۰ نفر

بیشتر پولیپ‌های روده سرطان‌ساز نیستند

۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۳۱
کد خبر: 515933
بیشتر پولیپ‌های روده سرطان‌ساز نیستند

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: هرچند پولیپ‌ها از عوامل اصلی پیدایش سرطان روده بزرگ هستند اما اغلب آنها زمینه‌ساز سرطان نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، افشین مرادی  در این خصوص توضیح داد: درصد بالایی از پولیپ های روده پولیپ هایی نیستند که زمینه ساز سرطان روده بزرگ باشند و حتی درصد بسیار کمی از پولیپ هایی که به عنوان فاکتور خطر سرطان روده بزرگ تلقی می شوند بعد از یک تا دو دهه ریسک پیدایش سرطان را افزایش می دهند.  

پولیپ (Polyp)، به صورت رشد غیرطبیعی توده‌های خوش خیم در جدار اعضای بدن تعریف می‌شود مانند پولیپ روده، معده، بینی و پولیپ رحم.

پولیپ، سرطان نیست ولی سرطان می‌تواند منشا آن باشد. منشا اولیه پولیپ غشای مخاطی است که با یک ساقه به بافت اصلی متصل است.

مرادی در ادامه تاکید کرد: هر فردی که یک پولیپ در روده داشت نباید تصور کند که مستعد ابتلا به سرطان است.  

وی افزود: اغلب پولیپ ها به سمت بدخیمی پیشرفت نمی کنند.

این متخصص ادامه داد: هرچند پولیپ ها را در هر سنی داریم اما با افزایش سن احتمال  وجود پولیپ در روده بزرگ افزایش پیدا می کند، تقریبا ۳۵ تا ۴۰ درصد از افراد در سن ۵۰ تا ۶۰ سالگی پولیپ دارند و این عدد به حدود ۶۵ درصد در بالای ۸۰ سالگی می رسد.  

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: نزدیک به ۹۵ درصد سرطان های روده بزرگ در زمینه پولیپ ایجاد می شوند.

مرادی ادامه داد: مهمترین پولیپ های روده که به آن ها آدنوما گفته می شود، زمینه ساز سرطان روده بزرگ هستند، آدنوماها در مردان ۲ برابر شایع تر از زنان هستند.

وی اظهار داشت: آمار خاصی در مورد شیوع پولیپ در ایران در مقایسه با سایر کشورها در دسترس نیست اما در تمام کشورهای دنیا که کولونوسکوپی به تعداد قابل قبول انجام می شود پولیپ ها شایع هستند و در ایران هم همان وضعیت را داریم و شرایط متفاوت نیست.  

مرادی بیان داشت: یکی از فاکتور های خطر پیدایش پولیپ و عوامل زمینه ساز آن، کشیدن سیگار است که تقریبا احتمال پیدایش پولیپ کولون را ۲ تا ۳ برابر افزایش می دهد. در زنانی که بنا به دلایلی هورمون تراپی می شوند و استروژن دریافت می کنند به مقدار خیلی کمی افزایش خطر گزارش شده است.

وی بیان داشت: مصرف الکل احتمال پیدایش پولیپ را افزایش می دهد و مصرف غذاهای پرچرب و گوشت می تواند زمینه ساز پیدایش پولیپ باشد و از چاقی هم به عنوان یکی از عوامل خطر نام برده می شود.

وی بیان داشت: مصرف غذاهای غنی از فولات یا فراورده های دارویی حاوی اسید فولیک که فرم مصنوعی فولات هستند می تواند از پیدایش پولیپ تا حدودی جلوگیری کند. غذاهای غنی از فولات مثل سبزیجاتی که رنگ تیره دارند مانند، اسفناج، کاهو، مارچوبه و دانه های افتاب گردان و آجیل به خصوص بادام زمینی و بادام، مرکبات و عدس و لوبیا و نخود فرنگی هستند.

وی ادامه داد: رژیم غذایی حاوی مقدار کافی کلسیم و فیبر های گیاهی به طور ساده همان رژیم غذایی سنتی خودمان است و پرهیز از خوردن مقدار زیادی فست فود، اثر محافظتی دارد.