۰ نفر

زنان سریعتر از مردان دچار زوال عقل می‌شوند

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۳:۱۵
کد خبر: 509203
زنان سریعتر از مردان دچار زوال عقل می‌شوند

نتایج یک پژوهش جدید در ایالات متحده نشان می‌دهد که زنان نسبت به مردان با سرعت بالاتری مراحل کاهش شناختی را طی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، محققان ایالات متحده داده‌های مربوط به کاهش شناختی ۲۶۰۸۸ نفری را که به طور مکرر از نظر شناخت عمومی، عملکرد اجرایی و حافظه آزمایش شده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در ابتدای آزمون، میانگین سنی شرکت کنندگان ۵۸ سال بود. این تیم دریافت که به طور متوسط ​​، مردان و زنان در سنین بالا اغلب با مشکل حافظه مواجه می‌شوند. با این حال، مشخص شد که زنان از نظر شناخت جهانی و عملکرد اجرایی به طور قابل توجهی یستر از مردان دچار مشکل می‌شوند.

محققان در مقاله خود نوشتند: نتایج نشان می‌دهد که زنان از نظر شناختی ذخیره  شناختی بیشتری دارند، اما در اواخر عمر کاهش شناخت سریعتری دارند و شواهد نشان می‌دهدگرچه میزان ابتلا به زوال عقل در اروپا و ایالات متحده طی ۲۵ سال گذشته کاهش یافته است، اما این کاهش در زنان کمتر از مردان است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که زنان در معرض شناسایی تاخیر افت شناختی و در عین حال سیر نزولی سریع‌تر هستند، که نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و ناتوانی شناختی بالاتر  در مقایسه با مردان است.

این نتایج مطابق با تحقیقاتی است که نشان می‌دهد زنان با اختلال شناختی خفیف یا بیماری آلزایمر از نظر شناختی سریعتر از مردان دچار مراحل حاد بیماری می‌شوند.

پرفسور دبورا لوین، متخصص بیماری‌های مزمن از دانشگاه میشیگان و همکارانش داده‌های مربوط به توانایی‌های شناختی ۲۶۰۸۸ نفر  از جمله ۱۱، ۷۷۵ مرد و ۱۴، ۳۱۳ زن را تجزیه و تحلیل کردند. داده‌ها از پنج مطالعه بهداشتی موجود که از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۷ انجام شد جمع شدند. همه افراد این مطالعه در اولین ارزیابی خود سابقه سکته مغزی یا زوال عقل نداشته اند، زیرا چنین مواردی می‌تواند بر میزان افت شناختی تأثیر بگذارد. محققان دریافتند  در زمان اولین ارزیابی شناختی، زنان به طور متوسط ​​در شناخت جهانی، عملکرد اجرایی و حافظه دارای امتیازات عملکردی به مراتب بالاتر از همتایان مرد خود هستند.

در حالی که مشخص شد ظرفیت حافظه زنان و مردان با گذشت زمان تقریباً به یک میزان کاهش می‌یابد، مشخص شد که زنان در آزمون‌های عملکرد شناختی جهانی و عملکرد‌های جهانی کاهش چشمگیر و سریع تری در عملکرد خود دارند.