۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

واکسن کرونا هم سر از بازار سیاه درآورد/ قیمت‌های عجیب و غریب واکسن کرونای روسی

۱۴ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۲۶
کد خبر: 510959
واکسن کرونا هم سر از بازار سیاه درآورد/ قیمت‌های عجیب و غریب واکسن کرونای روسی

در حالی که واکسیناسیون گسترده کرونا در کشور به طور رسمی آغاز نشده است، خبرهایی از خرید و فروش واکسن در بازار سیاه آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالا و نجومی به گوش می‌رسد.

اقتصاد آنلاینسیده زهرا محمودی؛ بیش از یک سال است که از شیوع کرونا در جهان می‌گذرد؛ باتوجه به مرگ و میرهای ناشی از این ویروس، در همان ابتدا امیدهای بسیاری از افراد به ساخت واکسن آن بود؛ اما این امیدها مدت زیادی به طول نینجامید و در همان ابتدای امر گفته شد ساخت واکسن و توزیع آن حداقل به یک سال زمان نیاز دارد؛ حال آن یک سال به سر آمده و بسیاری از کشورها آغاز به واکسیناسیون عمومی کرده‌اند و حتی در برخی از کشورهای همسایه ایران نیز واکسیناسیون گسترده کرونا آغاز شده است.

ایران یکی از کشورهایی است که هنوز واکسیناسیون گسترده را آغاز نکرده و آغاز واکسیناسیون در کشورهای همسایه پای واسطه‌ها را به این بازار نیز کشانده و حدود سه ماه است که اخباری مبنی بر فروش واکسن کرونا در حال انشار بوده و قیمت‌هایی بسیار بالا نیز برای هر دوز واکسن عنوان می‌شود.

فروش واکسن پیش از ورود رسمی آن به ایران!

کمتر از یک ماه است که واکسن کرونا به صورت رسمی وارد کشور شده است؛ اما فروش واکسن در بازار سیاه محدود به این مدت نیست و از حدود سه ماه پیشتر نیز واکسن کرونای روسی با قیمت ۱۰۰۰یورو در ناصر خسرو فروخته می‌شد؛ واکسنی که کسی از قابل اعتماد بودن یا نبودنش خبر نداشت اما مشتریان بسیاری داشت.

البته همانظور که گفته شد در آن زمان هیچ گونه واکسنی به صورت رسمی وارد کشور نشده بود؛ در روسیه نیز واکسن برای تمام شهروندان، اتباع و مسافران رایگان بود؛ اما هیچ مسافری حق خارج کردن واکسن از کشور را نداشت و مشخص نیست واکسنی که در دست این فروشندگان بود، چطور به کشور وارد شده بود؟!

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در پی انتشار این موضوع گفت: مراحل حمل و نقل و نگهداری از واکسن کرونا ویژه بوده و قطعا در بازار سیاه توزیع نخواهد شد؛ بنابراین تزریق واکسنی با محتوای نامشخص عوارض جبران ناپذیری به دنبال دارد.

واکسن ۸۰میلیونی در ناصر خسرو!

 نیمه‌های بهمن ماه اولین محموله واکسن روسی به صورت رسمی وارد کشور شد و کادر درمان در اولویت تزریق این واکسن قرار گرفتند؛ با وجود اینکه قرار بود واکسن کرونای روسی تنها به کادر درمان، مجروحان جنگی و... تزریق شود، اکنون بار دیگر، خبر از فروش این واکسن با قیمت‌های ۸۰ الی ۹۰میلیون تومانی در بازار سیاه به گوش می‌رسد، واکسن‌هایی با منشا و مبدا نامشخص!

هنوز هیچ یک از مسئولان در خصوص این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند و هیچ خبری در خصوص قابل اعتماد بودن و یا نبودن این واکسن‌ها در دسترس نیست؛ اما آنچه روشن است تزریق واکسن در تمام دنیا در مراکز درمان صورت می‌گیرد تا افراد در صورت مشاهده هرگونه عارضه به مراکز درمانی مراجعه کنند و تا به حال در هیچ یک از کشورهای دنیا تزریق هیچ نوع واکسنی در جایی غیر از مراکز درمانی صورت نگرفته است.