۰ نفر

هنگام اسهال این ۵ غذا را بخورید!

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبر: 519224
هنگام اسهال این ۵ غذا را بخورید!

اگر اسهال دارید ، غذا آخرین چیزی است که ذهن شما را به خود مشغول می کند. با این وجود ، حفظ آب بدن و داشتن تغذیه کافی در طول دوره اسهال بسیار مهم است. به گفته متخصصان کمبود آب بدن یکی از بزرگترین خطرات اسهال است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در هنگام اسهال از مصرف غذاهای چرب و شیرین و ادویه دار پرهیز کنید. غذاهایی را که برای معده آسان است مانند سوپ، سبزیجات آب پز و مایعات زیاد بخورید. رژیم (موز ، برنج ، سیب ، و نان تست) نیز می‌تواند در مدت زمان کوتاه به شما کمک کند. 

اگر اسهال دارید ، غذا آخرین چیزی است که ذهن شما را به خود مشغول می‌کند. با این وجود، حفظ آب بدن و داشتن تغذیه کافی در طول دوره اسهال بسیار مهم است. به گفته متخصصان کمبود آب بدن یکی از بزرگترین خطرات اسهال است.

برخی از غذاها می‌تواند ناراحتی معده را بدتر کند، بنابراین مهم است که غذاهایی را بخورید که برای شکم آسان باشد. سبزیجات آب پز، نشاسته کم فیبر، مرغ بدون چربی، کراکر، سوپ و تخم مرغ از جمله غذاهایی است که برای بیماران اسهال توصیه می‌شود.

از طرف دیگر ، غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد شامل غذاهای پُر ادویه، غذاهای شیرین، لبنیات، غذاهایی با محتوای چربی بالا است. همچنین باید از غذاهایی که باعث باد معده می‌شود، خودداری کنید. شاید شما هم در مورد رژیم غذایی برنج، سیب و نان تست، چیزی که یک درمان سنتی برای اسهال است، شنیده باشید. 

این یک رژیم غذایی نیست که شما باید طولانی مدت آن را ادامه دهید، اما می‌تواند در دوره های کوتاه مدت مفید باشد. در اینجا برخی از غذاهایی که باید هنگام اسهال بخورید آورده شده‌ است تا به شما در کاهش علائم و تسریع بهبودی کمک کند.

نشاسته و غلات با فیبر کم

در حالی که فیبر یک ماده مغذی مهم است که فله را به مدفوع اضافه می‌کند و حرکات روده را منظم نگه می‌دارد، هنگام اسهال رژیم کم فیبر توصیه می‌شود زیرا هضم غذا را آسان می‌کند و دفعات حرکات روده را کاهش می‌دهد. برنج آب پز، رشته فرنگی، گندم یا جو دو سر می‌تواند به شما کمک کند، به خصوص اگر مدفوع آبکی دارید. 

سبزیجات پخته شده از هضم سبزیجات خام دشوارتر است و باعث ناراحتی به صورت گاز و نفخ می‌شود، بنابراین در هنگام اسهال، سبزیجات آب پز ممکن است برای سیستم شما آسان تر باشد و بهتر است سبزیجات آب پز مانند لوبیا سبز ، سیب زمینی و هویج را انتخاب کنید.

سوپ و کراکر می‌تواند به شما کمک کند تا مایعات و مواد مغذی شما دوباره تامین شود، در حالی که کراکرها از آنجا که به طور معمول دارای مقدار زیادی نمک هستند مفید هستند. اسهال می‌تواند به میزان قابل توجهی مایعات و الکترولیت ها را از بین ببرد، که مواد معدنی مانند سدیم و پتاسیم هستند، بنابراین خوردن غذاهای شور می‌تواند به بازیابی آنها کمک کند. 

