از علائم و نشانه هایی وجود دارد که کمبود ویتامین دی را نشان می‌دهد.

کمردرد مزمن

طبق گفته  انجمن جراحان مغز و اعصاب آمریکا  بین ۷۵ تا ۸۵ درصد آمریکایی ها در دوره ای از زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. ویتامین دی مسئول جذب و نگهداری سطح کلسیم در بدن است. کلسیم برای سلامت مناسب استخوان مهم است که استخوان های شما 99٪ کل کلسیم بدن را در خود نگه می دارند.

مطالعات نشان داده است که همبستگی بین سطح پایین  ویتامین دی و کمردرد مزمن وجود دارد.  مصرف مکمل ها احتمالاً باعث تسکین شرایط و بهبود قدرت اسکلتی عضلانی می‌شود. کمبود ویتامین دی با کمردرد در زنان یائسه مرتبط است. مطالعات نشان داده است که کمبود می‌تواند با انحطاط دیسک کمر در ناحیه کمر و در نتیجه کمر درد همراه باشد.

از دست دادن استخوان (پوکی استخوان)

همانطور که قبلا ذکر شد ، ویتامین دی نقش مهمی در جذب و تنظیم کلسیم دارد. کلسیم برای سلامت مناسب استخوان مهم است. بیشتر افرادی که برای آنها پوکی استخوان تشخیص داده می‌شود ، تصور می کنند که به کلسیم بیشتری نیاز دارند. مصرف کلسیم شما ممکن است خوب باشد ، اما بدون سطح مناسب ویتامین دی کلسیم در صورت نیاز جذب نمی‌شود.

هنگامی که استخوان ها مواد معدنی مانند کلسیم را از دست می‌دهند ، تراکم مواد معدنی کم ایجاد شده شما را در معرض خطر شکستگی قرار می‌دهد.

طبق اطلاعات موسسه ملی بهداشت  ۵۳ میلیون آمریکایی در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند. حتی اگر دلایل زیادی در پشت پوکی استخوان وجود داشته باشد ، مصرف کافی ویتامین دی یک راهکار خوب برای محافظت از توده استخوان و کاهش خطر شکستگی است.

راشیتیسم و ​​استئومالاسی

کودکان مبتلا به کمبود ویتامین دی در معرض ابتلا به راشیتیسم هستند. علائم راشیتیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  رشد کند استخوان
  • پاهای خمیده
  • حفره و بی‌نظمی دندان
  • مفاصل پهن در آرنج و مچ دست
  • ضعف عضلانی
  • استخوان‌های نرم که به راحتی می‌شکنند یا باعث تغییر شکل می‌شوند
  • درد یا حساسیت استخوان
  • پیشانی بزرگ یا شکم
  • دنده‌ها و استخوان سینه به شکل غیر معمول

این وضعیت می‌تواند هر کودکی را که میزان کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کند تحت تأثیر قرار دهد. با این حال ، شیوع آن در موارد زیر بیشتر است:

  • کودکان پوست تیر
  • کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند
  • کودکانی که دارویی مصرف می‌کنند که با ویتامین دی تداخل دارد

راشیتیسم در شکل شدید آن باعث گرفتگی عضلات، مشکلات قلبی، تشنج، مشکلات تنفسی و ناتوانی مادام العمر می‌شود. در بزرگسالان، این وضعیت به نام استئومالاسیا شناخته می‌شود، که نرم شدن استخوان است. این وضعیت منجر به تراکم استخوان ضعیف و ضعف عضلانی می‌شود.

هر دو این شرایط را می توان با افزایش قرار گرفتن در معرض آفتاب ، رژیم غذایی مناسب یا مصرف مکمل های ویتامین دی درمان کرد.

افسردگی

ویتامین دی در عملکرد مغز نقش دارد. بنابراین ، سطح کم مواد مغذی می‌تواند منجر به افسردگی یا بیماری روانی شود. مطالعات نشان داده است که سطح پایین ویتامین دی احتمال افسردگی در افراد مسن را افزایش می‌دهد.

