۰ نفر

ترب سفید؛ گیاهی موثر در زیبایی پوست و مو

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱:۱۲
کد خبر: 509845
ترب سفید؛ گیاهی موثر در زیبایی پوست و مو

داشتن پوستی سالم و زیبا همراه با موهایی بلند و خیره کننده، همواره یکی از دغدغه‌های زنان دنیای امروز و حتی گذشته بوده است و زنان همواره دنبال راهی برای دستیابی به زیبایی ظاهری هستند.

به گزاش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم یکی از مواردی است که همیشه برای خانم‌هایی که به زیبایی و آراستگی ظاهری خود اهمیت می‌دهند؛ بسیار حائز اهمیت است.

شما چطور؟ شما تا چه اندازه‌ به زیبایی و آراستگی خود اهمیت می‌دهید؟ اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دنبال راهی برای دستیابی به پوست و موی سالم هستید این گزارش را از دست ندهید.

ترب سفید و بایدها و نبایدهای مصرف آن  

یک کارشناس تغذیه گفت: ترب سفید یکی از ترکیبات  غذایی مفید و با ارزش است کە قسمت ریشە گیاە قابل استفاده و به لحاظ کشت اولین بار در چین کشت و بعدها بە شکل گستردە در مناطق دیگر همچون مصر، یونان و ایران هم این ترکیب کشت شد.

سارا فوضی با اشاره به اینکه گیاه ترب و آب ترب سفید یک تریب کامل و مغذی است؛  اظهار کرد: ترب سفید بە دلیل ویتامین c که دارد؛ برای بیماری‌های پوستی و التهابی بسیار موثر است و میتوانیم از این گیاه برای پیشگیری از ریزش مو، شورە سر، برای داشتن موهای براق و سالم استفاده کرد.

وی عنوان کرد: ترب سفید حاوی ویتامین‌های k ،a ،c است و بەخاطر ترکیبات مغذی کە دارد در درمان مشکلات پوستی و التهابی تا حدود زیادی موثر است.

فوضی ادامه داد: این گیاه همچنین حاوی اسید فولیک و آهن است کە بە سلامت سلول‌های بدن، پوست، مو و ناخن کمک می‌کند و یکی از ترکیبات بسیار مغذی است و حتی آهنی کە در ترکیبات ترب سفید و سیاە وجود دارد در سلامت سیستم گردش خون و سیستم قلبی عروقی بسیار موثر است.

وی تاکید کرد: این گیاه همچنین باعث تقویت متابولیسم و افزایش سرعت متابولیسم در افراد می‌شود و می‌تواند تا حدودی بە کاهش وزن در افراد نیز کمک کند.

به گفته این متخصص، بە دلیل وجود کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم در ترب سفید میتوان از دریافت کالری‌های اضافی و انباشت چربی در بدن جلوگیری و همچنین یکی از سبزیجات پرخاصیتی است کە جذب کلسترول خون را کاهش و از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کند و از لحاظ مواد معدنی ترب سفید حاوی پتاسیم، آهن، سدیم و کلسیم است و در واقع برای تعدیل و کاهش قند خون در افراد دیابتی و مصرف آن با غذابسیار موثر است.

سارا فوضی اضافه کرد: ترب سفید همچنین حاوی ترکیبات ضد میکروبی و ضد باکتریایی است کە در واقع خاصیت ضد التهابی دارد و در فصول سرد سال مصرف آن در کنار غذا توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ترب سفید یک ترکیب سالم است کە می‌تواند بە سلامت کبد کمک و در دفع سم‌های بدن موثر باشد گفت: بە دلیل پتاسیم موجود در ترب سفید در درمان خانگی فشار خون در افرادی کە پرفشاری خون دارند بسیار موثر است و همچنین بە کنترل دیابت کمک می‌کند و یک ترکیب مغذی سالم  است.

فوضی در خصوص فواید ترب سفید تصریح کرد: ترب سفید همچنین خاصیت سم زدایی دارد و بە عملکرد سیستم تنفسی کمک می‌کند و در حل خلط و مخاط موثر است و باعث می‌شود بدن با عفونت‌های ویروسی مبارزە کند؛ همچنین برای پیشگیری از آنفولانزای فصلی و سرماخوردگی می‌تواند یک سبزیجات ریشەای و مفید باشد.

وی ادامه داد: آب ترب هم حاوی ویتامین سی و اسید فولیک است کە در پیشگیری بسیاری از سرطان‌ها از جمله سرطان کلیە،معدە و رودە موثر است.

فوضی عنوان کرد: ترب سفید برای درمان مشکلات تیروئیدی بسیار مفید و موثر است و  آب ترب و یا حتی خود مصرف ترب سفید حاوی سولفور و رافانین است کە به تعدیل هورمون‌های تیروئیدی کمک و در سلامت کل سیستم بدن موثر است و بە خاطر آب مناسبی کە دارد می‌تواند بە بدن خاصیت هیدراتە بدهد کە از خشکی پوست هم تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

وی افزود: ترب سفید یکی از ترکیبات غذایی مفید و با ارزش است کە قسمت ریشە گیاە قابل استفاده و به لحاظ کشت اولین بار در چین کشت و بعدها بە شکل گستردە در مناطق دیگر همچون مصر، یونان و ایران هم این ترکیب کشت شد.

