۰ نفر

ایده‌های تازه برای زندگی سالم‌تر را بشناسیم

۱۴ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱
کد خبر: 517312
ایده‌های تازه برای زندگی سالم‌تر را بشناسیم

بهار است و هوای مطبوع و لذت خواب و استراحت! اما طبق معمول وقت کم می‌آورید و ساعت‌های آخر روز یا هفته، باید بدو بدو کنید تا زمان کم نیاورید. بنابراین برای این‌که بتوانید ساعت زیستی بدن را به حالت عادی بازگردانید، این راهکارها را امتحان کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، هر روز نیم ساعت زمان خواب و بیداری را تنظیم کنید. به این ترتیب می‌توانید به زمان مناسب برسید.

 به‌قدر نیاز: کودکان ۶ تا ۱۲ساله به ۹ تا ۱۲ساعت خواب شبانه، ۱۳ تا ۱۸ساله‌ها به ۸ تا ۱۰ ساعت و بعد از این سن به شکل متغیر به ۸ تا ۹ساعت خواب نیاز دارند. برهمین اساس باید زمان خواب و بیداری را تنظیم کنید. خواب یا بیداری بیش از حد مناسب، به بدن آسیب می‌رساند.

 با کمک وسایل: اگر درست خواب‌تان نمی‌برد از وسایلی مانند چشم‌بند استفاده کنید. شرایط اتاق را بررسی کنید تا دما و نور مناسب باشد. با تغییر فصل باید در شرایط اتاق، تغییراتی ایجاد کنید. برای مثال اگر احساس گرما می‌کنید، تختخواب یا رختخواب را در مسیر پنجره بگذارید.

با پزشک مشورت کنید: شاید به دلیل شرایط دچار اختلال خواب شده باشید- برای مثال اضطراب تغییر فصل- بنابراین با روانپزشک مشورت کرده و در صورت نیاز داروی لازم را دریافت کنید.

دوباره متحرک شوید

بدن یک فرد سالم و بالغ روزانه به ۱۵۰دقیقه ورزش متوسط هوازی نیاز دارد. این ورزش می‌تواند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، نرمش‌های هوازی، ورزش‌های کششی عضلانی و ... باشد. هوای خوب بهار، فرصت مناسبی برای ورزش در هر فرصت ممکن است.

به خودتان نگاه کنید

اگر از سال گذشته به مراجعه به پزشک نیاز داشته‌اید، حتما این کار را انجام دهید.

به این دلیل که با درد جسمی و دغدغه ذهنی ناشی از آن نمی‌توان به‌راحتی زندگی کرد. علاوه‌بر این‌که نیاز است بعضی آزمایش‌های دائمی و لازم را همین اول سال انجام دهید و حداقل شش ماه تا یک سال، با خیال راحت زندگی کنید. آزمایش خون بدهید و میزان چربی‌خون، قند خون و درصورت نیاز شرایط ترشح هورمون‌ها را بررسی کنید. فشار خون را بررسی کنید. مردها و زن‌ها هرکدام از سنی به بعد به انجام برخی معاینات دوره‌ای پزشکی نیاز دارند. مثلا آزمایش پاپ‌اسمیر برای زنان و آزمایش غده پروستات برای مردها ضروری است. بنابراین به این موارد رسیدگی کنید.

تمرین‌های تازه انجام دهید

اگر نیاز دارید تغییراتی در سبک زندگی انجام دهید؛ برای مثال افرادی را از دایره دوستان حذف یا دیگرانی را اضافه کنید، حتما این کار را انجام دهید. اگر قرار است کاری را شروع کنید، تصمیم قطعی بگیرید. در یک جمله، اگر به هر قرار تازه یا تغییر جدیدی در زندگی نیاز دارید، همین حالا فرصت خوبی است.

به زندگی اضافه کنید

بعضی کارها همیشه می‌توانند حس تازه و خوبی به شما بدهند. برای مثال آشپزی، باغبانی، مطالعه، تماشای فیلم و ... . بنابراین از همین ابتدای سال، در برنامه روزانه یا هفتگی خود، کارهای مورد علاقه‌تان را وارد کنید تا حال بهتری را تجربه کنید.

به خوراک توجه کنید

با تغییر فصل به تغییر سبک زندگی نیاز دارید. به این دلیل که میزان انرژی موردنیاز بدن در فصل زمستان و بهار متفاوت است. علاوه‌بر این‌که بهار فصل سبزی و میوه تازه است، به این موارد توجه کنید.

سبزی‌های خاص: بعضی سبزی‌ها مانند والک، شنگ، بولاغ‌اوتی و ... که اغلب سبزی‌های کوهی هستند، فقط در فروردین در دسترس‌اند. بنابراین سعی کنید حتما با این سبزی‌های ویژه، برنج مخلوط، آش، سوپ و ... درست کنید.

کاهش کالری: تحرک بدنی شما در طول دو هفته تعطیلات کاهش یافته است. علاوه‌بر این‌که از نظر تغذیه‌ای قطعا به خودتان رسیدگی بیشتری کرده‌اید. حالا وقتش رسیده که میزان دریافت غذاهای پرکالری را کاهش دهید تا تناسب اندام شما به وضع عادی و مناسب بازگردد.

آب بنوشید: مقدار نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه طبیعی، شیر، دمنوش و ... را باید افزایش دهید. به این دلیل که به سمت گرما حرکت می‌کنیم.

به تازه‌ها فکر کنید: تغییر و تنوع، همیشه حال خوب جسمی و روانی را به همراه دارد. بنابراین سعی کنید در سال نو، چند نوع غذا، سالاد، نوشیدنی و ... تازه را به برنامه غذایی روزانه وارد کنید. برای تهیه این خوراکی‌ها نیز از سبزی، میوه و ... جدید استفاده کنید. این تنوع علاوه‌بر بهبود اشتها باعث می‌شود املاح و ویتامین‌های بیشتر و متنوع‌تری دریافت کنید.