۰ نفر

داخل خمیر دندان چه موادی وجود دارد؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۲۸
کد خبر: 518246
داخل خمیر دندان چه موادی وجود دارد؟

آنچه که در انتخاب خمیردندان بیشتر حائز اهمیت است این است که به دنبال خمیردندان با مهر تأیید انجمن ADA باشید که حاوی فلوراید باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، از نظر دندانپزشکان متداول‌ترین ماده خمیردندان فلوراید است که از پوسیدگی محافظت . اگر می‌خواهید دندان‌های خود را سفید کنید، یک خمیردندان با کربنات کلسیم یا پراکسید هیدروژن انتخاب کنید. در خمیردندان موادی وجود دارد مانند زغال فعال، که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند.

 در زمان خریدن خمیردندان می‌توانید طیف گسترده ای از محصولات را انتخاب کنید. برای شروع، باید به دنبال مهر و موم انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) باشید و داشتن آن به این معناست که خمیردندان از نظر ایمنی و اثربخشی مثبت ارزیابی شده است.

مشاوره عمومی: توصیه‌ای از دندانپزشک خود بخواهید زیرا درک بهتری از خمیردندان برای نیازهای شما دارد.

فلوراید

فلوراید اصلی‌ترین ماده ضد پوسیدگی در خمیردندان است که به تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند. همه تیوب‌های خمیردندان با مهر و موم انجمن ADA هستند. در محصولات دندانپزشکی دو نوع فلوراید وجود دارد: سدیم فلوراید، که از پوسیدگی دندان جلوگیری و کاربرد بیشتری دارد. فلوراید استنوس، که از پوسیدگی دندان و از حساسیت دندان جلوگیری می‌کند. در حالی که فلوراید استنوس دندان را لکه‌دار می‌کند ولی دانشمندان توانسته‌اند آن مشکل را رفع کنند.

آنچه پژوهشگران می گویند:

 یک مطالعه در سال2019 که افراد بزرگسالان در چین با خمیردندان‌های حاوی فلوراید stannous مسواک زده‌اند و کسانی که با خمیردندان‌های فلوراید سدیم مسواک زده‌اند انجام شده است، هر دو گروه شاهد بهبود پلاک و التهاب لثه پس از سه و شش ماه بودند، اما گروه فلوراید استاندارد، شاهد پیشرفت بیشتری بودند. برخی از افراد به دلیل نگرانی در مورد ایمنی نسبت به فلوراید احتیاط می کنند. دندانپزشکان توصیه می کنند خمیردندان را با فلوراید استفاده کنید و خطر پوسیدگی دندان به بیمار بستگی دارد.

برخی از نگرانی ها در مورد فلوراید ناشی از اطلاعات نادرست در مورد ایمنی آب فلوئوریزه است. انجمن ADA معتقد است که فلوراید هم در آب آشامیدنی و هم در خمیردندان بی خطر است ولی انجمن اطفال آمریکا توصیه می‌کند که فلوراید موجود در آب آشامیدنی و در خمیردندان  بستگی به سن شخص است، کودکان نسبت به خمیردندان‌های بزرگسالان حاوی فلوراید کمتری هستند.

نیترات پتاسیم

اگر دندان‌های حساسی دارید، باید به دنبال خمیردندان حاوی نیترات پتاسیم باشید، ماده ای که حساسیت دندان را کم‌تر می‌کند. یک مطالعه کوچک در سال 2012 اثرات خمیردندان و دهان‌شویه های حاوی نیترات پتاسیم را مقایسه کرد و نشان داد که هر دو به طور قابل توجهی حساسیت را کاهش می دهند.

به گفته یک دندانپزشک برجسته، اگر طبق توصیه روزانه دو بار مسواک ، ممکن است هفته ها طول بکشد تا هر تغییری را ببینید. وی می گوید ، از آنجا که تنها سود نیترات پتاسیم کاهش حساسیت است ، چیزی نیست که همه به آن نیاز داشته باشند.

سیترات روی

سیترات روی باعث کاهش تجمع پلاک‌ها می‌شود. یک بیوفیلم چسبنده که دندان‌ها را در بر می‌گیرد و حاوی باکتری است، وقتی پلاک کلسیم، از بزاق شما جذب می‌کند، به تارتار تبدیل می‌شود که باید خراشیده شود.

