۰ نفر

همه چیز درباره سرفه سیگاری‌ها

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۲۳:۴۴
کد خبر: 504292
همه چیز درباره سرفه سیگاری‌ها

افرادی که سیگار می‌کشند، اغلب سرفه می‌کنند. این سرفه در نتیجه پاکسازی مواد شیمیایی توسط بدن در اثر ورود دخانیات به مجاری تنفسی و ریه است. اگر سرفه مداوم باشد یا بیش از ۳هفته طول بکشد، به عنوان سرفه سیگاری شناخته می‌شود. گرچه سرفه ممکن است به صورت سرفه خشک شروع شود، اما در نهایت می‌تواند خلط ایجاد کند. سایر علائم شامل گلودرد و درد قفسه سینه است.

به گزارش مدیکال تودی نیوز، چندین درمان خانگی ممکن است به مدیریت علائم سرفه سیگاری کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، حقایق خلاصه در مورد سرفه سیگاری ها:

_همه افراد سیگاری سرفه سیگاری ندارند

_سیگار کشیدن باعث سرفه سیگاری می‌شود

_سیگار کشیدن می‌تواند منجر به انواع دیگر بیماری‌ها مانند برونشیت شود

_موثرترین روش درمان سرفه سیگاری، ترک سیگار است

چه تعداد از افراد سیگاری سرفه سیگاری دارند؟

سرفه سیگاری در بین افراد سیگاری شایع است، سرفه سیگاری یکی از شکایات رایج در بین افراد سیگاری است. یک مطالعه بر روی پرسنل جوان ارتش ایالات متحده نشان داد که بیش از ۴۰ درصد از شرکت کنندگان که روزانه سیگار می‌کشیدند و ۲۷ درصد که سیگار می‌کشیدند گاهی اوقات دچار سرفه مزمن و خلط می‌شوند.

از آنجا که شرکت کنندگان در این مطالعه ۱۸ تا ۲۱ سال داشتند و سرفه افراد سیگاری در میان افراد سیگاری طولانی مدت شیوع بیشتری دارد، به احتمال زیاد درصد واقعی افراد سیگاری مبتلا به سرفه سیگاری بیش از این است. همه افراد سیگاری به سرفه سیگاری مبتلا نمی‌شوند، اما احتمال ابتلا به آن در طولانی مدت بیشتر است.

علائم

تنگی نفس و درد قفسه سینه ممکن است علائمی باشد که در کنار سرفه سیگاری ظاهر می‌شود. در مراحل اولیه سرفه سیگاری، سرفه خشک است. در مراحل بعدی، سرفه خلط ایجاد می‌کند که ممکن است: بی رنگ، خون آلود، زرد-سبز یا سفید باشد.

علائم دیگری که همراه با سرفه رخ می‌دهد عبارتند از:

_تنفس صدادار

_درد قفسه سینه

_تنگی نفس

_گلو درد

_خس خس سینه

سرفه فرد سیگاری در اوایل صبح بدتر است و با گذشت روز به تدریج بهبود می‌یابد. علائم سرفه سیگاری با گذشت زمان به تدریج بدتر می‌شود، مگر اینکه فرد سیگار را ترک کند.

سرفه سیگاری در مقابل انواع دیگر سرفه

سرفه فرد سیگاری را می‌توان با علائمی مانند تولید خلط، صدای قفسه سینه و خس خس از سایر انواع سرفه تشخیص داد، با این حال، تشخیص سرفه مرتبط با بیماری‌های ریوی، مانند سرطان یا COPD، از سرفه سیگاری دشوار است. این واقعیت اهمیت معاینات پزشکی منظم، به ویژه برای افراد سیگاری را برجسته می‌کند.

علل

طبق مطالعات انجمن سرطان آمریکا، از هزاران ماده شیمیایی موجود در توتون، حداقل ۷۰ مورد از آن‌ها به عنوان عامل سرطان شناخته شده اند. با ورود به بدن، بسیاری از این مواد شیمیایی در عملکرد مژک‌ها (ساختار‌های ریز مانند مو که به فیلتر سموم از مجاری تنفسی کمک می‌کنند)، تداخل می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که فرمالدئید و سایر مواد شیمیایی حرکت مژک‌ها را کند کرده و حتی طول آن‌ها را کاهش می‌دهد و به این ترتیب سموم بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود.

این روند ناشی از سیگار کشیدن منجر به التهاب می‌شود. در نتیجه، بدن سعی می‌کند مواد را از طریق سرفه حذف کند. سرفه سیگاری ممکن است هنگام بیدار شدن بدتر شود، زیرا مژک‌ها تحت تأثیر دود تنباکو در هنگام خواب نبوده و بنابراین توانایی بیشتری برای گرفتن و دفع مواد شیمیایی دارند.

درمان‌های حرفه‌ای و درمان‌های خانگی

بدون شک، موثرترین درمان سرفه سیگاری، ترک سیگار است. با این حال، سرفه ممکن است پس از ترک ادامه یابد یا افزایش یابد (معمولاً تا ۳ ماه، اما در بعضی موارد برای مدت طولانی تر)، زیرا بدن تجمع سموم را از مجاری تنفسی پاک می‌کند.
نکات زیر ممکن است به تسکین تحریک و سایر علائم مرتبط با سرفه سیگاری کمک کند:

_هیدراته بمانید

_غرغره کردن

_عسل با آب گرم یا چای

_مکیدن نشاسته

_تمرینات تنفس عمیق

_بخور

_ورزش

_تغذیه سالم

_قرار دادن بالش بند زیر سر در حین خواب

سرفه به دفع سموم از ریه کمک می‌کند بنابراین سرکوب سرفه معمولاً مفید نیست. همیشه قبل از مصرف دارو‌های مسکن برای سرفه سیگاری با پزشک مشورت کنید.

