۰ نفر

درباره بیماری تنگی دریچه آئورت بیشتر بدانید

۶ فروردین ۱۴۰۰، ۲۲:۰۷
کد خبر: 515973
درباره بیماری تنگی دریچه آئورت بیشتر بدانید

تنگی آئورت مهمترین بیماری دریچه ای قلب است و بیشتر، افراد بالای ۶۵ سال را درگیر خود می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در تنگی دریچه آئورت، مقدار عبور خون از راه این دریچه، از بطن چپ به داخل سرخرگ آئورت که اصلی ترین سرخرگ بدن است کاهش پیدا می کند و در نتیجه قلب مجبور می شود برای پمپ خون به بدن سخت تر کار کند. تنگی دریچه آئورت در مردان شایع تر است و ممکن است بیماری تنگی دریچه آئورت به طور مادرزادی دیده شود ولی در افراد مسن تر بیشتر روی می دهد.

سابقه خانوادگی تنگی دریچه آئورت، استعمال سیگار، فشار خون بالا، کلسترول بالا، ابتلا به دیابت، داشتن تب روماتیسمی خطر ابتلا به تنگی دریچه آئورت را افزایش می دهد.

علائم تنگی آئورت شدید

 افراد مبتلا به تنگی آئورت ممکن است هیچ علائمی در مراحل خفیف نداشته باشند. حتی در آئورت شدید ممکن است علائم خفیف باشند. با این حال علائم تنگی شدید آئورت می تواند شامل مشکل در تنفس، ضربان قلب شدید، و تجربه نارسایی احتقانی قلب، سرگیجه، یا غش و درد در قفسه سینه باشد. هر چه نشانه ها بیشتر باشند، پیش آگهی بیمار مبتلا به تنگی دریچه آئورت بدتر است. نارسایی احتقانی قلب با احساس خستگی، تنگی نفس و تجمع مایع در ساق ها همراه است.

عوارض تنگی شدید آئورت

 بروز نارسایی احتقانی قلب در بیماران مبتلا به تنگی دریچه آئورت نشانه بد بودن پیش آگهی است و در صورت عدم تعویض دریچه، احتمال مرگ در این موارد، ۵۰ درصد طی ۲ سال است. چنانچه سنکوپ، همراه با نارسایی قلب روی دهد خطر مرگ افزایش می یابد. بروز آنژین صدری، در کنار نارسایی قلبی نیز احتمال مرگ را افزایش می دهد.

تشخیص تنگی آئورت

 پزشک بر اساس نشانه ها، عوامل خطر و معاینه فیزیکی به تنگی آئورت مشکوک می شود. تنگی دریچه آئورت به وسیله شنیدن صدای قلب بیمار، گرفتن نوار قلبی، کاتتریزاسیون قلب برای اندازه گیری مستقیم فشار دو طرف آئورت، اکوکاردیوگرافی تشخیص داده می شود.

شیوه های درمانی

 درمان در اکثر افراد بزرگسال مبتلا به تنگی علامت دار دریچه آئورت عبارت است از قرار دادن دریچه مصنوعی که با استفاده از جراحی انجام می شود. درمان تنگی دریچه آئورت با بالون والوولوپلاستی آئورت روشی است که از راه پوست انجام می شود. افراد مبتلا به تنگی دریچه آئورت با هر علت، در خطر ابتلا به عفونت دریچه هستند و به منظور کاهش دادن خطر بروز عوارض جدی باید قبل از انجام دندانپزشکی یا بعضی درمان های طبی از جمله کشیدن دندان، پرکردن دندان، جراحی لثه، ایمپلنت دندان، درمان واریس های مری، گشاد کردن تنگی های مری، جراحی دستگاه گوارش، جراحی پروستات و ... پیشگیری آنتی بیوتیکی کنند.

زندگی با تنگی آئورت

 در حالی که شما با تنگی دریچه آئورت زندگی می کنید، نیاز به مطلع کردن پزشک به طور منظم از وضعیت خود دارید. بهترین راه باری بررسی پیشرفت دریچه آئورت تست اکوکاردیوگرافی است. شما می توانید این تست را بسته به شدت بیماری با این توالی انجام دهید:

  • اگر دچار تنگی خفیف آئورت هستید، اکوکاردیوگرام هر سه تا ۳ سال یکبار نیاز دارید.
  • اگر دچار تنگی آئورت متوسط هستید، نیاز به اکوکاردیوگرام هر یک تا دو سال دارید.
  • اگر تنگی آئورت در شما شدید است، نیاز به اکوکاردیوگرام هر سال برای دو بار دارید.

همکاری با پزشک برای کنترل شرایط قلبی ضروری است و آنهم برای جلوگیری از فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری عروق کرونر که اغلب با تنگی آئورت رخ می دهد. شما همچنین ممکن است نیاز به کنترل دیابت و کلسترول بالا داشته باشید.

ورزش منظم مهم است. اگر شما دچار تنگی خفیف آئورت هستید، ورزش منظم را با اجتناب از اشکال شدید، در نظر داشته باشید. برای ایمن ماندن، قبل از هر برنامه ورزشی با پزشک تان مشورت کنید.

دیگر تغییرات شیوه زندگی عبارتند از:

  • ترک سیگار
  • مصرف یک رژیم غذایی کم نمک
  • حفظ وزن سالم