به گفته وی، ترب سفید به لحاظ منابع یکی از ترکیـبات بسیار غنی از ویتامین‌ها، اسید فولیک، آنتوسیانین‌ها است و انتی اکسیدان بسیار مناسبی دارد کە از انواع سرطان‌ها پیشگیری میکند و برای پیشگیری از اختلالات پوستی و در عملکرد مثبت و بسیار خوب مثانە و کیسە صفرا نیز موثر است.

سارا فوضی ادامه داد: از جملە خواص و فواید ترب سفید می‌توان بە تامین کنندە فیبر رژیمی اشارە کرد کە می‌تواند توانایی بدن را برای هضم افزایش و متابولیسم بدن را در مسیر صحیح خود قرار دادە و بە افزایش آن کمک کند؛ ترب سفید همچنین باعث احساس سیری طولانی مدت در افراد می‌شود و در کاهش وزن نیز بسیار موثر است.

وی در خصوص موارد منع مصرف ترب سفید افزود: کسانی کە معده ضعیفی دارند و  با خوردن ترب سیاە و سفید دچار مشکلات گوارشی، نفخ، سوءهاضمە و سنگینی سیستم گوارشی می‌شوند بهتر است تا رفع کامل مشکل خود و درمان مشکلات گوارشی توسط پزشک از خوردن این گیاه امتناع کنند.

ترب سیاه و خواص بی‌نظیر آن

به گفته سارا فوضی ترب سیاه یک ترکیب پرخاصیت دارویی است کە حتی در درمان‌های طب سنتی هم بەشیوەهای مختلف از ترب سیاە استفادە می‌شود.

وی اظهار کرد: ترب سفید و سیاە از خانوادە تربچە هستند و بە عنوان تربچە اسپانیایی در اکثر نقاط جهان و بە طور گستردە در اروپا و آسیا کشت می‌شوند و دارای خواص فوق‌العادەای هستند.

فوضی بیان کرد: ترب سیاە حاوی مس، فیبر، آهن، منیزیم، پتاسیم، سلنیوم، ویتامین a، ویتامین b یک و ویتامین c و e است.

وی عنوان کرد:  از مزایای و خواص ترب سیاه  میتوان به محافظت از سلامت کبد، منبع ویتامین c اشارە کرد؛ ترب سیاه همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن، تعدیل سطح کلسترول، افزایش روند متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، کاهش وزن، درمان کم کاری تیروئید موثر و یکی از سبزیجات ریشەای پرخاصیت با خاصیت سم زدایی قوی است که می‌تواند در سلامت پوست، مو، درمان سرفەهای خشک و ناشی از سرماخوردگی و سرفەهای ناشی از آلرژی‌های فصل پاییز و زمستان تاثیرگذار باشد.

فوضی تاکید کرد: ترب سیاە به دلیل دارا بودن فیبر رژیمی مناسب می‌تواند بە سلامت سیستم گوارشی کمک کند و همچنین بخاطر اینکە یکی از ترکیبات مغذی و سالم است کە حاوی آنتی اکسیدانی بە نام گلوتاتیون است که این انزیم سبب فعال شدن فعالیت آنزیم‌های کبدی می‌شود و همچنین باعث تعادل سازی گلوتاتیون شده و یکی از سبزیجات بسیار مهمی است کە بە سلامت کبد کمک میکند و کسانی کە بیماری چربی کبد دارند؛ میتوانند از ترب سیاە بە صورت رندە شدە همراە با کمی آبغورە و یا آبلیموی تازه در کنار غذاها استفاده کنند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: ترب سیاە یکی از منابع غذایی است کە این ترکیب میتواند از استرس، سرطان، الزایمر و بیماری پارکینسون پیشگیری کند.

به گفته سارا فوضی، به دلیل وجود ویتامین سی و پتاسیمی کە در خود دارد بە افرادی کە پرفشاری خون دارند مصرف ترب سیاە در حد اعتدال و اندازە در کنار غذاها بە عنوان یکی از سبزیجات ریشەای سالم توصیه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ترب سیاه بە دلیل ویتامین سی و پتاسیم و منیزیمی که دارد میتواند از بدن در مقابل خطرهای ناشی از سکتە مغزی و سکتە قلبی محافظت و همچنین بە تعدیل کلسترول خون کمک در بدن کمک می‌کند.

فوضی در پایان سخنان خود یادآور شد: ترب سیاه بە دلیل پتاسیم و سلنیومی کە دارد در درمان کم کاری تیروئید تا حدودی یکی از ترکیبات سبزیجات ریشەای مناسب است و ازبدن محافظت کند.