گیرنده های ویتامین دی را می توان در مغز یافت. به طور خاص ، بخشهایی که در فیزیولوژی افسردگی نقش دارند. این موارد شامل قشر جلوی پیشانی ، هیپوکامپ ، هیپوتالاموس ، تالاموس و سابستانتیا نیگرا است.

طبق  روانشناسی امروز ، فرم فعال ویتامین دی معروف به کلسیتریول ، آنزیمی را که به نام تیروزین هیدروکسیلاز شناخته می‌شود ، فعال می‌کند. این آنزیم مسئول سنتز دوپامین ، اپی نفرین و نوراپی نفرین است. اختلال در دوپامین و نوراپی نفرین نقش عمده ای در ایجاد افسردگی دارند.

همچنین اختلال عاطفی فصلی (اِس اِی دی) با مقادیر کم ویتامین دی در ارتباط است. بیماران علائم افسردگی را در فصول زمستان نشان می‌دهند که نور آفتاب کم است و سنتز مقدار کافی ویتامین دی برای بدن شما دشوارتر است. در تغییر مغز ، آنها بر میزان سروتونین تأثیر می گذارند و در نتیجه بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث تنظیم خلق و خو ، خواب ، اشتها و موارد دیگر می‌شود.

بهتر است مواد غذایی غنی از ویتامین دی یا مکمل تهیه کنید تا به تنظیم خلق و خوی شما در زمستان کمک کند.

سلامتی ضعیف

مداوم ابتلا به آنفولانزا ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین دی باشد. این ویتامین با سیستم ایمنی سالم ارتباط دارد. سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می دارد و به بدن شما امکان می‌دهد با ویروس ها و باکتری ها مقابله کند.

مطالعه اخیر انجام شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی  به این نتیجه رسید، افرادی که از بیماری های خود ایمنی رنج می برند ویتامین دی تأثیر مثبتی بر ایمنی آنها دارد.

در گذشته از ویتامین دی در درمان عفونت هایی مانند سل قبل از کشف آنتی بیوتیک های موثر استفاده می شد. در آن زمان درمان سل شامل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب بود. تصور می شد که این امر مستقیماً سل را از بین می برد.

روغن کبد ماهی به عنوان منبعی غنی از ویتامین دی همچنین به عنوان درمانی برای سل و افزایش محافظت در برابر عفونت هایی مانند سرماخوردگی ، برونشیت و ذات الریه مورد استفاده قرار گرفته است.

مطالعات اخیر انجام شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی همچنین نشان داده است مصرف ویتامین دی منجر به کاهش ۴۲ درصدی موارد عفونت آنفلوانزا شده است.

کوفتگی و خستگی

خستگی را می توان به عنوان احساس خستگی و کمبود انرژی توصیف کرد. این امر در کیفیت زندگی اجتماعی ، خانوادگی و کاری شما تداخل ایجاد می‌کند. تخمین زده می‌شود که ۳۷٪ از نیروهای کار ایالات متحده از خستگی رنج می برند. اگرچه دو برابر مردان در زنان شیوع دارد اما با سن و شغل ارتباط ندارد.

دلایل بی شماری  از خستگی وجود دارد ، متأسفانه کمبود ویتامین دی اغلب در هنگام تشخیص فراموش می‌شود. با این حال ، وقتی صحبت از خستگی می‌شود ، نقش اصلی را دارد.

خستگی می‌تواند با کاهش کارایی میتوکندری همراه باشد ، که به عنوان نیروگاه سلول شناخته می‌شوند. با ترکیب هر دو گلوکز و اکسیژن ، میتوکندری می‌تواند یک مولکول غنی از انرژی به نام اِی تی پی  ایجاد کند. این مولکول به شکلی وجود دارد که به راحتی توسط سلول قابل استفاده است. 

برای ساختن مولکول اِی تی پی میتوکندری از فسفوکراتین به عنوان منبع انرژی آماده استفاده می‌کند. اما مانند تمام منابع انرژی ، فسفوکراتین کم می‌شود. توانایی دوباره پر کردن این منبع انرژی پس از انقباض عضلانی راهی عالی برای اندازه گیری کارایی میتوکندری است. ویتامین دی به کاهش زمان بهبودی و در نتیجه افزایش کارایی میتوکندری کمک می‌کند.