سایر موادها باعث کاهش پلاک می‌شود، اما سیترات روی یکی از رایج ترین‌ها است. یک مطالعه کوچک در سال 2008 بزرگسالانی را که با خمیردندان حاوی سیترات روی مسواک زده‌اند و کسانی که با خمیردندانی بدون این ماده مسواک زده‌اند را مقایسه کرده است. بعد از 14روز استفاده، گروه سیترات روی 24 تا 52درصد  کاهش باکتری را نسبت به گروه دیگر تجربه کرده بودند.

کربنات کلسیم

کربنات کلسیم یکی از چندین ماده ساینده است که به تمیز کردن دندان‌ها و از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند. با استفاده از خمیردندان‌هایی که حاوی این ماده هستند ممکن است در طی چند روز لکه‌های روی دندان هایتان کاهش یابد.

ساینده‌هایی که به طور گسترده استفاده می‌شود مانند کربنات کلسیم ملایم هستند و به موقع مسواک زدن می توان با خیال راحت از آنها استفاده کرد، اما مسواک زدن بیش از حد با هر خمیردندانی می تواند به دندان آسیب برساند یک مطالعه کوچک در سال 2019 در ژاپن نشان داد که خمیردندانی که حاوی کربنات کلسیم بیشتری است، پلاک را از دندان پاک می‌کند ولی دریافت کربنات کلسیم به بافت لثه آسیب می‌رساند.

آب اکسیژن

برخی از خمیردندان‌ها به دلیل توانایی در کاهش لکه‌ها حاوی پراکسید هیدروژن هستند. یک مطالعه کوچک در سال 2020 در مقایسه خمیردندان‌ها با دو غلظت مختلف پراکسید هیدروژن نشان داد که، غلظت بالاتر باعث کاهش لکه‌ها و غلظت پایین‌تر باعت بیشتر شدن لکه‌ها می‌شود.

با این حال، غلظت‌های بالاتر - مانند غلظت‌های موجود در یک بطری هیدروژن پراکسید، می‌تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

لازم به ذکر است خمیردندان هایی که پراکسید هیدروژن دارند. حاوی مقادیر بسیار کمی غلظت است و به طور قابل توجهی کمتر از یک بطری پراکسید هیدروژن است ، بنابراین به مینای دندان آسیب نمی رساند.

مواد تشکیل دهنده خمیردندان که باید از آنها اجتناب کنید

با این حال ، همه مواد موجود در خمیردندان برای دندان های شما مفید نیست. بلکه ممکن است بعضی از آنها ساینده باشند که مینای دندان را از بین می‌برد. به گفته دندانپزشکان، انتخاب یک خمیر دندادن با مهر و موم انجمن ADA " امن‌ترین راه برای غربالگری ساینده‌هایی است که ممکن است به دندان شما آسیب برساند."

سدیم لوریل سولفات

برخی از خمیردندان‌ها حاوی سدیم لوریل سولفات هستند که باعث ایجاد فوم در تمیز کردن دندان‌ها می‌شود. اما برای برخی افراد باعث ایجاد زخم در دهان، قرمزی، تورم و لایه برداری نیز می‌شود.

زغال فعال

در حالی که این ماده به دلیل اثرات سفید کننده احتمالی، به یکی از عناصر محبوب خمیردندان تبدیل شده است، اما بسیار ساینده است و می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد،  استفاده از آن واقعاً هیچ فایده‌ای ندارد. در یک بررسی در سال 2017 ، "داده های بالینی و آزمایشگاهی برای اثبات ادعاهای ایمنی و کارآیی مواد زغال سنگ  کافی نبود.

اگرچه انتخاب خمیردندان می‌تواند طاقت فرسا باشد، اما آنچه در بهداشت دندان مهم‌تر است مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم است. همچنین باید به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا مشخص کنید کدام خمیردندان برای شما بهتر است. به طور کلی، به دنبال خمیردندان با مهر تأیید انجمن ADA باشید که حاوی فلوراید باشد.