۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دلیل افزایش وزن در کنار تغذیه سالم

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۱۱
کد خبر: 513807
دلیل افزایش وزن در کنار تغذیه سالم

شاید کار شما درست بنظر بیاید، غذاهای مقوی می‌خورید، به خوبی آنها را جذب می‌کنید، مقدار زیادی آب می‌نوشید و به طور منظم ورزش می‌کنید اما همچنان در حال افزایش وزن هستید. نگران نباشید، شما تنها کسی نیستید که با این تجربه نا امید کننده مواجه می‌شوید. در حقیقت، اگر شما در برهه زمانی پر تنشی از زندگیتان هستید، تقریبا می‌توانید انتظار آن را داشته باشید به این خاطر که استرس متابولیسم شما را بسیار کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که بدن شما آن اضافه وزن را بدون در نظر گرفتن عادت های سالم حفظ کند. به همین دلیل است که استرس باعث اضافه وزن می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مقاله به بررسی آنچه که شما لازم است در مورد استرس و روند افزایش وزن و حتی بیشتر نکاتی که باید برای سلامتی بدانید می‌پردازیم؛

همه اینها مربوط به چیزی به نام سیستم عصبی پاراسمپاتیک ‌(PNS) ‌است. طبق تحقیقات، PNS بدن شما را در شرایط "استراحت و هضم" قرار می‌دهد. به طور معمول بدن شما در حال انتقال پیام های عصبی بعد از کار در طول روز و قبل از خواب است.

در مقابل، سیستم عصبی سمپاتیک ‌(SNS) است که واکنش "مبارزه و گریز" شما را در شرایط استرس زا تحریک می‌کند. بدن شما بیشتر با این وضعیت در ابتدای روز هماهنگ است که بدن و مغز شما برای انجام کارها برنامه ریزی می شود.

هر دوی اینها بخش‌های طبیعی سیستم عصبی خودکار شما هستند و شما احتمالا هر دو را در طول روز تجربه خواهید کرد. با این حال، اگر مراقب میزان استرس خود نباشید، بدن شما قادر نخواهد بود به طور طبیعی PNS را انتقال دهد و باعث می شود که بدن شما در واکنش"مبارزه یا گریز" SNS بماند.

به همین دلیل است که این مساله باعث بروز مشکلاتی در بدن شما می‌شود. وقتی بدن شما در واکنش "مبارزه یا گریز" خود است، یک هورمون استرس به نام کورتیزول آزاد می‌کند. کورتیزول "باعث ایجاد حالت"مبارزه یا گریز "، در بدن شما می‌شود و به طور موقت فعالیت‌های بدنی منظم را متوقف می‌کند و متابولیسم شما را کاهش می‌دهد.

حتی اگر کورتیزول موجی از انرژی را در بدن شما ایجاد می‌کند و می‌تواند متابولیسم چربی و کربوهیدرات را تحریک کند، نگه داشتن بدن در آن حالت می‌تواند در دراز مدت مضر باشد. " استرس مزمن و سطح کورتیزول بالا مداوم، ممکن است با بالا رفتن میزان افزایش وزن مرتبط باشد." علاوه بر این، بدن شما نه تنها تحت استرس است و وزن کم نمی‌کند، بلکه به احتمال زیاد اشتیاق شدیدی به غذاهای شیرین، چرب و شور را احساس خواهید کرد - که پیروی از برنامه غذایی که برای خودتان تنظیم کرده‌اید را مشکل‌تر می‌کند.

علاوه بر این، افزایش وزن تجمع یافته در شکم در افزایش کورتیزول رایج است، که منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود.

چگونه استرس را در بدن کاهش دهیم

گفتنش آسونه، نه؟ به خصوص اگر بدن شما درگیر انواع استرس ها مانند برخورد با مسائل کاری، درگیری با خانواده تان و یا حتی زندگی در یک بیماری همه‌گیر جهانی باشد. اگر شما در حالت استرس دائمی (‌آخرین بار چه زمانی یک نفس عمیق کشیدین؟)‌ هستید، حالا زمان آن رسیده است که در زندگی روزمره خود مدیریت استرس را تمرین کنید .

بهترین راه برای کاهش کورتیزول و قرار دادن بدن به حالت طبیعی PNS، آرامش است. برای شروع، مقدار خواب کافی داشته باشید. طبق مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (‌CDC)‌، بزرگسالان بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال حداقل به ۷ ساعت خواب در شب نیاز دارند.

همچنین باید یک زمان توقف برای نگاه کردن به صفحه نمایش در نظر بگیرید - گوشی‌های هوشمند، تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و همه اینها. براساس مطالعه‌ای که توسط مجله بین‌المللی غدد منتشر شده‌است، نور آبی در آن صفحات، سطح ملاتونین را به هم می‌ریزد، که هورمونی است که به شما کمک می‌کند به خواب راحتی برسید.

نور آبی همچنین بر سطح کورتیزول شما در شب تاثیر می‌گذارد، و حالت "مبارزه یا گریز" را افزایش می‌دهد و ساعت شبانه‌روزی شما را به هم می‌ریزد و این موضوع برای تغییر هر دوحالت SNS و PNS در طول یک دوره ۲۴ ساعته بسیار ضروری است، بنابراین این صفحات را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.

همچنین ورزش یک راه عالی برای ترشح هورمون‌های استرس است اما نه نوع شدید آن! طبق گفته یک مرکز مطالعاتی، حتی کاردیو با تاثیر کم مانند ایروبیک و یوگا نیز می‌توانند به عنوان یک کاهنده استرس برای بدن عمل کنند، در حالی که در عین حال باعث ترشح اندورفین و بهبود روحیه شما می شود.

و در نهایت، اتخاذ یک روش مدیتیشن به شکلی که بخواهید می‌تواند به شما کمک کند. براساس یک دوره تحقیقات پزشکی، مدیتیشن ذهنی می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس روانی کمک کند. این مطالعه همچنین اشاره می‌کند که مدیتیشن نه تنها به رفع علائم اضطراب کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به دیگر اثرات ناخوشایند حالت "مبارزه یا گریز" که بدن شما در آن قرار دارد مانند تجربه خواب کم و یا خلق و خوی منفی کمک کند.

بنابراین اگر نسبت به بدن خود احساس ناامیدی می‌کنید به این دلیل است که هنوز هم بعد از انجام همه این کارها، همچنان وزن اضافه می‌کنید، یکی از راه‌های درست این است که یک نفس عمیق و طولانی بکشید. به یاد داشته باشید که هنگام جنب و جوش ممکن است موارد بیشتری وجود داشته باشد که به سراغ بدن شما بیاید. بهترین راه برای مراقبت از آن این است که از یک روش کنترل استرس استفاده کنید و به خوردن تمام غذاهای مغوی که دوست دارید ادامه دهید .