مرغ یا بوقلمون بدون چربی

غذاهای چرب با محتوای چربی بالا می‌تواند اسهال شما را بدتر کنند، بنابراین گزینه های گوشت کم چربی مانند مرغ بدون پوست یا بوقلمون را انتخاب کنید. بهتر است گوشت را پخته و بدون ادویه بخورید، زیرا ادویه ها می‌توانند بدن شما را آزار دهند. شما می‌توانید از گیاهان خشک یا تازه مانند ریحان، جعفری، آویشن، رزماری، پونه کوهی یا گشنیز برای طعم دادن به گوشت استفاده کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ پخته شده در هنگام اسهال بی خطر است. آماده سازی هایی را که شامل کره، پنیر یا چاشنی زیادی نیستند مانند تخم مرغ خرد شده با نمک انتخاب کنید. در حالی که یکبار رژیم BRAT ، متشکل از موز ، برنج ، سیب و نان تست برای درمان اسهال تجویز شده بود ، بنیاد بین المللی اختلالات دستگاه گوارش می گوید این رژیم برای مدت طولانی از نظر غذایی مناسب نیست. 

با این حال ، وقتی یک دوره کوتاه اسهال دارید ، می‌توانید این غذاها را بخورید. اگر اشتها ندارید، یا علاوه بر اسهال، حالت تهوع یا استفراغ نیز دارید، می‌توانید برای مدتی کوتاه فقط به مایعات بچسبید، تا زمانی که بتوانید مقداری از غذا را تحمل کنید. هضم مایعات راحت‌تر است و می‌تواند از تحریک روده جلوگیری کند.

مایعاتی که هنگام اسهال توصیه می‌شود که بنوشید:

  • آب سیب 
  • آب میوه رقیق شده
  • سوپ یا آبگوشت 
  • چای یا قهوه ضعیف، بدون کافئین 
  • نوشیدنی‌های غنی از الکترولیت  
  • بستنی‌های منجمد ژلاتین

در ادامه به معرفی 5 نوع ماده غذایی که در زمان ابتلا به اسهال باید از خوردن آن اجتناب کنیم می پردازیم:

این موارد برخی از غذاهایی هستند که باعث بدتر شدن اسهال می‌شوند. بهتر است با پزشک خود درمورد اینکه چه غذایی ممکن است باعث اسهال شود، اگر به طور مزمن (مثلاً در یک دوره طولانی مدت یا به طور مداوم) به صورت جداگانه مشورتی داشته، زیرا عدم تحمل غذایی منجر به اسهال می‌شود.

غذاهای پر چربی 

غذاهایی که محتوای چربی زیادی دارند می‌تواند اسهال را بدتر کنند و در نتیجه مجبور هستید دفعات بیشتری به دستشویی بروید و همچنین این موضوع باعث می‌شود مدفوع چرب و بدبو داشته باشید. این اتفاق به این دلیل می‌افتد که اسهال گاهی اوقات می‌تواند به طور موقت بر توانایی جذب چربی در بدن تأثیر بگذارد. 

هضم چربی به طور معمول بیشتر طول می کشد بنابراین حرکت غذا را از طریق سیستم بدن شما کند می‌کند. با این حال، اگر بدن شما قادر به هضم چربی نباشد، غذا ممکن است خیلی سریعتر از آن خارج شود،"تا زمانی که عملکرد روده پس از یک دوره شدید اسهال به حالت طبیعی نرسد، باید از مصرف غذاهای با محتوای چربی زیاد خودداری شود." 

برخی از غذاهایی که باید از خوردن آن اجتناب کنید، شامل غذاهای سرخ شده، غذاهای گوشتی با چربی اضافه یا محتوای چربی بالا ، آجیل و سس‌های خامه‌ای یا سس مواد سس دار است. همچنین لازم به ذکر است که عکس آن نیز ممکن است گاهی اتفاق بیفتد - ممکن است دچار malabsorption جذب چربی شوید، یعنی عدم توانایی در هضم چربی‌ها و این موضوع می‌تواند منجر به اسهال مزمن شود.

محصولات لبنی، ممکن است در حین اسهال و گاهی تا چندین هفته یا چند ماه پس از بیماری قادر به هضم کافی لبنیات نباشید. بهتر است از خوردن شیر ، پنیر ، خامه و کره در این دوران خودداری کنید.

با این وجود ماست استثنا است زیرا یک پروبیوتیک است که می‌تواند به درمان اسهال کمک کند، "ماست ساده بهتر است زیرا قندهای اضافه شده در ماست طعم دار در روده در طی یک دوره اسهال به آسان دفع نمی‌شود." 

