۰ نفر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد؛

دور خیز ویروس کرونا برای موج چهارم

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱:۴۲
کد خبر: 505693
دور خیز ویروس کرونا برای موج چهارم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن هشدار خیز چهارم ویروس کرونا و ویروس انگلیسی در کشور، گفت: اهواز، آبادان، ماهشهر، دزفول، شادگان، شوش، شوشتر، کارون، دشت آزادگان و هویزه 9شهر استان خوزستان بار دیگر به وضعیت قرمز در آمدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا رییسی شنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: علاوه بر وضعیت قرمز شهرهای یاد شده استان خوزستان هم اکنون در کشور 39 شهر در وضعیت نارنجی ، 228 شهر در وضعیت زرد و 178 شهر در وضعیت آبی قرار دارند و تمام تلاش ما این است که این 4 هفته مانده به سال نو با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی  این بیماری را مهار کنیم.

وی با اشاره به قدرت بالای ویروس انگلیسی کرونا، تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های ویروس انگلیسی این است که جوانان را درگیر می کند و این نشان می دهد که این ویروس سن و سال نمی شناسد، زیرا این ویروس بسیار مهاجم و سرکش است و سرعت ابتلای آن نیز بسیار بالاست.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اهمیت واکسیناسیون برای گروه های هدف گفت: برنامه ما این است که تا پایان سال جاری یک میلیون و 300 هزار نفر از گروه های اولویت دار واکسینه شوند و سپس با تولید واکسن داخلی در سال 1400 بتوانیم آن را به سالمندان و افرادی که زمینه بیماری دارند تزریق کینم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: ویروس انگلیسی در شهریور ماه سال جاری در جنوب این کشور پیدا شد، اما انگلیس اواسط آذرماه آن را علنی کرد و بلافاصله ما تمام پروازهای مستقیم و غیرمستقیم خود را از این کشور قطع کردیم.
رییسی افزود: قرمز شدن وضعیت 9 شهر در استان خوزستان حاکی از خیز تند این ویروس در این استان است و هم اکنون آژیر خطر در این استان به صدا در آمده است، اما در استان مازندران این ویروس که خیز بلندی بر داشته بود، به خوبی مهار و روند آن نزولی شده است.
وی گفت: 15 شهر در مازندران نارنجی شدند که خوشبختانه با اقدامات مورد نیاز 7 شهر آن کم شد و الان 8 شهر در این استان در وضعیت نارنجی قرار دارد، ضمن اینکه این ویروس در استان های گلستان و گیلان نیز به خوبی کنترل شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا یادآور شد: در 3 هفته اخیر ویروس کرونا خیز خود را در استان هرمزگان نیز آغاز کرد اما با اقدامات خوبی که در این استان انجام گرفت این خیز مهار و روند آن نزولی شد.
وی نسبت به شیوع جهشی ویروس انگلیسی در کشور هشدار داد و گفت: با وجود شناسایی 9 نفر مبتلا به ویروس انگلیسی ممکن است این ویروس در کشور ما در گردش باشد. این برای ما بسیار نگران کننده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه روزانه از تعداد ۲۸۰۰ نفر بستری شدگانِ مبتلا به کووید ۱۹ به ۷۰۰ نفر رسیده ایم، گفت: پیش از شناخت نوع و رفتار ویروس جدید کرونا، باید رفتار خود در مقابل با این ویروس بشناسیم و رعایت پروتکل های بهداشتی، بهتری روش برای مقابله با این ویروس است.
رییسی با بیان اینکه قدرت کشندگی این ویروس 30 درصد بیشتر از ویروس معمولی است، تاکید کرد: تاکنون 9 نفر در کشور به ویروس انگلیسی مبتلا شده اند که 7 نفر در تهران ، یک نفر در اهواز و یک نفر در آبیک قزوین بوده است که از این تعداد یک زن و شوهر که خادم مسجد بودند، فوت کرده اند و میانگین سنی فوت شدگان نیز بین 3 تا 5 سال کمتر شده است.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: تغییر رفتار و عادی انگاری مردم اولین گرینه شروع خیز چهارم ویروس است و در همه اپیدمی ها نسبت ابتلا و مرگ و میر آقایان نسبت به خانم ها بیشتر است و در این بیماری فوت بزرگسالان نسبت به کم سن سالها بیشتر است، زیرا که این ویروس قدرت سرایت بالایی دارد.
وی در خصوص واکسن این بیماری نیز گفت: با توجه به اینکه بیش از 8 میلیارد نفر در جهان زندگی می کنند لذا برای ایمن کردن 70 درصد این جمعیت در جهان باید 10 میلیارد دوز واکسن باید تولید شود و امکان ندارد جهان بتواند درطول یکسال ده میلیارد دوز واکسن کرونا تولید کند، لذا پیش بینی ما این است که برای تولید و تزریق این تعداد واکسن، 5 تا 6 سال طول می کشد تا وضعیت جهان به روال عادی بر گردد.
رییسی افزود: با توجه به آغاز واکسینه کردم مردم از آلان خبرهای مختلفی در خصوص واکسن کرونا خواهیم شنید حتی ممکن است نامه هایی را نیز در این خصوص جعل کنند، ولی مطمئن باشید که واکسن آن خارج از شبکه بهداشت و درمان به هیچ کس تزریق نخواهد شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: هر دوز این واکسن برای یک کد ملی در نظر گرفته خواهد شد و با توجه به اینکه لیبل آن برای هر فرد با کد ملی به ثبت خواهد رسید، امکان نشت آن در بیرون وجود ندارد.
رییسی در پایان تصریح کرد: در آستانه شب عید قرار داریم و رعایت تمام پروتکل های بهداشتی برای حفظ سلامتی خود و خانواده بسیار ضروری است، زیرا رعایت پروتکل های بهداشتی مهم ترین ابزار ما در مقابله با این ویروس خطرناک است که در روزهای اخیر خیز برداشته است.