عوارض

عوارض زیادی در ارتباط با استعمال دخانیات و سرفه سیگاری وجود دارد که مشکلات زیادی در اثر آسیب به مژک‌ها ایجاد می‌شود. احتمال بروز یک یا چند عارضه به سیگار کشیدن، شدت سرفه و وضعیت کلی سلامتی فرد بستگی دارد. عوارض شامل:

_افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی باکتریایی و ویروسی است

_آسیب به گلو

_تغییر در صدا، مانند گرفتگی صدا

_سرفه و تحریک طولانی مدت ریه

آسیب به مژک‌ها ممکن است منجر به تجمع مواد شیمیایی در ریه‌ها و مجاری هوایی شود که می‌تواند در ایجاد موارد زیر نقش داشته باشد:

برونشیت

برونشیت التهاب غشای مخاطی لوله‌های برونش است (لوله‌های اتصال ریه‌ها به بینی و دهان) علائم شامل مشکلات تنفسی به دلیل کاهش ظرفیت حمل هوا و خلط در مجاری تنفسی است. اگر برونشیت ۳ ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد، یا حداقل ۲ بار در سال عود کند، به عنوان برونشیت مزمن شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۵، ۹.۳ میلیون نفر در ایالات متحده با برونشیت مزمن تشخیص داده شدند. سیگار کشیدن شایعترین علت این بیماری است.

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

COPD یک بیماری پیش رونده است که با دشواری تنفس مشخص می‌شود. اصطلاح COPD شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است. علائم شامل سرفه، خلط، خس خس سینه، و گرفتگی در قفسه سینه است. طبق اطلاعات موسسه ملی قلب، ریه و خون، COPD (که در درجه اول ناشی از سیگار کشیدن است) سومین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است.

آمفیزم

نوعی COPD ناشی از آسیب به آلوئول‌ها (کیسه‌های هوا در ریه ها) در نتیجه، بدن برای به دست آوردن اکسیژن مورد نیاز تلاش می‌کند. علائم شامل مشکلات تنفسی و سرفه مزمن است.

بی اختیاری ادرار

در زنان، سرفه سیگاری ممکن است باعث بی اختیاری ادرار شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنان سیگاری که بسیار سیگار می‌کشند بیشتر از زنان غیر سیگاری دچار مشکل دفع ادرار ناگهانی می‌شوند.

سرطان ریه

سرطان ریه دلیل اصلی مرگ بر اثر سرطان در آمریکا است و کشیدن سیگار عامل شماره یک ابتلا به سرطان ریه است. براساس اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، تا ۹۰ درصد سرطان‌های ریه در ایالات متحده به سیگار کشیدن مرتبط است، حتی سیگار کشیدن گاه به گاه خطر سرطان را افزایش می‌دهد.

ذات الریه

مصرف دخانیات حساسیت به عفونت‌های باکتریایی ریه مانند ذات الریه را افزایش می‌دهد. علائم ذات الریه شامل سرفه، تب و مشکل تنفس است. برخی از افراد، به ویژه آن‌هایی که دارای مشکلات اساسی سلامتی هستند، به دلیل ذات الریه در بیمارستان بستری می‌شوند. آمفیزم و سایر شرایط خاص می‌توانند با این عفونت تشدید شوند.

تأثیر اجتماعی و عاطفی

گذشته از اثرات جسمی، سرفه مزمن سیگاری می‌تواند بر عملکرد احساسی و اجتماعی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سرفه‌های مداوم می‌توانند در خواب اختلال ایجاد کرده و دیگران را آزار دهند. این ممکن است در معاشرت نیز اختلال ایجاد کند و ممکن است برای خانواده، دوستان و همکاران نیز ناراحتی ایجاد کند.

سرفه افراد سیگاری به احتمال زیاد تا زمانی که فرد سیگار می‌کشد ادامه خواهد داشت. در حالی که برخی از دارو‌های خانگی برای کاهش علائم سرفه سیگاری در دسترس هستند، اما این مشکل را به شکل دائمی برطرف نمی‌کند. حتی پس از ترک، سرفه ممکن است چندین ماه ادامه داشته باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به پزشک مهم است اگر:

_سرفه بیش از ۲-۳ هفته ادامه دارد. سرفه‌های مزمن یکی از رایج‌ترین علائم سرطان ریه است

_مشکل خواب دارید

_درد مداوم در گلو یا قفسه سینه دارید

_کاهش شدید وزن دارید

_سردرد دارید

_تشح خلط زرد-سبز

مراجعه به پزشک ضروری است اگر:

_بی اختیاری ادرار دارید

_خون سرفه می‌کنید

_بعد از سرفه ضعف دارید

_درد شدید در دنده‌ها

همچنین توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات در مورد ترک سیگار و در نظر گرفتن استفاده از دارو‌های سرکوب کننده سرفه برای سرفه سیگاری، با پزشک صحبت کنید.