در یک  مطالعه اخیر  حدود ۷۲ درصد از بیمارانی که احساس خستگی کرده اند کمبود ویتامین دی دارند. هنگامی که سطح ویتامین آنها نرمال شد ، نمرات خستگی آنها به شدت بهبود یافت.

بهبودی آهسته زخم 

اگر بهبود زخم ها بیش از حد معمول طول بکشد ، ممکن است نشانه ای از سطح پایین ویتامین دی باشد. ویتامین دی باعث ایجاد کاتلیسیدین می‌شود. این یک پپتید ضد میکروبی است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا در برابر عفونت ها مقابله کند.

هنگامی که پوست شما آسیب دید ، به مقدار زیادی ویتامین دی برای بهبودی نیاز خواهید داشت. ویتامین D باعث افزایش تشکیل ترکیباتی می‌شود که به تشکیل بافت جدید کمک می کنند. اگر بعد از جراحی یا آسیب دیدگی سرعت بهبودی کمتری دارید ، ممکن است لازم باشد سطح ویتامین دی خود را بالا ببرید.

در سالهای اخیر نشان داده شده است که ویتامین دی با تقویت رگ زایی (تشکیل رگهای خونی جدید) و مهار التهاب در موارد بیماری های عروقی موثر بوده است.

همچنین مشخص شده است که در بهبود بیماران دیابتی تأثیر دارد. بیماران دیابتی مبتلا به عفونت پا و کمبود شدید ویتامین دی به احتمال زیاد از التهاب رنج می برند. این مشکل می‌تواند بهبودی را به خطر بیندازد.

درد عضلات و مفاصل

ویتامین دی برای عملکرد مناسب استخوان و عضله ضروری است و خاصیت ضد التهابی آن باعث تسکین دردهای عضلانی و مفصلی می‌شود.

یک  مقاله تحقیقی  از سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی می‌تواند یک عامل خطر برای بیماری های التهابی مانند آرتریت روماتوئید باشد یا شدت آن را افزایش دهد. آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن است که مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض شکستگی و پوکی استخوان قرار دارند و درد مفصلی بیشتری را تجربه می کنند. 

وقتی صحبت از درد مزمن عضلات می‌شود ، درمان بالینی اغلب بی اثر است. برخی از انواع دردهای اسکلتی عضلانی مانند فیبرومیالژیا با کمبود ویتامین دی ارتباط ندارند برخی مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین دی می‌تواند درد مزمن عضلات را تسکین دهد. این مطالعات با توجه به محدودیت های مطالعات بالینی انسانی همچنان بحث برانگیز هستند. با این حال ، علائمی شبیه به انسان در اوایل کمبود ویتامین دی مانند حساسیت عضلانی در جوندگان تکرار شده است.

بیماری قلبی

طبق  گفته پزشکان ، کمبود ویتامین دی شما را در معرض خطر ابتلا به بیماری شریانی محیطی ، سکته های مغزی و نارسایی احتقانی قلب قرار می‌دهد. شما همچنین می توانید به بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و دیابت مبتلا شوید.

همانطور که قبلاً ذکر شد ، ویتامین دی دارای خواص ضد التهابی است که سلولهای ایمنی و التهابی را که اغلب باعث بیماریهای قلبی عروقی می‌شوند ، تنظیم می‌کند. علاوه بر این ، ویتامین D شریان های شما را انعطاف پذیر و آرام نگه می دارد و فشار خون را کنترل می‌کند.

گزارش های متناقضی در مورد کارآیی ویتامین دی در پیشگیری از بیماری های قلبی وجود دارد. در حالی که سطح پایین ویتامین D در هنگام بیماری قلبی یک عامل خطرناک محسوب می‌شود ، اما مشخص نیست که آیا ویتامین دی می‌تواند به جلوگیری از حملات قلبی ، سکته مغزی یا بیماری های قلبی عروقی کمک کند. یا اگر می‌تواند روی افرادی که قبلاً مشکلی دارند تأثیر بگذارد. 

