۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکسن کرونای ناصر خسرو!

۲۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۲۰
کد خبر: 512872
واکسن کرونای ناصر خسرو!

با تولید انبوه واکسن کرونا، برخی کشورها از جمله اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس واکسیناسیون گسترده را شروع کردند. هر چند ایران هنوز واکسیناسیون عمومی را آغاز نکرده‌است اما واکسن کرونا در بازار سیاه دارو با قیمت‌های میلیونی معامله می‌شود!

بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا و یکی از سخت‌ترین بحران‌های تاریخ جهان می‌گذرد. اکنون با تولید واکسن‌ کرونا از سوی شرکت‌های مختلف به نظر می‌رسد که این بیماری به پایان خود نزدیک شده‌باشد. حتی برخی کشورها از جمله اکثر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس واکسیناسیون گسترده را آغاز کرده‌اند. هر چند ایران واکسیناسیون همگانی را آغاز نکرده اما شروع آن در کشورهای همسایه، پای دلالان را به خرید و فروش غیرقانونی واکسن کرونا باز کرده‌است.

حدود دو ماه پیش اولین خبرها از فروش واکسن روسی آن هم به قیمت هزار یورو در فضای مجازی منتشر شد، در حالی که هیچ واکسنی به طور رسمی وارد کشور نشده‌بود. در آن زمان تزریق واکسن در روسیه برای اتباع، شهروندان و مسافران روسی رایگان بود، اما هیچ مسافری حق خارج کردن واکسن از این کشور را نداشت. سخنگوی وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اینکه محل توزیع واکسن قطعا بازار سیاه نخواهد بود، محتویات این واکسن‌ها را نامشخص عنوان کرد.

حالا کمتر از یک ماه است که واکسن کرونای روسی برای تزریق کادر درمان به صورت رسمی وارد کشور شده است. با این وجود واکسنی که قرار بود به کادر درمان برسد با قیمت‌های 80 تا 90 میلیون تومانی سر از بازار سیاه در آورده‌است. هنوز مسئولان به این موضوع واکنشی نداشته‌اند و در خصوص واکسن‌های موجود در ناصر خسرو شبهات زیادی وجود دارد.

با همه این اوصاف بدیهی است که تزریق واکسن در تمام دنیا در مراکز درمان انجام می‌شود تا افراد در صورت مشاهده عوارض به پزشک مراجعه کنند. تزریق هر نوع واکسنی خارج از مراکز درمانی می‌تواند عواقب غیرقابل جبرانی به دنبال داشته باشد.