غذاهای تند و ادویه های تند می‌توانند سیستم گوارشی شما را تحریک کرده و بر ناراحتی شما بی‌افزایند، بنابراین در هنگام اسهال از مصرف آنها خودداری کنید. علاوه بر این، آنچه باعث تند شدن غذا نیز می‌شود. بنابراین، غذای خود را فقط با نمک یا سبزی‌ها میل کنید ، زیرا این امر می‌تواند به شما کمک کند تا سطح الکترولیت خود را دوباره افزایش دهید.

غذاهای قندی می‌تواند اسهال را بدتر کند زیرا باعث می‌شود روده مقدار زیادی آب آزاد کند و در نتیجه مدفوع شل شود. از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین، حتی در غذاهایی که شیرین کننده‌های مصنوعی مانند استویا و آسپارتام دارند، مانند کالاهای پخته شده، آب نبات و سودا در هنگام اسهال خودداری کنید. 

غذاهایی که باعث ایجاد گاز می‌شود

 برخی از غذاها باعث ایجاد گاز می‌شوند و در هنگام اسهال باید از مصرف آنها اجتناب شود، زیرا باعث بدتر شدن اسهال و ایجاد ناراحتی در شما می‌شود. این غذاها عبارتند از: 

  • لوبیا و حبوبات ، از آنجا که سرشار از فیبر هستند و حاوی رافینوز خاصی هستند، قند پیچیده‌ای دارند که هضم آن سخت است.
  • سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم و جوانه بروکسل ، زیرا حاوی رافینوز نیز هستند. 
  • آدامس، زیرا باعث می‌شود هوا زیادی بلعید و منجر به تولید گاز می‌شود. 
  • نوشیدنی‌های هوادهی شده مانند نوشابه، از آنجا که گازدار هستند و گاز زیادی دارند.

معالجه اسهال براساس گفته محققان، بیشتر موارد اسهال ناشی از عفونت های ویروسی است. آنها اغلب بدون نیاز به هیچ درمانی، خود به خود پاکسازی میشوند. اما برای تسکین می‌توانید از داروهای بدون نسخه مانند Pepto-Bismol یا Kaopectate استفاده کنید.

 اگر استفراغ و اسهال شدید توانایی آبرسانی به بدن را کاهش می‌دهد، زمان آن فرا رسیده است که برای مراجعه به کلینیک یا بیمارستان برای تجویز مایعات داخل وریدی (IV) اقدام کنید.

چه زمانی برای درمان اسهال مراجعه کنید

تب، سرگیجه، ادرار زرد کمتر از حد معمول اگر اسهال شما ناشی از عفونت باکتریایی باشد، ممکن است دچار اسهال شدید، تب و مدفوع خونی شوید. با این حال آنتی بیوتیک ها در صورت عفونت باکتریایی می‌توانند به درمان آن کمک کنند. 

از طرف دیگر ، خون مداوم در مدفوع شما نیز می‌تواند نشان دهنده مسئله جدی تری باشد. گاهی اوقات سرطان روده بزرگ می‌تواند باعث اسهال و خون در مدفوع شود، بنابراین مهم است که در مورد نیاز به کولونوسکوپی به پزشک مراجعه کنید.

غذای آماده خانگی

 اگر اسهال خفیف است، احتمال اینکه به خودی خود بهتر شود وجود دارد. برای تسکین می‌توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید و تأمین تغذیه و آبرسانی مناسب به منظور جلوگیری از کمبود آب بدن به شما توصیه می‌شود. 

غذاهای پُرادویه، غذاهای شیرین، لبنیات، غذاهای سرشار از چربی و غذاهایی که باعث تولید باد معده می‌شود می‌توانند علائم شما را بدتر کنند، در حالی که مواد نشاسته‌ای کم فیبر، سبزیجات آب پز، سوپ، کراکر، گوشت بدون چربی و تخم مرغ هضم راحت‌تری دارد. 

اگر تمایلی به غذا خوردن ندارید یا غذا به سختی از گلویتان پایین می‌رود، می‌توانید برای چند ساعت مایعات بنوشید تا زمانی که بتوانید چیزی بخورید. خوردن وعده‌های کوچک غذا به صورت مکرر ، آسان‌تر از تلاش برای خوردن یک وعده غذایی بزرگ با یک بار خوردن است. با این حال، اگر نمی‌توانید مواد غذایی یا مایعات را هضم کنید، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.