حفره ها

مشکلات بهداشتی دندان اغلب جدی طبقه بندی نمی‌شوند اما بر زندگی روزمره ما تأثیر می گذارند. پوسیدگی دندان و آسیب شناسی لثه اغلب با مشکلات سلامتی مزمن مانند زوال عقل ، آلزایمر و بیماری های قلبی همراه است. این احتمال وجود دارد که جیوه استفاده شده در پر کننده ها ، یک عامل موثر باشد.

برخی آزمایشات بالینی نشان داده اند که مقادیر بالای ویتامین دی می‌تواند از پوسیدگی و ایجاد حفره جلوگیری کند. ویتامین دی کلسیم و فسفر برای تشکیل دندانها و لثه های سالم مورد نیاز است.

دیده شده است ویتامین D در کودکان به ویژه مفید است و باعث موارد زیر می‌شود:

  • پیشرفت دندان بهبود یافته
  • شکل گیری عاج را بهبود ببخشید
  • مانند فلوراید از موضعی محافظت کنید
  • اجزای بزاق را که قدرت مینای دندان را تقویت می کنند ، تغییر دهید

همچنین مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف ویتامین دی در دوران بارداری می‌تواند در آینده به کودکان فرصتی برای مبارزه با پوسیدگی دندان دهد. با این حال ، مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مکمل ویتامین دی دیگر از 13 سالگی به خصوص برای دختران موثر نیست. این امر به افزایش چربی زیر جلدی نسبت داده شده است. 

اثرات مصرف بیش از حد ویتامین دی

اغلب به ندرت پیش می آید که ویتامین دی به سطوح سمی برسد اما در صورت بروز، تأثیرات آن ممکن است شدید باشد. اگر به مرور زمان از مکمل های با دوز بالا استفاده کنید ، می توانید سطح سمی ایجاد کنید.

 به همین دلیل بسیار مهم است که به طور مداوم سطح ویتامین دی خود را کنترل کنید و مصرف آن را با نظر پزشک انجام دهید.باید توجه داشته باشید که سطح سمی فقط در اثر مصرف مکمل ها رخ می‌دهد و نه در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا مصرف غذاهای غنی از ویتامین دی، اثرات مصرف بیش از حد ویتامین دی عبارتند از:

هیپرکلسمی

ویتامین دی باعث جذب کلسیم از روده می‌شود. با توجه به این رابطه ، افزایش ویتامین دی می‌تواند منجر به جذب کلسیم بیش از حد شود.

هیپرکلسمی به کلسیم اضافی در خون گفته می‌شود. این حالت اغلب زمانی رخ می‌دهد که بیش از ۱۰،۴۰۰۰ نانوگرم در میلی لیتر، کلسیم در خون داشته باشیدکه این مشکل می‌تواند منجر به ترشح کلسیم از استخوان ها به جریان خون شود.

کلسیم بیش از حد در خون می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • اسهال و یبوست
  •  از دست دادن اشتها
  • درد مفاصل و عضلات
  • فشار خون بالا
  • سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • ضعف عضلانی
  • خستگی
  •  طعم فلزی در دهان

آسیب کلیه

این امر معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فردی ظرف ۳ماه بیش از ۳،۶۰۰،۰۰۰ آی یو  ویتامین D مصرف کرده باشد. وقتی کلسیم در جریان خون شما بیش از حد باشد ، می‌تواند با فسفر پیوند داده و کریستال ایجاد کند. وقتی این کریستال ها درون اندام ها رسوب می کنند ، می توانند باعث آسیب به اعضای بدن شوند.

کلیه در برابر این رسوبات کلسیم آسیب پذیر است زیرا به عنوان فیلتر عمل می‌کند. این رسوبات می توانند باعث نفروکلسینوز شوند که منجر به آسیب کلیه یا حتی نارسایی کلیه می‌شود. علائم نفروکلسینوز عبارتند از:

  • تهوع و استفراغ
  •  درد شدید در معده ، کمر ، ناحیه کشاله ران یا بیضه ها